sf_other

»

Tips på något kul till 165 o 240kar..

1/2
Ska dra hem ett Juwel Rio 240liters(120*40*50) och då ska fisken i mitt 165 få flytta till det karet..
I den burken ska d bli riktigt träskigt, ska skaffa akvarie näckrosor, lite vallisinera och någon växt på botten. Ska även ha någon grenig flytrot och sen någon mer grenig skit på botten och nån sten.
Fisk som jag redan har som ska ner i karet:

1 Ctenopoma Acutirostre
1 sb Ctenopoma Acutirostre
1 Hujeta
1 poly senegalus

Fisk jag är intresserad av o köpa / vet jag ska köpa:

+2-4 hujetor
+1-2 ctenopoma
Xenomystus Nigri
1 Nandus Nandus
2 fengäddor(tips på något annat än senegalus som passar i det karet?)
kanske 1 channa pulchra/gachua eller bleheri
Även tips på något annat som kan va snyggt där i och passa bra?=) (ska inte käka växter o ska göra sig snyggt i en träskbiotop, helst inte för dyrt heller)

sen till mitt 165 kar har jag ingen aning om vad jag ska ha i än(vet jag inte vill ha Exodon Paradoxus iallafall =P), måtten på burken är 100*40*40

Funderat på Gulper.. men även funderat på någon vargtetra? vill ha något som passar storleksmässigt men ska va lite personlighet och gärna jäkligt matglad och aggro på maten.
Vet att gulper inte e direkt aggro på mat men de skulle va ett undantag isåfall =P
kom gärna med tips som stämmer någorlunda bra in på önskemål! =) (ska helst inte kosta tusentalls kronor men 600-700 är jag ganska beredd o pröjsa!)

Har ett 60 liters oxå jag eventuellt skulle vilja ha någon puffer i.. men isåfall lurkers som e roliga o mata :P typ Palembang?

Om ni vet ungefärligt pris på arter ni föreslår får ni gärna skriva det!
Ingen som har något tips / synpunkt på invånare=)?
L-200 hadde jag tyckt passa men ingen precis rovfisk kanske haha
Ingen dum idé alls! Totalt glömt av algätate ;) o så kommer du upp med idén om en av mina favoriter haha! (Y)
jo tänkte att dom passade bra i ett träsk me den goa gröna färgen :)
Monocirrhus polyacanthus
Fasen blev sugen på ett träskakvarium själv :P
Kommer va klart med det om ttp 2 veckor så får langa bilder då;)
Hmm enda problemet med sydamerikanska bladfiskar e att dom ska va nästintill omöjliga på dött:/
Det får du göra! ja de kan ju bli svårt :P
För ditt 165L: Erythrinus erythrinus
Riktigt rolig fisk som brukar kunna funka med andra fiskar. Är även ganska aktiv för att vara en vargtetra :)
Du kan ju även göra en "ström" biotop om du nu gillar Lmalar, då kan du ha några olika minde arter samt några andra fiskar som gillar friskt strömmande vatten
[QUOTE=Oggmau5;56889]För ditt 165L: Erythrinus erythrinus
Riktigt rolig fisk som brukar kunna funka med andra fiskar. Är även ganska aktiv för att vara en vargtetra :)[/QUOTE]

Funderat på det faktiskt=) någon idé på vad man kan ha med dom?
[QUOTE=kalle;56890]Du kan ju även göra en "ström" biotop om du nu gillar Lmalar, då kan du ha några olika minde arter samt några andra fiskar som gillar friskt strömmande vatten[/QUOTE]

Tänkte på något liknande förr fast insåg jag gärna vill ha någon ensam "bjässe" i mitt 165 liters ;)
[QUOTE=JockeDuvet;56891]Funderat på det faktiskt=) någon idé på vad man kan ha med dom?[/QUOTE]

Helst lite grövre, kompaktare och tuffare fiskar. Men inte något aggressivt eftersom att vargtetrorna inte tar skit från nån! ;) och inte långsmala, lättskrämda eller fiskar som vargen lätt kan ta en tugga från :)
Min funkar bra med ett gäng skivtetror. Visst, dom är inte så tuffa, men svåra att bita tag i! :)
[QUOTE=Oggmau5;56893]Helst lite grövre, kompaktare och tuffare fiskar. Men inte något aggressivt eftersom att vargtetrorna inte tar skit från nån! ;) och inte långsmala, lättskrämda eller fiskar som vargen lätt kan ta en tugga från :)
Min funkar bra med ett gäng skivtetror. Visst, dom är inte så tuffa, men svåra att bita tag i! :)[/QUOTE]

Okej! Skivtetror blir nog lite stort där i, kanske lika bra o bara köra all in på ett art kar? Är dom lätta o få på käk(räkor/pellets) eller ett rent helvete :P?
Det är lätt att få dom att käka dött. Dom äter nästan allt som är ätbart! Min brukar även proppa i sig flingfoder och algtabletter ;) så maten behöver du inte oroa dig för! :) Jag brukar mata min med räkor, hikari food sticks, småfisk och mörtbitar

har hört att dom ska fungera bäst ensamma i ett artkar :)
[QUOTE=Oggmau5;56897]Det är lätt att få dom att käka dött. Dom äter nästan allt som är ätbart! Min brukar även proppa i sig flingfoder och algtabletter ;) så maten behöver du inte oroa dig för! :) Jag brukar mata min med räkor, hikari food sticks, småfisk och mörtbitar

har hört att dom ska fungera bäst ensamma i ett artkar :)[/QUOTE]

Ja d ja hört med, blir helt klart något o tänka på! Hoppas bara på o få upp en till 15+ snabbt isåfall :P
[QUOTE=Oggmau5;56897]har hört att dom ska fungera bäst ensamma i ett artkar :)[/QUOTE]

Det är nog lite hit and miss, man får ha dom med andra fiskar som kan smälla tillbaka om det skulle behövas.
Det har aldrig varit några problem i mina kar :)
Är förbannat sugen på en större puffer(typ 15-20klassen), men antar att typ fahaka växer ur ett 165 liters ganska fort? Eller håller den sig ett tag kanske?
Vill ha en aktiv art o ingen lurker, även om Suvatti är jävligt balla :3
[MENTION=525]runstenen[/MENTION] [MENTION=130]ratfink[/MENTION] ni kanske har något annat bra tips?
[QUOTE=MichaelE;56911]Det är nog lite hit and miss, man får ha dom med andra fiskar som kan smälla tillbaka om det skulle behövas.
Det har aldrig varit några problem i mina kar :)[/QUOTE]

Har sett vissa som haft dom med alt möjligt ;) hade vart kul o testa i blandkar fast vill samtidigt inte ha en massaker haha
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.