Hur funkar det? Funkar det som på reptiler dvs att man kan se när det sker eller syns det knappt? Sker det snabbt eller under en längre tid? Hur snabbt växer taggen ut osv?
Med andra ord söker jag ett svar på hur det hela fungerar!
Tack på förhud! :)
Dom bildar först en kokong, å ligger still nåra dagar, sen blir det en fjäril!
[QUOTE=Faltsetas;56531]Dom bildar först en kokong, å ligger still nåra dagar, sen blir det en fjäril![/QUOTE]
Fina fjärilar eller sånna som är gråa?
[QUOTE=Faltsetas;56533]beror på art givetvis![/QUOTE]
Är du säker?
Taggen trillar av och sen växer det ut en ny helt änkelt. Om jag inte mins fel så bleknar taggen innan.
Är de någon som vet så får ni gärna skriva åxå :)
[QUOTE=Charlemagne;56535]Taggen trillar av och sen växer det ut en ny helt änkelt.[/QUOTE]
Ofan... Trodde det var intressantare än så! Hur ofta händer detta?
Det var en bra fråga google vetja XD nej men jag vet inte. Man brukar hitta tagen i sanden ibland så var försiktig när du städar så du inte sticker dig. Jag blev nästan stucken av min rocka när jag inte såg den i karet den skar mig bara lite men det kändes lite konstigt efteråt.
[QUOTE=Charlemagne;56538]Det var en bra fråga google vetja XD nej men jag vet inte[/QUOTE]
Haha ja de är väl det lättaste xd men de är intressantare o fråga här ;)
De tappar taggen då och då, du kan se när den nya håller på att växa ut under (?) och putta av den gamla, sen kommer det så småningom en ny under den, så ramlar den övre av, osv osv. :) Hur ofta det sker vet jag faktiskt inte...
Här är en av mina galna hypoteser.
JAg tror dom byter tagg oftare i surt vatten då den fräts och blir svagare fortare i surt än basiskt.
1-2 gånger per år skulle jag säga. Och jag har aldrig sett vita gaddar på svansen, men oftast är dom vita när man hittar dom. Skulle tro att det händer efter att dom har tappats. Den senaste jag hittade var bara vit till hälften.
[QUOTE=Svampus;56540]De tappar taggen då och då, du kan se när den nya håller på att växa ut under (?) och putta av den gamla, sen kommer det så småningom en ny under den, så ramlar den övre av, osv osv. :) Hur ofta det sker vet jag faktiskt inte...[/QUOTE]
Jahaaa det förklarar varför många stora man ser ser ut att ha två taggar som ligger på varran! :)
[QUOTE=djr83;56542]1-2 gånger per år skulle jag säga. Och jag har aldrig sett vita gaddar på svansen, men oftast är dom vita när man hittar dom. Skulle tro att det händer efter att dom har tappats. Den senaste jag hittade var bara vit till hälften.[/QUOTE]
Gissar på att de är slemskiktet som ger färgen då kanske? :)
[QUOTE=Charlemagne;56541]Här är en av mina galna hypoteser.
JAg tror dom byter tagg oftare i surt vatten då den fräts och blir svagare fortare i surt än basiskt.[/QUOTE]
Kan vara så dock så lär de inte vara så i svartvatten då gravsyra förhindrar förruttnelse och har för mig att de är gravsyran som färgar vattnet
[ATTACH=CONFIG]10562[/ATTACH]
Den längst till höger är den senaste där man fortfarande ser lite svart. Dom övriga hittades precis så vita som dom är på bilden.
[QUOTE=djr83;56546][ATTACH=CONFIG]10562[/ATTACH]
Den längst till höger är den senaste där man fortfarande ser lite svart. Dom övriga hittades precis så vita som dom är på bilden.[/QUOTE]
Fran bild! Då kontrar jag med två frågor! 1 kommer dessa från en o samma rocka? 2 hur ofta är de man hittar taggen? (Inte för att jag förväntar mig att hitta den från mina små liv men när dem växer hade de ju vatt fränt)
Tack för kloka svar alla!
Antagligen har jag inte hittat alla eftersom jag har tre rockor. Det där är alla gaddar jag har hittat. Dom tre största är nog från en rocka och dom andra kan vara från dom andra rockorna.
Det här är den näst största från förra bilden, så man kan se storleken:
[ATTACH=CONFIG]10563[/ATTACH]
Att dom byter tagg snabbare i surt än basiskt stämmer inte. Det har att göra med tillväxten. Ju fortare dom växer ju oftare byter dom tagg då även "svansen" växer/blir grövre. Man kan säga att taggarna byts ut som människotänder, enda skillnaden är att taggen byts ut hela tiden dvs. 1-3 ggr om året.