Har hittat en Channa Marulius på 25cm som är så jävla fin.. Har försökt få tag på info om hur stora dessa blir.. Har hittat folk som säger alltifrån 50-60cm upp till 1.2m.
Påminner denna fisk om Marulioides i temperament/storlek och skötsel i övrigt?
mvh
[MENTION=4]Sjebbe[/MENTION]
Tror de blir 1,8m men det är en djungel av maulius-arter med olika temperaturspann, temperament och storlek.. Har nog aldrig sett en i akvarium över 70-80cm..
Jag har en channa marulius på 40ish cm, han har växt från drygt 15 till 40 på lite mer än 2 månader. Käkar allt som trillar ner i karet. Dock så har inte inte rört nån av dom andra invånarna än fast han är betydligt mycket större än en del av dom. Väldigt kaxig av sig, han simmar runt och " Eyeballar " dom andra fiskarna tills dom backar undan. Mycket kul fisk måste jag säga! =)
Akvarielagret som säljer den här firren ska ha 995:- för den. Är det ett rimligt pris? Dom har nämligen lurat mig förut då dom tog 700:- för en polypterus Senegalus som va 20cm..
Tackar för snabba svar, mvh
Tycker det är rimligt sett till vad du får.. Om det är marknadspris eller ej får du kolla med någon lista..
ja gav 400spänn för den som köptes som Channa aurolineatus via glaser som va 13cm när den kom tror jag...Sjebbe har den nu. visade sig va en maurulius tror ja? men iof här nere kanske prisläget är annorlunda ....allt beror ju på vad du tycker firren är värd
1000 spänn för ett djur som eventuellt lever 50 år.. Slår man på alla kostnader runt beslutet är ju inköpspris egentligen oviktigt när det handlar om hundralappar.. Som splash sa, är den värd det för dig är det ett bra pris :)
Ja om den som var 13 cm kostade 400 och den är runt 18 så passar det tycker jag
Påminner väldigt mkt om maurlioides i beteendet. Något slankare i kroppen och därmed även lite smidigare. Speciellt i könsmogen storlek, läs +40 cm.
Edit: storlek är svårt att säga, som tidigare nämt är fångstplats avgörande. Men räkna med 65 och allt över är bonus ;)
Enligt mig en fin fisk med mkt personlighet. Bör beredas för att gå själv då det oftast slutar i bråd död i slutändan hur man än inreder. Om fisken trivs är den väldigt framåt och nyfiken alla tider på dygnet. Tillbakadragen och mörk i färgen, nästan svart, ja då är det nått som är fel.
Lätt att få på pellets om man föredrar det. Variera gärna kosten för att hjälpa den utveckla bästa möjliga teckning.
Pris? 200-400 för ungdjur, upp till 30 cm ca. Därefter är det sentimentalt värde och teckning som avgör. 1000 är helt åt skogen, kostade som sagt strax under 400 kr från glaser, då för en fisk som äter allt, växer fort samt är säsongsvis lätt att få tag på.
Skulle tro att AL har satt priset för att avskräcka icke invigda akvarister från att köpa, med andra ord: rätt kund, rätt pris.
Jag förstår, och tackar för svaret sjebbe. Det slutade hursomhelst med att hen fick följa med mig hem :) så nu väntar en spännande resa..
Behöver den någonting att ligga på nära ytan för att ha nära till luften när den ska vila, eller klarar den sig bra ändå? Min högsta rot sträcker sig typ halvvägs upp bara, karet är 60cm högt
den behöver inget att ligga på för ta luft, den bara simmar up till ytan och tar en sipp med luft
Tror du kommer bli väldigt nöjd med din firre!
Du behöver inte ha nått som den ska ligga på. Du kan med fördel, om du kör den ensam vill säga, trycka i växter och ös på med flytväxter.
Då känner den sig trygg.
Du behöver inte heller ha överdrivet stark cirkulation. Bra filtrering men ej något nämnvärt flås då dom andas luft.
Tittade till den jäkeln på lagret i fredags. Trodde ej den var till salu annars hade den inte varit kvar där...
Tänk dock på att den där är ganska ärrad här o var efter slagsmål o ser lite sliten ut. samtidigt verkar fanstyget vara helt rubbad haha. Hade inte ens märkt fiskfan om det inte vore för att jag såg nåt i pereferin som gjorde utfall mot rutan för att försöka attackera mig medans jag försökte fiska upp en midevil i ett av stora karen =).
Prismässigt så tycker iaf jag att det är ok sett till hur mkt fisk du får för pengarna. O det är ju inte direkt en spec vanlig art i handeln här o finns inte ofta på några listor direkt. Fråga dig själv först bara om du kan ha den o inte har nåt emot att evt bli tvungen att hålla den som ensam fisk i nåt kar =).
Okej tack för svaren :) ja jag hade tänkt ha den ensam i mitt 720liters, ska åka o köpa flytväxter efter jobbet åtminstone så 2/3 av ytan täcks. Läste att denna att föredrar insekter och kräldjur framför småfisk, så kanske starta upp en farm med syrsor eller dubia.
Enda grejen är att jag för 2 veckor satte fast en bakgrund som bygger 15 cm så nu är karet 2000x600x450.. Men jag behåller firren sålänge den får plats :)
Ja jag såg att han hade lite ärr på skallen men utöver det såg den hel ut..
Jupp, denna typen äter mer av kräldjur/kräftdjur. Mindre tänder men kraftigare käkar och gom. Anpassade för krossa skal snarare än att slita eller hålla kvar kött.
Exempel på fiskätande channor är micropeltes, pleurophtelma och diplogramma.
Exempel på insektsätande channor är marulioides, marulius, auranti, pulchra, barca osv
Munnens utformning samt hur kroppen är svarvad avslöjar ofta hur den lever och vad den kan tänkas äta.
Låter som en vettig plan till att börja med. :)
Nu kom jag just hem efter jobbet, köpt lite syrsor till den o hoppas att den skulle må bra.. hjälp!!! han/hon ser nästan livlös ut och är typ likblek fläckvis över kroppen. Inte alls så fin i färgen som han var igårkväll när jag la mig..
Den låg å tryckte uppe i ena hörnet och rörde knappt en fena. Den brukar ju ändå vifta lite fast den står still..
Vattenvärden är OK, tempen är OK. halva ytan är täckt av gullrankor så han har gömställen absolut.. fullt med grottor och rötter på botten att gömma sig i.
Nu är det ett stort vb på gång iallafall.. lyset har faktiskt varit släckt hela dagen, då karet ändå står i ett ljust rum tänkte jag att han kunde få en dag att vänja sig i lite halvmörker, endast haft på lite månljus på natten.
Absolut att han kan vara stressad efter transporten, men hon i butiken fick upp fisken på första försöket så allting gick smidigt så sett..
Finns det något jag kan göra?
Om det är stress är det bara att vänta ut.
Bild hade varit att föredra, låter konstigt att den skulle dragit på sig nått inom 24 tim.
Går den ensam?