Projekt och DIY

»

rostfritt eller aluminium

jag ska sätta in en ram runt hålet där rutan ska sitta. både aluminium och rostfritt funkar väl? någon som har någon för och nackdel?
Aluminium är ju lättare men har väl en lägre brytpunkt, alltså den knäcks vid lägre belastning än rostfritt.

Jag hade satsat mina kronor på rostfritt, känns beprövat och gediget.
jag ska bara lägga plattjärn på 10mm runt hålet så material spelar ingen roll. det känns lättare att fästa rutan i stål än dammduk :p
och plattjärnet vilar direkt mot plyfan så styrka spelar ingen som helst roll
Då hade jag tagit det som passade plånboken bäst.

Du ska alltså ha plattjärn mellan duken och glaset, right?
yesyes!
Så länge inget kommer i kontakt med vatten så är det chill. 10mm plattor knäcks inte så lätt.
varför får det inte komma i kontakt med vatten?
Då aluminium är giftigt för vattenlevande djur och att det rostar.
oj :O jag trodde att det klarade vatten! wtf..
Jag skulle nog täckt det i tec7 eller liknande, men då kanske det förlorar sitt ursprungsyfte eller?
Eller bara köra rostfritt...
Fast det rostar ju också, men kanske inte lika farligt för fisken. Jag litar aldrig på metall + vatten hehe.
äsch jag kör på rostfritt :p
aluminiumet är ju ett plattjärn på 40x5mm som jag ska limma rutan mot. lägger jag en vattentät fog mellan rutan och dammduken så utsätts ju aldrig aluminiumen för vatten. Det borde väl funka eller?
Det blir nog perfekt det Trodde att fronten invändigt skulle vara i plattjärn så att det fick kontakt med vatten hela tiden. Men nu är jag med på ditt tänk.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.