sf_cichlids
»Sugen på cichla i framtida kar
1/2
Tror att det egentligen är onödigt att ha cichlor i åtanke men tänkte ändå kolla med er rovfiskhållare.
Jo, tanken är att uppgradera till större tank. Tyvärr är platsen begränsad, mest på djupet.
Tanken är att måttbeställa ett kar L260xD50xH60-70. Vilket blir 780-910liter.
Djupet är problemet här då kravet från min bättre hälft inte vill ha ett djupt kar som tar alldeles för mycket plats.
Kanske är bättre att satsa på ett 720 eller 840 (70högt).
Tyvärr finns det ingen möjlighet att uppgradera till större burk så länge vi bor i denna lägenheten.
Så vad säger ni... ska jag släppa tankarna om cichlor?
Jo, tanken är att uppgradera till större tank. Tyvärr är platsen begränsad, mest på djupet.
Tanken är att måttbeställa ett kar L260xD50xH60-70. Vilket blir 780-910liter.
Djupet är problemet här då kravet från min bättre hälft inte vill ha ett djupt kar som tar alldeles för mycket plats.
Kanske är bättre att satsa på ett 720 eller 840 (70högt).
Tyvärr finns det ingen möjlighet att uppgradera till större burk så länge vi bor i denna lägenheten.
Så vad säger ni... ska jag släppa tankarna om cichlor?
Inga rockningar
kelberi är ju en cichla som funkar bra i lite mindre kar.. jävligt snygga är dom med! :)
Inga rockningar
Mm som pata sa, kelberi är ju både snygg liten och även lätt att få tag i numera. Ska du ha cichlor och du inte kan ha större så är det rätt art! Det finns ju andra små arter också, t.ex cichla melaniae (:emoji07:) har jag för mig ska bli relativt liten också. Men den är svår o få tag i, har bara sett / hört att den kommit till sverige en gång.. Kan ju ha kommit fler gånger men det är inte ofta iaf.
Inga rockningar
Ah spännande :D.
Vad ligger dessa i pris? Jag vet... beror på storlek :D.
Är dessa svåra att få att käka pellets som små?
Bäst att köpa på privatmarknaden?
Framförallt... hur många kan man ha? Tänkt att ha jordätare på botten.
Så vad skulle vara bäst... ett 720/840 eller ett 260långt kar?
Så vad skulle vara bäst... ett 720/840 eller ett 260långt kar?
Inga rockningar
[QUOTE=Ruined Soul;60324]Ah spännande :D.
Så vad skulle vara bäst... ett 720/840 eller ett 260långt kar?[/QUOTE]
Just nu:
"Cichla kelberi F1, 5-6cm 750kr Akvarieteknik 2014-08-27"
Glaser har inne ibland också, brukar vara lite billigare där har jag för mig. De är som vilken cichla som helst, när de väl kommit in och vant sig vid karet så hugger de på allt som ramlar ner i karet. Kan ta litet tag dock för vissa att ta både dött så som räkor/fisk, eller pellets. Men oftast kommer de igång lätt... De bästa / snyggaste är la att ha minst 2 st. Men du kan ju ha en ensam också om du vill. Med tanke på att du inte kan ha ett jättestort kar så skulle jag säga att 4 st är max... Iaf när de börjar komma i upp i storlek. Största möjliga kar är bäst! :P
Så vad skulle vara bäst... ett 720/840 eller ett 260långt kar?[/QUOTE]
Just nu:
Glaser har inne ibland också, brukar vara lite billigare där har jag för mig. De är som vilken cichla som helst, när de väl kommit in och vant sig vid karet så hugger de på allt som ramlar ner i karet. Kan ta litet tag dock för vissa att ta både dött så som räkor/fisk, eller pellets. Men oftast kommer de igång lätt... De bästa / snyggaste är la att ha minst 2 st. Men du kan ju ha en ensam också om du vill. Med tanke på att du inte kan ha ett jättestort kar så skulle jag säga att 4 st är max... Iaf när de börjar komma i upp i storlek. Största möjliga kar är bäst! :P
Inga rockningar
en drös med cichlor helt klart! ju större antal desto mindre bråk..
Inga rockningar
det blir ju 1 dominant hane i slutändan men dom är ganska fredliga.
Inga rockningar
[QUOTE=Svampus;60326]Just nu:
Glaser har inne ibland också, brukar vara lite billigare där har jag för mig. De är som vilken cichla som helst, när de väl kommit in och vant sig vid karet så hugger de på allt som ramlar ner i karet. Kan ta litet tag dock för vissa att ta både dött så som räkor/fisk, eller pellets. Men oftast kommer de igång lätt... De bästa / snyggaste är la att ha minst 2 st. Men du kan ju ha en ensam också om du vill. Med tanke på att du inte kan ha ett jättestort kar så skulle jag säga att 4 st är max... Iaf när de börjar komma i upp i storlek. Största möjliga kar är bäst! :P[/QUOTE]
Jag vill ju helst ha ett stim men man är ju tyvärr begränsad :).
4 stycken är väl det minsta jag hade tänkt mig ;)
Jag har ju en lokal där jag hade kunnat testa sådana.
Hur funkar det... ska man anpassa karet beroende på cichlornas storlek?
Glaser har inne ibland också, brukar vara lite billigare där har jag för mig. De är som vilken cichla som helst, när de väl kommit in och vant sig vid karet så hugger de på allt som ramlar ner i karet. Kan ta litet tag dock för vissa att ta både dött så som räkor/fisk, eller pellets. Men oftast kommer de igång lätt... De bästa / snyggaste är la att ha minst 2 st. Men du kan ju ha en ensam också om du vill. Med tanke på att du inte kan ha ett jättestort kar så skulle jag säga att 4 st är max... Iaf när de börjar komma i upp i storlek. Största möjliga kar är bäst! :P[/QUOTE]
Jag vill ju helst ha ett stim men man är ju tyvärr begränsad :).
4 stycken är väl det minsta jag hade tänkt mig ;)
Jag har ju en lokal där jag hade kunnat testa sådana.
Hur funkar det... ska man anpassa karet beroende på cichlornas storlek?
Inga rockningar
[QUOTE=PatrickPata;60327]en drös med cichlor helt klart! ju större antal desto mindre bråk..[/QUOTE]
Lite som Malawi då :P.
Förslaget låter helt fantastiskt men jag vill ju ha mina jordätare på botten också.
Så frågan är... mer än 4?
Lite som Malawi då :P.
Förslaget låter helt fantastiskt men jag vill ju ha mina jordätare på botten också.
Så frågan är... mer än 4?
Inga rockningar
bättre med för många än för få.. det är lättare att göra sig av med nån än att skaffa sig en till ;)
Inga rockningar
Inga rockningar
[QUOTE=PatrickPata;60332]kör på 6-7![/QUOTE]
Whaaa! Låter grymt!
Så ett gäng jordätare och 6-7 stora cichlor i ett 720 funkar kanon?
Whaaa! Låter grymt!
Så ett gäng jordätare och 6-7 stora cichlor i ett 720 funkar kanon?
Inga rockningar
Inga rockningar
[QUOTE=PatrickPata;60340]jag menade 250cm karet.. :p[/QUOTE]
Ålrajt :)
Ålrajt :)
Inga rockningar
Jag säger tvärt emot dom andra o säger inte en cichla i ett kar som är 50cm djupt. Dom lär ha lite plats att vända sig på. Och du själv kommer inte tycka att det ser kul ut när ett gäng 40cm cichlor simmar runt i ett kar som e 10-20cm djupare än deras egen kroppslängd. Jag har provat i ett 60cm djupt kar, fick ångest varje gång jag tittade på det.
Inga rockningar
[QUOTE=ratfink;60342]Jag säger tvärt emot dom andra o säger inte en cichla i ett kar som är 50cm djupt. Dom lär ha lite plats att vända sig på. Och du själv kommer inte tycka att det ser kul ut när ett gäng 40cm cichlor simmar runt i ett kar som e 10-20cm djupare än deras egen kroppslängd. Jag har provat i ett 60cm djupt kar, fick ångest varje gång jag tittade på det.[/QUOTE]
Det var inte så att ångesten uppkom av att dina cichlor gick å dog hela tiden då ?;)
Det var inte så att ångesten uppkom av att dina cichlor gick å dog hela tiden då ?;)
Inga rockningar
[QUOTE=ratfink;60342]Jag säger tvärt emot dom andra o säger inte en cichla i ett kar som är 50cm djupt. Dom lär ha lite plats att vända sig på. Och du själv kommer inte tycka att det ser kul ut när ett gäng 40cm cichlor simmar runt i ett kar som e 10-20cm djupare än deras egen kroppslängd. Jag har provat i ett 60cm djupt kar, fick ångest varje gång jag tittade på det.[/QUOTE]
dina cichlor var väl 20cm?? ;)
dina cichlor var väl 20cm?? ;)
Inga rockningar
Jo självklart har jag haft det i åtanke.
Men som sagt... frågan ställdes om det gick att ha cichlor i dom måtten jag spaltat upp.
För min del har det vart positiv info även fast större kar hade vart att föredra.
Har haft papegojor (dom riktiga) i ett 720 och dom var 30cm+. Hade inte så mycket ångest eftersom dom verkade trivas och lekte. Dom simmar dock i större kar idag.
Jo självklart har jag haft det i åtanke.
Men som sagt... frågan ställdes om det gick att ha cichlor i dom måtten jag spaltat upp.
För min del har det vart positiv info även fast större kar hade vart att föredra.
Har haft papegojor (dom riktiga) i ett 720 och dom var 30cm+. Hade inte så mycket ångest eftersom dom verkade trivas och lekte. Dom simmar dock i större kar idag.
Inga rockningar
[MENTION=466]wrandel[/MENTION] Påminn mig inte! :emoji46:
[MENTION=68]PatrickPata[/MENTION] Hade en jävla massa små som dog. Största av dom var väll 25cm ca. Efter det böt jag till mig 2st 35+cm monos som jag hade i 3 dagar innan jag kände mig som en djurplågare. O sen gav jag mig på småttingar igen som dog som flugor av olika anledningar. Allt ifrån vf/f1 kelberis till monos och vf orinos. Dog på alla jävla underliga sett, allt ifrån Oscar som hoppar igenom ett 10x10cm stort hål i en plastback i karet o käkar vf kelberi till småttingar som dött när man stoppat ner händer i karet får att håva andra fiskar och även fanstyg som dött när man tänt lampan på morgonen o när katten stått o stirrat i karet. Helt sjukt självmordsbenägna som små ibland som vi alla vet =/.
[MENTION=496]Ruined Soul[/MENTION] ja Hur som haver så är ju som vi vet allt relativt. Du kan ha en 50cm mono i ett 375l också men det innebär inte att det är rätt. Grejjen med cichlor är ju att dem är "open water" fiskar o vill ha yta att röra sig på o kunna spurta på vid matning osv. Jag vill också ha cichlor igen, men det får vänta tills jag flyttat igen o har plats för större kar. ett 250x60x60 kan du säkert ha ett par kelberis i. Men ett helt gäng i ett 250x50 får det nog lite jobbigt just för att dem rör sig på öppet vatten. Andra ciklider som gojjor o dom flesta (inte alla) anda CA/SA är absolut inga problem i ett kar som e 50-60 djupt då dom i dom flesta fall inte är öppenvattensfiskar.
Vill också tillägga att nu vet jag iof inte hur din ekonomi ser ut eller så. Men just kelberi är ganska dyra även som skitsmå. O då dödligheten är relativt hög på små cichlor så bör man köpa ett helt gäng om man vill ha en 4-6st o inte har bra tur o tålamod.
[MENTION=68]PatrickPata[/MENTION] Hade en jävla massa små som dog. Största av dom var väll 25cm ca. Efter det böt jag till mig 2st 35+cm monos som jag hade i 3 dagar innan jag kände mig som en djurplågare. O sen gav jag mig på småttingar igen som dog som flugor av olika anledningar. Allt ifrån vf/f1 kelberis till monos och vf orinos. Dog på alla jävla underliga sett, allt ifrån Oscar som hoppar igenom ett 10x10cm stort hål i en plastback i karet o käkar vf kelberi till småttingar som dött när man stoppat ner händer i karet får att håva andra fiskar och även fanstyg som dött när man tänt lampan på morgonen o när katten stått o stirrat i karet. Helt sjukt självmordsbenägna som små ibland som vi alla vet =/.
[MENTION=496]Ruined Soul[/MENTION] ja Hur som haver så är ju som vi vet allt relativt. Du kan ha en 50cm mono i ett 375l också men det innebär inte att det är rätt. Grejjen med cichlor är ju att dem är "open water" fiskar o vill ha yta att röra sig på o kunna spurta på vid matning osv. Jag vill också ha cichlor igen, men det får vänta tills jag flyttat igen o har plats för större kar. ett 250x60x60 kan du säkert ha ett par kelberis i. Men ett helt gäng i ett 250x50 får det nog lite jobbigt just för att dem rör sig på öppet vatten. Andra ciklider som gojjor o dom flesta (inte alla) anda CA/SA är absolut inga problem i ett kar som e 50-60 djupt då dom i dom flesta fall inte är öppenvattensfiskar.
Vill också tillägga att nu vet jag iof inte hur din ekonomi ser ut eller så. Men just kelberi är ganska dyra även som skitsmå. O då dödligheten är relativt hög på små cichlor så bör man köpa ett helt gäng om man vill ha en 4-6st o inte har bra tur o tålamod.
Inga rockningar
Du kan säkert komma undan med mindre men skulle jag skaffa cichlor i en liten grupp så skulle jag nog inte nöja mig med något mindre än 1500l, när dem är vuxna såklart! Men jag har ingen erfarenhet av cichlor så mitt ord är inte lagen :)
Inga rockningar
1/2