Foder

»

Alternativt foder till rockor

Funderade lite över mina små retics som endast äter mask och röda mygg. Detta är inget problem för mig för tillfället jag kan gladerligen mata med mask och liknande året om, o detta går ju långt in på vinterhalvåret tills marken fryser till ordentligt.
Nu till saken, de har smakat på räkor nån gång när man blandar det med masken innan o de är ju inte direkt någon omöjlighet att få in dem på det om man är envis o tar sig den tiden vilket jag kan göra om de blir ett måste, har även testat vit fisk o de vill de inte ens komma nära. Kollar nu på monsterfish på "nat geo wild" o dem ja i bläckfisk i vattnet och sötvattensrockorna kom direkt, är de någon som matar sina rockor eller andra fiskar med bläckfisk? Är det ett bra foder o är det värt att prova? Samt var kan man få tag på det?

Tack på förhand mvh karl
Varför inte sikta på att få in dom på pellets? Hikari sinking är ju ett riktigt bra foder som ger dom det mesta som behövs. Får man dom på pellets så har man en bra grund för dom att växa och börja ta annat också.
Min äter ju allt man stoppar ner i karet, brukar mata med en näve pellets först så att alla får i sig vitaminer och spårämnen å sen får dom bli mätta på räkor.

Bläckfisk ska min också äta enligt utsago och musslor, finns i frysdisken i mataffären eller om du vill köpa färskt så borde det finnas i fiskdisken på dom större affärerna.
[QUOTE=KristianE;59567]Varför inte sikta på att få in dom på pellets? Hikari sinking är ju ett riktigt bra foder som ger dom det mesta som behövs. Får man dom på pellets så har man en bra grund för dom att växa och börja ta annat också.
Min äter ju allt man stoppar ner i karet, brukar mata med en näve pellets först så att alla får i sig vitaminer och spårämnen å sen får dom bli mätta på räkor.

Bläckfisk ska min också äta enligt utsago och musslor, finns i frysdisken i mataffären eller om du vill köpa färskt så borde det finnas i fiskdisken på dom större affärerna.[/QUOTE]

Ja de var mitt första alternativ, har testat direkt från påsen, blötlagda, pellets som legat i röda mygg och pellets som har legat med söndertrasade maskar en bra stund massa gånger men de vägrar verkligen :(
Ja vi har en fiskbil som kör runt på byn nån gång i månaden så jag kan ju kolla med honom :)

Tack för ett bra svar!
[QUOTE=KristianE;59567]Varför inte sikta på att få in dom på pellets? Hikari sinking är ju ett riktigt bra foder som ger dom det mesta som behövs. Får man dom på pellets så har man en bra grund för dom att växa och börja ta annat också.

Bläckfisk ska min också äta enligt utsago och musslor, finns i frysdisken i mataffären eller om du vill köpa färskt så borde det finnas i fiskdisken på dom större affärerna.[/QUOTE]

instämmer fryst mat tappar ju en del näring just pga den är fryst se bara hur tragisk tillväxten på räkuppfödda tigrar är "obefintlig" sen är de ytterst få fiskar som inte går o pelletsträna...finns ju alternativ till hikari också om man tycker det gör ont i matkontot...fördelen med pellets är att säg du slänger i ett kg torsk så behöver du inte slänga i 1kg pellets för att motsvara näringsmängden.. sen är de svårt o matcha alla näringsämnen i säg fiskfileer eller räka gentemot pellets sen ska man ju se till fisken också t ex channor kan ju bli rätt fläskiga om de bara går på pellets om de är t ex inaktiva arter men även där finns ju pellets med låg fetthalt och lägre protein när fisken är vuxen eller inte ska bli överdrivet fet :)
[QUOTE=splash;59569]instämmer fryst mat tappar ju en del näring just pga den är fryst se bara hur tragisk tillväxten på räkuppfödda tigrar är "obefintlig" sen är de ytterst få fiskar som inte går o pelletsträna...finns ju alternativ till hikari också om man tycker det gör ont i matkontot...fördelen med pellets är att säg du slänger i ett kg torsk så behöver du inte slänga i 1kg pellets för att motsvara näringsmängden.. sen är de svårt o matcha alla näringsämnen i säg fiskfileer eller räka gentemot pellets sen ska man ju se till fisken också t ex channor kan ju bli rätt fläskiga om de bara går på pellets om de är t ex inaktiva arter men även där finns ju pellets med låg fetthalt och lägre protein när fisken är vuxen eller inte ska bli överdrivet fet :)[/QUOTE]

Låter som om det gäller att vara envis för mig då! Tack :)
Framförallt är det jävligt bekvämt att mata med pellets. Man tar det ur påsen å stoppar ner, tar 5sekunder.

Jag har ju matat i över en månad med bara frysta räkor eftersom jag väntade på en sändning pellets och inte kom mig för att köpa nya under tiden. Då inser man hur sjukt bekvämt det är ;)
[QUOTE=KristianE;59571]Framförallt är det jävligt bekvämt att mata med pellets. Man tar det ur påsen å stoppar ner, tar 5sekunder.

Jag har ju matat i över en månad med bara frysta räkor eftersom jag väntade på en sändning pellets och inte kom mig för att köpa nya under tiden. Då inser man hur sjukt bekvämt det är ;)[/QUOTE]

Ja de har du helt rätt i... Jag minns på den gamla goa tiden när man tog en nypa flingfoder sen var det färdigt ;)
Snackade med en tjej på akvarium i Sthlm som höll på med rockor dagarna i ända. Dom/hon gav inte sina rockor något annat än fryst mat så som musslor,räkor och annan fryst fisk. Enligt henne så menade hon på att dom lättare får sjukdomar mm om man matar med tex mask. Fryst mat dödar ju bakterier mm. Något att tänka på kanske? I teorin låter det ju faktiskt rimligt.
[QUOTE=Rode;59596]Snackade med en tjej på akvarium i Sthlm som höll på med rockor dagarna i ända. Dom/hon gav inte sina rockor något annat än fryst mat så som musslor,räkor och annan fryst fisk. Enligt henne så menade hon på att dom lättare får sjukdomar mm om man matar med tex mask. Fryst mat dödar ju bakterier mm. Något att tänka på kanske? I teorin låter det ju faktiskt rimligt.[/QUOTE]

Ja de är ju nästan självklart att de kan föra med sig bakterier och föroreningar eftersom de kommer från naturen :) jag hade självklart matat med annat om de hade käkat det :)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.