sf_other

»

Bästa tankmates till små rockor

Som rubriken säger! Ett krav är att de inte ska vara för stort o glupskt o de ska inte vara något som behöver många gömställen som tar upp bottenyta för rockorna, de ska åxå kunna gå i ett 470l något år till (tills rockorna växer ur det) ock ska kunna leva hela livet i ett 700-900l specialmåttat kar (djupt lågt och långt)
Nån form av jordätare skulle jag satsat på. Snälla och pickar i sanden konstant så det blir inte mkt rester om rockorna grisar ner.
[QUOTE=Sjebbe;56493]Nån form av jordätare skulle jag satsat på. Snälla och pickar i sanden konstant så det blir inte mkt rester om rockorna grisar ner.[/QUOTE]

Hade geophagus altifrons med dem tills ett par veckor sedan, de var alldeles för snabba på maten för att rockorna skulle få tillräckligt med mat. Dock så finns det ju jordätare som inte är så framåt som altifrons så de är ju ett alternativ.

De är inte så viktigt med biotopen så alla världsdelar är möjliga!

Tack för svar sjebbe :)
Skulle säga jordätare med, av ovanstående anledningar. Sen finns ju en miljon andra fiskar du kan ha också, så det är egentligen bara att välja... Florida gars, datnioides, olika typer av andra halvstora ciklider, cichla kelberi osv osv...
[QUOTE=Svampus;56500]Skulle säga jordätare med, av ovanstående anledningar. Sen finns ju en miljon andra fiskar du kan ha också, så det är egentligen bara att välja... Florida gars, datnioides, olika typer av andra halvstora ciklider, cichla kelberi osv osv...[/QUOTE]

Okejdå! F gars vill jag gärna ha, bara de att jag gärna mill att de ska käka dött med o alla som är till salu som äter dött är 458 000 mil från där jag bor o jag har ej körkort :( men de är alltid något att sikta på i framtiden :) fengäddor ska jag ha iallafall saknar de små liven ju!
cichla kelberi.. skaffa nåt som inte håller till på botten så ser det inte så fullt ut i dom nedre regionerna. cichlorna är grymma med rockor! dom sköter sitt och bryr sig inte alls om rockor!
[QUOTE=PatrickPata;56504]cichla kelberi.. skaffa nåt som inte håller till på botten så ser det inte så fullt ut i dom nedre regionerna. cichlorna är grymma med rockor! dom sköter sitt och bryr sig inte alls om rockor![/QUOTE]

Ja cichlor är riktigt fina djur o hade gärna velat skaffa! men snor de inte maten för rockorna?
Du får ju slänga i tillräckligt med mat så att alla får ;) Min rocka har tyvärr lite problem med det, han har en del konkurans om man säger så... Därför får man slänga i en glassbytta nästan full med räkor på en gång, så singlar det ner en del till rockan/rockorna. :)
[QUOTE=Svampus;56517]Du får ju slänga i tillräckligt med mat så att alla får ;) Min rocka har tyvärr lite problem med det, han har en del konkurans om man säger så... Därför får man slänga i en glassbytta nästan full med räkor på en gång, så singlar det ner en del till rockan/rockorna. :)[/QUOTE]

Hahaha jo självklart ;) men mina små retics äter ju bara mask än så länge o de är lite svårt att hitta mask så de räcker till både hungriga cichlor och små rockor även om cichlorna käkar pellets åxå så gissar jag på att de inte tackar nej till en smaskigare alternativ ;)
Mina cichlor är mätta när det är dags för mat till rockorna. Proppar dom fulla med räkor först så att dom inte är så sugna på annan mat när det väl börjar välla ner mygglarvskryddadepellets...
[QUOTE=KristianE;56520]Mina cichlor är mätta när det är dags för mat till rockorna. Proppar dom fulla med räkor först så att dom inte är så sugna på annan mat när det väl börjar välla ner mygglarvskryddadepellets...[/QUOTE]

Hmm jag ska definitivt fundera på detta :)
Du kanske skall hålla rockarna för sig själva tills du fått dom på dött? är min första tanke.... annars kommer det gå åt en jävla massa mask till dom andra fiskarna du vill skaffa först innan rockarna får tag på det....

Men det är bara en tanke?
[QUOTE=Faltsetas;56522]Du kanske skall hålla rockarna för sig själva tills du fått dom på dött? är min första tanke.... annars kommer det gå åt en jävla massa mask till dom andra fiskarna du vill skaffa först innan rockarna får tag på det....

Men det är bara en tanke?[/QUOTE]

Ja jag tänker vänta med glupska fiskar tills de har börjar käka dött 2 små fengäddor ska i innan dess men de är inte lika "på" maten som många andra fiskar :)
jag tycker alla fiskar e glupska...
[QUOTE=Faltsetas;56528]jag tycker alla fiskar e glupska...[/QUOTE]

Ja de är ju de flesta med men de finns ju de som nästan hoppar ut ur karet för att få maten så fort dem ser den sen finns den dem som är lika glupska men inte hittar den lika snabbt pga att dem inte använder synen när dem jagar osv
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.