Någon som vet hur stor burk man behöver en som hade en arapima i 18 000 liters räcker det?
beror ju på hur moralisk man är men med tanke på att dem blir runt 2m så (216000 liter) 6mx6mx4~6 meter när den blir fullvuxen... ingen koll på växthastigheten på dem men har sett ganska många som har dem I typ pool snarare än akvarie.
men skulle säkert kunna funka I ett 6~4 x 2~3 också, mycket subjektivt - personligen hade jag aldrig haft en med tanke på storleken och aktivitets nivån, samt på något plan skaderisken för den dagen när den blir rädd och sticker rätt igenom glaset....
( I rivermonster episode den är med I så bryter den Jeremy Wade's revben genom att hoppa in I honom... )
Det är ju inte kul med fisk som vantrivs. Är dock ganska vanligt med arowanor som är i samma längd som karet är brett och typ 40% av karets längd så 5*2*1 går ju uppenbarligen. Frågan är hur kul det är med fisk som inte kan röra sig..
Sen lär de väl inte bli över 150 i akvarium..
Blir den bara 150cm så är karet för litet.
För litet för vilket kar? 5*2 är tillräckligt för att en Arapaima ska överleva. Det man ska fråga sig är om man håller fisken för att den ska överleva och vara ball eller om man håller den för att man blir faschinerad över det naturliga beteendet. Det jag menar är att den blir ungefär dubbelt så stor som en aro och behöver därför typ dubbla måtten på bredd och höjd.. Om man inte tycker att 5m räcker i längd så är det lite hyckligt att tycka att 2,5 är gott och väl för en silveraro! Jag är kluven men det är svårt att hålla sig från att köpa för stora fiskar. Det mesta man vill ha är ju för stort, det handlar bara om var ens personliga moraliska gräns går. Jag tror att man utan problem kan hållan en Arapaima i ett 18000l med bra mått om man nu vill det. Det är bättre än att hålla en aro i ett 1000l~
ölen gör stavningen har jag hört..
en arapaima blir för stor för ett 5meters par punkt slut.
Ja absolut. Frågan är om man kan hålla den ändå. Jag har en Tsn och ett 1100l och det är en bra mycket sämre idé än att ha arapaima i ett 18000. Tänker även köpa en silveraro och det är precis samma sak där. Det är ganska relativt och upp till var och en hur man vill göra bara man vet vad man håller på med..
jo visst år det så, vet man vad man håller på med så undviker man dom firrarna i ett 1000l kar.
Många av oss som sett stora pimor hemma hos folk förstår distinktionen mellan aros/tsn och arapaima.. Äter den som den ska är den snabbare än en rtc när den är liten, när rtc'n lugnar sig 60-70 är piman redan 90-120 (där blir det kämpigt även för dem med riktigt stora burkar) något som tar många år för en rtc eller tsn.. Piman är 150 på några år vilket är i närheten av världsrekord en rtc/tsn och en 30-40 år gammal fisk..
För varje rtc som blir 150 finns det en pima på 280.. Den har dessutom ett helt annat simsätt än de andra stora rovdjuren.. Men ja, du kan säkert få en arapaima att överleva i 18 000l men varken mer eller mindre..
Men man kan ju h den i 18 000 liters några år och sälja den till någon djurpark som uneveseum som har/haft arapimaor där nere om jag inte minns fel de kan säkert ta hand om en
Eller så ger man fan i det bara...
ja om man inte kan ha en :)
[QUOTE=arowana;59355]Men man kan ju h den i 18 000 liters några år och sälja den till någon djurpark som uneveseum som har/haft arapimaor där nere om jag inte minns fel de kan säkert ta hand om en[/QUOTE]
Man ska aldrig köpa en fisk om man har inställningen "jag säljer den när den blir för stor för mitt kar" med tanke på att det inte alltid finns någon som vill ha den eller kan ta emot den, oavsett hur häftig, ovanlig eller gratis den är. Köper man en fisk så får man ta ansvaret att den ska kunna leva ett okej liv där du har den, och sedan göra vad som krävs för att den ska kunna gå till ett större kar om det behövs. Råkar det vara så att man då säljer den till någon med större kar så är det bra, men man ska inte köpa en fisk och från början vara inställd på att man säkert blir av med den när den är för stor. :) Om man inte typ har ett avtal med t.ex en djurpark eller liknande då..
Ett bra exempel är planiceps catfishen som var till salu här ett bra tag.. Det där är ingen vanlig fisk, och riktigt snygg och majestätisk är den. Trots det så var det svårt att skänka bort den. Jag skickade mail till universeum om den när den var i min ägo, fick inte ens ett svar. Tyvärr är det så när fiskarna blir lite för stora...
[QUOTE=arowana;59359]ja om man inte kan ha en :)[/QUOTE]
Ska du skaffa dig en burk på 18k eller vad är grejen?
1. Bygg karet först innan du planerar vad du ska fylla den med.
2. Glöm arapaima, karet du byggde i punkt 1 är för litet.
När du ska uppgradera karet så börjar du om på punkt 1 igen.