Jag fick en lite galen idé för några veckor sedan som jag är lite osäker på om det kommer fungera. Att ha ett akvarium med inhemska fiskar ute på min inglasade altan över vintern. Tror ni det skulle fungera? Skulle pumpen ta skada? Kommer vattnet frysa även fast man har cirkulation? Skulle en doppvärmare vara till hjälp för att inte få vattnet att frysa? :)
mkt intressant upplägg :D följer
[QUOTE=Oggmau5;59671]Jag fick en lite galen idé för några veckor sedan som jag är lite osäker på om det kommer fungera. Att ha ett akvarium med inhemska fiskar ute på min inglasade altan över vintern. Tror ni det skulle fungera? Skulle pumpen ta skada? Kommer vattnet frysa även fast man har cirkulation? Skulle en doppvärmare vara till hjälp för att inte få vattnet att frysa? :)[/QUOTE]
Låter som en bra ide! Vet inget om vad pumpen klarar men om det fryse på ytan är det ju bara att sätta pumpens utblås på/precis över ytan :)
Lär inte frysa men det känns ju sådar att hålla fiskar i samma temp som luften om altanen inte är minsta uppvärmd.. Jag skulle satsa på 4-6 grader iaf. Lär ju gå med en grymt underdimensionerad doppvärmare men det känns som att tempen kan bli lite svajig. Sjukt cool idé, hoppas att du får det att funka!
Undrar hur silikonet klarar det också :/
Känns ju som att vattnet kommer bli fruktansvärt kallt med tanke på att det garanterat kommer bli -30 nån eller några dagar. Så jag tror att doppvärmaren kommer behövas för att inte vattnet ska frysa igen helt.
Det gör inte så mycket om akvariet tar skada, det är ändå ett gammalt och "utslitet" akvarium med repor osv i rutorna. :) Men det skulle inte vara så bra om det började läcka eller om det skulle brista helt där ute på altanen haha....
Har haft samma tanke innan, och jag tror nog att det kan funka. Silikonet tar nog inte skada eftersom inte vattnet fryser. Mitt 800liters stog ute i snö och slask halva förra vintern innan vi bar in det, och det håller tätt. Det enda jag tror kan få karet att spricka eller läcka är om vattnet skulle frysa helt enkelt, eftersom vattnet expanderar. Men se till och hålla alla kontakter vid liv så ska det säkert funka. Jag har en "damm" (stor kruka med innefilter + fisk i) ute i trädgården, efter att jag tog in fiskarna på hösten så glömde jag av den och lät pumpen snurra. Hela krukan och allt frös till ett stort isblock, inklusive pumpen som låg där i. Plockade upp och gjorde rent den i våras och den fungerar än idag.. :) Dock var den lite sprucken på ett ställe, haha... Jag säger testa!
Fylla petflaskor med hett/varmt vatten och lägg i akvariet om det blir isproblem. Blir det extremt kanske dessutom sätta ihop, silvertejp, tjocka frigolitskivor som sidor runt akvariet med plats för t ex stora petflaskor och lös skiva som tak oxå.
Har också funderat på det där när jag hade borrar o gädda. Men jag tror att om man seriöst ska hålla inhemska firrar länge så är en kylare det som gäller även om det inte är gratis. E det svenskt man verkligen vill hålla så e det ju inte hela världen med dom pengarna.
Ej att förglömma äro det faktum att Tempraturdipparna/förändringarna även i ett tex 1000l som står utomhus lär ju gå mkt fortare än i en sjö/damm.
Jag skulle nog isolera burken oavsett just för att dämpa svängningarna. Plus att man faktiskt kan ha en liten värmare i burken för att stabilisera det hela. Kanske köra med en extern termostat för att kunna ställa den så lågt som man vill.
jag hade ett 720l i kallgarage med betesfisk i hela vinter, det sprack fram på våren när det var 500kilo is i det ;) det funkar fint om du har god cirkulation så det inte fryser ! :)
Ja så länge det är bra med rörelse så bör inte vattnet frysa