Filtrering och vattenkemi
»Fluval FX5
Haj! Hittade inte någon tråd med om denna så here we go =p Är det ett bra filter? Hittade en för 2300:- på nätet, finns den att få tag på billigare än så?=D
Dom recensioner jag läst verkar gilla fx5:an. Så det verkar bli en sån till mitt 720L. Eller finns det någon bra konkurrent i samma prisklass eller billigare?
Dom recensioner jag läst verkar gilla fx5:an. Så det verkar bli en sån till mitt 720L. Eller finns det någon bra konkurrent i samma prisklass eller billigare?
Inga rockningar
Jag tycker det är en av de mest prisvärda filtrena som finns på marknaden. Vill du ha billigare så e det nog begagnat som gäller. Nackdelar är dock att om man har för finkornig sand kan detta få pumpen att stanna. Pga pumpens placering i filtret. Vissa säger att de låter som ett tåg men mina är tysta och fina :D
Inga rockningar
[QUOTE=Chondro_bite;6193]Eller finns det någon bra konkurrent i samma prisklass eller billigare?[/QUOTE]
Sunsun 404 som perfetto sålde.2000l/h + uvc för halva priset av fx5=)
Sunsun 404 som perfetto sålde.2000l/h + uvc för halva priset av fx5=)
Inga rockningar
Grymt filter, mitt är hyfsat tyst och man kan sova i samma rum men vissa säger att de låter mkt som sagt, men annars filtrerar bra och gillar de dubbla munstyckerna så man kan rikta strömmen lite som man vill :)
Inga rockningar
[QUOTE=Sjebbe;6212]Jag tycker det är en av de mest prisvärda filtrena som finns på marknaden. Vill du ha billigare så e det nog begagnat som gäller. Nackdelar är dock att om man har för finkornig sand kan detta få pumpen att stanna. Pga pumpens placering i filtret. Vissa säger att de låter som ett tåg men mina är tysta och fina :D[/QUOTE]
Instämmer!
sunsun är ju också bra, har ingen men sjebbe har ju ;)
Instämmer!
sunsun är ju också bra, har ingen men sjebbe har ju ;)
Inga rockningar
Ja, sunsun är en mkt bra konkurent till fx5. Lite mindre flås och volym men å andra sidan: Billigare samt uvc.
Inga rockningar
min älsta fx5 är 7 år gammal och puttrar på utan problem och har aldrig krånglat. enda som har hänt var att det läckte ur toppen men då hade jag dragit åt låsningarna för dåligt. är man noggrann med att stänga ordentligt efter städning så är det absolut inga problem.
jag har haft eheim ytterfilter för både 5000 och 6000:- men fx5:an slår dom med hästlängder!
jag har fx5 till alla kar ;)
jag har haft eheim ytterfilter för både 5000 och 6000:- men fx5:an slår dom med hästlängder!
jag har fx5 till alla kar ;)
Inga rockningar
Inga rockningar
Instämmer fx5 är helt klart ett bra filter!
Jag har bytt impeller i mitt ena då jag fick lite för mkt grus in i pumpen.. annars aldrig strulat! Jag brukar smörja in o-ringen med typ vaselin uppe i locket och har inte läkt än:)
Jag har bytt impeller i mitt ena då jag fick lite för mkt grus in i pumpen.. annars aldrig strulat! Jag brukar smörja in o-ringen med typ vaselin uppe i locket och har inte läkt än:)
Inga rockningar
Bör inleda detta inlägg med att jag trotts allt är nöjd med FX5.
Men! Det går troll i ett av mina!
Inget mysterium i sig vad det är som händer. Finkornig sand kombinerat med insuget lite för nära botten, kombinerat med rocka som bökar runt i sanden.
Inatt var det dags igen, precis lagt mig i sängen. Karet står tre meter bort.
Fx5an stannar i vanlig ordning för att pumpa ur luft som den skall göra. Den startar sen igen för att helt sonika stanna en gång till?
Då kom den där tunga andningen, svettningarna och bleka ansiktsuttrycket och orden ekade i huvudet.. Im to old for this shit..
Och den kom inte igång igen denna gången.
Bara slita fram pumpen. Ta den till badrummet, öppna och konstatera: sand..
Göra rent och skölja ur. - detta har hänt tidigare och då löstes problemet på detta vis.
Kopplar snabbt in den, den är död..! Fuuk.
Skruvar loss pumpen. Mer sand..
Sköljer rent. Kopplar in, den hoppar igång knackigt och ojämnt.
Tar fram 2 innerfilter, och 2 powerheads med skumfilter på och kopplar in.
Skruvar fast motorn på fx5an, fyller och kopplar in. Den hoppar igång! Yesss!
Sen dog den igen.. Och startade inte mer under den timmen jag låg vaken och vakade.
Vill minnas att jag koppla ur den för att inte bränna något innan jag somna men när jag vaknade imorse fungerade den som den ska..! Den måste helt plötsligt hoppat igång igen någon gång under natten.
:) mycket mystiskt, men det är lite så dom jobbar. Fx5orna.
Men! Det går troll i ett av mina!
Inget mysterium i sig vad det är som händer. Finkornig sand kombinerat med insuget lite för nära botten, kombinerat med rocka som bökar runt i sanden.
Inatt var det dags igen, precis lagt mig i sängen. Karet står tre meter bort.
Fx5an stannar i vanlig ordning för att pumpa ur luft som den skall göra. Den startar sen igen för att helt sonika stanna en gång till?
Då kom den där tunga andningen, svettningarna och bleka ansiktsuttrycket och orden ekade i huvudet.. Im to old for this shit..
Och den kom inte igång igen denna gången.
Bara slita fram pumpen. Ta den till badrummet, öppna och konstatera: sand..
Göra rent och skölja ur. - detta har hänt tidigare och då löstes problemet på detta vis.
Kopplar snabbt in den, den är död..! Fuuk.
Skruvar loss pumpen. Mer sand..
Sköljer rent. Kopplar in, den hoppar igång knackigt och ojämnt.
Tar fram 2 innerfilter, och 2 powerheads med skumfilter på och kopplar in.
Skruvar fast motorn på fx5an, fyller och kopplar in. Den hoppar igång! Yesss!
Sen dog den igen.. Och startade inte mer under den timmen jag låg vaken och vakade.
Vill minnas att jag koppla ur den för att inte bränna något innan jag somna men när jag vaknade imorse fungerade den som den ska..! Den måste helt plötsligt hoppat igång igen någon gång under natten.
:) mycket mystiskt, men det är lite så dom jobbar. Fx5orna.
Inga rockningar
Kan hålla med om sand + fx5 = inte bra. Men kapa röret till insuget och ha det inte så nära botten bara så är det lugnt. Har slagit igång min med en hammare ett par gånger när jag inte orkar göra rent den :)
Inga rockningar
Har Fx5 och finkornig blästersand, i ett 600 liters med stökiga fiskar. Och har kortat mitt insug för jag vill endå inte ha 1 kilo bajs där i,
Låter inget alls och fungerar felfritt. köpte den på cyberzoo men begagnat kan man få en för 1000kr, det rekomenderar jag då reservdelar och packningar inte kostar mycket.
Låter inget alls och fungerar felfritt. köpte den på cyberzoo men begagnat kan man få en för 1000kr, det rekomenderar jag då reservdelar och packningar inte kostar mycket.
Inga rockningar
Kör bl.a. 2 st FX5 i mitt 1500 liters, där jag har finkornig blästersand. Gjorde rent en av dem förra veckan, och det låg lite sand i botten på den bara. Har mitt insug typ 25-30 cm ovanför botten så det kan ju vara därför. Annars har mina funkat felfritt, en av dem stannade en gång vid rengöring men funkat som vanligt annars. Tycker FX5 är riktigt bra, säkra, tysta och pumpar riktigt bra. Prisvärda också! (Finns ju delade åsikter om den dock hehe, vissa säger väl tvärtom vad jag nyss sa ;) )
Inga rockningar
[QUOTE=Erib;13332]Kan hålla med om sand + fx5 = inte bra. Men kapa röret till insuget och ha det inte så nära botten bara så är det lugnt.[/QUOTE]
Jo, anledningen till varför det blivit såhär är jag fullt medveten om som sagt:)
Sen är det ljus rådasand blandat med blästersand och blästersanden dammar runt rätt bra.
Det blir snart en till i samlingen.
Ja de jag har är knäpptysta med Svampus. Mycket filter per krona:)
Jo, anledningen till varför det blivit såhär är jag fullt medveten om som sagt:)
Sen är det ljus rådasand blandat med blästersand och blästersanden dammar runt rätt bra.
Det blir snart en till i samlingen.
Ja de jag har är knäpptysta med Svampus. Mycket filter per krona:)
Inga rockningar
[QUOTE=Mreque;13338]Har Fx5 och finkornig blästersand, i ett 600 liters med stökiga fiskar. Och har kortat mitt insug för jag vill endå inte ha 1 kilo bajs där i, [/QUOTE]
Det är just ner i filtret jag vill ha det där kilot med bajs. Det ska inte ligga kvar i karet:)
[QUOTE=Mreque;13338]
Låter inget alls och fungerar felfritt. köpte den på cyberzoo men begagnat kan man få en för 1000kr, det rekomenderar jag då reservdelar och packningar inte kostar mycket.[/QUOTE]
Jämfört med de flesta filter med liknande kapacitet är dessa förhållandevis billiga, så en dryga tusenlapp extra än för ett beg. Köper jag hellre ett med tre års reklamationsrätt och garanti.
Det är just ner i filtret jag vill ha det där kilot med bajs. Det ska inte ligga kvar i karet:)
[QUOTE=Mreque;13338]
Låter inget alls och fungerar felfritt. köpte den på cyberzoo men begagnat kan man få en för 1000kr, det rekomenderar jag då reservdelar och packningar inte kostar mycket.[/QUOTE]
Jämfört med de flesta filter med liknande kapacitet är dessa förhållandevis billiga, så en dryga tusenlapp extra än för ett beg. Köper jag hellre ett med tre års reklamationsrätt och garanti.
Inga rockningar
[QUOTE=Oscar.oberg;13346]Det är just ner i filtret jag vill ha det där kilot med bajs. Det ska inte ligga kvar i karet:)
Jämfört med de flesta filter med liknande kapacitet är dessa förhållandevis billiga, så en dryga tusenlapp extra än för ett beg. Köper jag hellre ett med tre års reklamationsrätt och garanti.[/QUOTE]
Jag vill inte ha mitt i filtret så det ligger och fördärvar vattnet tills jag rengör =D Suger upp mitt vid varje vattenbyte ist.
Och för 1500kr kan du ganska enkelt få tag i ett 540 alurams med medföljande fx5. Men det är såklart smaksak, Köpte även mitt nytt, Men skulle jag köpa igen blir de begagnat då det är lätt att se om det är i bra skick =)
Jämfört med de flesta filter med liknande kapacitet är dessa förhållandevis billiga, så en dryga tusenlapp extra än för ett beg. Köper jag hellre ett med tre års reklamationsrätt och garanti.[/QUOTE]
Jag vill inte ha mitt i filtret så det ligger och fördärvar vattnet tills jag rengör =D Suger upp mitt vid varje vattenbyte ist.
Och för 1500kr kan du ganska enkelt få tag i ett 540 alurams med medföljande fx5. Men det är såklart smaksak, Köpte även mitt nytt, Men skulle jag köpa igen blir de begagnat då det är lätt att se om det är i bra skick =)
Inga rockningar