sf_other
»uppsättning - fesk till 540?
Nybörjare på rov och funderar lite på
Channa belehri x ?
Dats x 4?
Gar x 2
Hujetor x flera
Pilnäbb (vilken?) x2
Jag kan aplite om rov så säkert nåt galet här. Förslag på andra fesk välkommnas oxå. "Saknas" nåt?
Channa belehri x ?
Dats x 4?
Gar x 2
Hujetor x flera
Pilnäbb (vilken?) x2
Jag kan aplite om rov så säkert nåt galet här. Förslag på andra fesk välkommnas oxå. "Saknas" nåt?
Inga rockningar
Channor bör vara i artkar dvs ett kan med bara just den channa arten. Annars ser jag inget fel med resten av blandningen utom att datsen kommer växa ur karet så småningom men de tar ett jävligt bra tag
Inga rockningar
Ok fint! Känns dock lite 'tomt'. har spanat lite på Exodon paradoxus men blir väl mat snabbt. Förslag på annat kul?
Inga rockningar
Vad är du ute efter med karet? Vill du ha ett ro(v)fyllt kar som är harmoniskt att titta på eller vill du att det ska smälla när du matar? Tänkte du ha inredning eller är du ute efter att ha fiskarna i centrum osv.. ?
Inga rockningar
Inga rockningar
Inga rockningar
Haha men det såg inte ja på tapa ;)
Pilnäbbar brukar väl slåss för det mesta om man har 2
Sen en Channa som skulle funka är ju aurantimaculata , pulchra eller lucius. Tror nämligen Bleheri kan bli för liten om man tänker på datsen.
Datsen skulle ju funka länge i det karet men kom ihåg dom blir stora och väldigt biffiga även om det tar lite tid.
Gars och hujetor funkar nog bra när dom är små men när garsen blir större tror jag det blir värre tyvärr..
Sen beror ju det på lite på det som kaptenen nämnde oxå! men du är på rätt forum helt klart!
Pilnäbbar brukar väl slåss för det mesta om man har 2
Sen en Channa som skulle funka är ju aurantimaculata , pulchra eller lucius. Tror nämligen Bleheri kan bli för liten om man tänker på datsen.
Datsen skulle ju funka länge i det karet men kom ihåg dom blir stora och väldigt biffiga även om det tar lite tid.
Gars och hujetor funkar nog bra när dom är små men när garsen blir större tror jag det blir värre tyvärr..
Sen beror ju det på lite på det som kaptenen nämnde oxå! men du är på rätt forum helt klart!
Inga rockningar
Jag skulle säga att en ensam pleuro funkar bättre än nån av tidigare nämnda arter, kanske lucius med.
Dels pga att de mindre arterna inte simmar lika mkt och blir därmed liggandes under en rot eller liknande större delen av tiden. Skulle säga att alla grumpy-face channor, typ bleheri, gachua eller auranti smyger omkring. Medans de med spetsigare nos, typ pleuro, diplo och micro, simmar mer och gör sig därmed bättre i comtanks.
Så ser man till storleken på karet skulle pleuro vara bäst skuren...enligt mig :)
Dels pga att de mindre arterna inte simmar lika mkt och blir därmed liggandes under en rot eller liknande större delen av tiden. Skulle säga att alla grumpy-face channor, typ bleheri, gachua eller auranti smyger omkring. Medans de med spetsigare nos, typ pleuro, diplo och micro, simmar mer och gör sig därmed bättre i comtanks.
Så ser man till storleken på karet skulle pleuro vara bäst skuren...enligt mig :)
Inga rockningar
Hehe min gamle auranti simmade såfort jag va i närheten av karet ;) även om det tog någon vecka men den va sjukt härlig! Därför ja slängde me auranti som alternativ ;)
Inga rockningar
Jo självklart finns det alltid undantag :)
Jag har prövat en hel del olika uppsättningar med snakeheads.
Mina erfarenheter hittills:
Små channor med medelstora fiskar typ ciklider, tigerfiskar eller skivtetror - funkar ej
Simmande channor som undantag
Medelstora channor med mindre fisk oavsett art - funkar tills channorna ätit eller dödat allt
Inga undantag
Channor med bottenlevande fiskar typ fengäddor, rockor, malar - funkar oavsett så länge ingen är för liten för att misstas som mat.
Maruolioides anser jag varit den som är surast snarare än hungrig. Sp. Fire&ice ska ha rykte om sig att vara vresig den med.
Stora simmande channor i vuxen storlek har jag inte prövat annat än ett 10-tal 25-30 cm pleuros och maruolioides. Pleuros e kaxiga som fan i grupp, bara stora robusta fiskar som sällskap om det tvunget ska gå nått mer dem. Min maruolioides letar efter allt som rör sig och äter upp det, 1-2 cm ancistrus till sniglar allt går ner. Slutade försöka ge han sällskap efter 45 cm.
Jag har prövat en hel del olika uppsättningar med snakeheads.
Mina erfarenheter hittills:
Små channor med medelstora fiskar typ ciklider, tigerfiskar eller skivtetror - funkar ej
Simmande channor som undantag
Medelstora channor med mindre fisk oavsett art - funkar tills channorna ätit eller dödat allt
Inga undantag
Channor med bottenlevande fiskar typ fengäddor, rockor, malar - funkar oavsett så länge ingen är för liten för att misstas som mat.
Maruolioides anser jag varit den som är surast snarare än hungrig. Sp. Fire&ice ska ha rykte om sig att vara vresig den med.
Stora simmande channor i vuxen storlek har jag inte prövat annat än ett 10-tal 25-30 cm pleuros och maruolioides. Pleuros e kaxiga som fan i grupp, bara stora robusta fiskar som sällskap om det tvunget ska gå nått mer dem. Min maruolioides letar efter allt som rör sig och äter upp det, 1-2 cm ancistrus till sniglar allt går ner. Slutade försöka ge han sällskap efter 45 cm.
Inga rockningar
Vad är du ute efter med karet? Vill du ha ett ro(v)fyllt kar som är harmoniskt att titta på eller vill du att det ska smälla när du matar? Tänkte du ha inredning eller är du ute efter att ha fiskarna i centrum osv.. ?
Snabba svar här! (Eller jag är nog långsam).
Tänker nog ha ett som funkar med lite inredning. Sand, mkt rötter o några tåligare växter. Smällfaktorn inte lika viktig men såklart kul om fisken reagerar på en isläppt guppy:-)
Egentligen blir nog den estetiska biten ganska viktig då min sambo är lite facist när det kommer till inredning. Så bänken ska vitmålas och endast helglas är godkänt.
Fast ja, när karet är uppe så kommer det ju står där det står;-)
Snabba svar här! (Eller jag är nog långsam).
Tänker nog ha ett som funkar med lite inredning. Sand, mkt rötter o några tåligare växter. Smällfaktorn inte lika viktig men såklart kul om fisken reagerar på en isläppt guppy:-)
Egentligen blir nog den estetiska biten ganska viktig då min sambo är lite facist när det kommer till inredning. Så bänken ska vitmålas och endast helglas är godkänt.
Fast ja, när karet är uppe så kommer det ju står där det står;-)
Inga rockningar
Bra där o veta om pilnäbbar för hade väl tänkt just 2. Men är det oftast så? Hade 2 små pilar som aldrig visade nåt tecken på det. Men en annan art säkert.
Slåss de med andra pilar från andra arter?
Channor skippar jag. Hade inte tänkt dem från början men ja, då vet man.
Skulle denna funka ok då?
Hujetor x 5-6
Dats x 4-5
Gars x 2 kanske
Pilnäbb nånting x 1
Mal x 2 vilka får jag fundera på
ÄR detta lämpligt antal av dessa arter?
Kommer väl se lite tomt ut i början (vore kul o börja med små ex). Funderar på att köra platy/molly odling i annat kar. Spå blir väl tillfälligt lite mer fisk i.
Slåss de med andra pilar från andra arter?
Channor skippar jag. Hade inte tänkt dem från början men ja, då vet man.
Skulle denna funka ok då?
Hujetor x 5-6
Dats x 4-5
Gars x 2 kanske
Pilnäbb nånting x 1
Mal x 2 vilka får jag fundera på
ÄR detta lämpligt antal av dessa arter?
Kommer väl se lite tomt ut i början (vore kul o börja med små ex). Funderar på att köra platy/molly odling i annat kar. Spå blir väl tillfälligt lite mer fisk i.
Inga rockningar
Tror tyvärr att hujetorna förr eller senare blir mat :/ Annars är det roliga fiskar och det kan nog fungera bra :) Tänk på att små Gars kan vara riktigt jävliga med maten och lätt bryter ryggen i stora kar så det allra bästa är att köra dessa i ett separat litet kar tills de är igång helt och har blivit lite större!
Inga rockningar
Tänkt tanken med. Läste att de blir 20-25cm (???) om det stämmer vet jag icke. Men om de blir "ifrånväxta" av annan fesk och relativt smala är blir dem ju ett potentiellt byte. Om jag kör hårt på flypellets till de rackarna kanske de har större möjlgheter?
Intressant o veta om garsen. Hur vanligt är det? Har lite problem med att ha flera kar tyvärr (en sambo). Hur stora tycker du dem bör vara innan dem åker i, cirkus?
Intressant o veta om garsen. Hur vanligt är det? Har lite problem med att ha flera kar tyvärr (en sambo). Hur stora tycker du dem bör vara innan dem åker i, cirkus?
Inga rockningar
Hujetor blir oftast runt 15 i kar tyvärr, i naturen kan dom bli uppåt halvmetern. Angående gars så är väl det relativt vanligt, ett kar på 100-150liter räcker ju, sen bör dom va typ 10-15cm o va ganska grova.
Pilnäbbar kan gå o ha flera men kanske inte ska testa. Kör på en Tire Track dom är riktigt fina o roliga.
Pilnäbbar kan gå o ha flera men kanske inte ska testa. Kör på en Tire Track dom är riktigt fina o roliga.
Inga rockningar
Du skulle ju kanske kunna köpa lite större gars då? De är extremt dåliga jägare så om du matar med levande fisk så har de inte en chans mot de andra fiskarna. För att få dem att käka dött så måste man mata upp dem ordentligt med levande och sedan ge dem mycket tid gång på gång med tex räkor. Detta kan gå snabbt och det kan ta lång tid men min erfarenhet är att det går lättare ju större de är. Typ 15-20cm har mina varit men jag kanske är kass :) En stor fördel kan vara att bara ha några cm vatten för att få ner fiskarna närmare maten på botten, vilket är mycket smidigare med ett mindre kar. I all välmening så vill jag säga att det är mycket bättre att skaffa större gars som redan äter eller inga alls om du inte kan ha ett mindre kar åt dem i början. Men.. Ställ upp ett till kar om möjligheten finns. Det är värt det. Grymma fiskar och riktigt grym känsla när de tar sin första räkbit!
Inga rockningar
Okej de blir inte större hujetorna. Synd för jag gillar dem starkt. Finns inget annat skoj som håller till mest vid ytan.
Har ett erbjudande att köpa 15-20 cm's gars. Men det övriga hade jag tänkt det mesta från affären o då är det väl ofta små ex som gäller. Men låter ju som en riktigt nice fisk! Kanske får anpassa efter dem:-)
Tire track låter som ett bra tips, en tackar!
Har ett erbjudande att köpa 15-20 cm's gars. Men det övriga hade jag tänkt det mesta från affären o då är det väl ofta små ex som gäller. Men låter ju som en riktigt nice fisk! Kanske får anpassa efter dem:-)
Tire track låter som ett bra tips, en tackar!
Inga rockningar
Tack för infon!
Gar. Det låter onekligen som en höjdarfisk!
Får läsa nog allt börja göra mer hemläxa innan dem åker i.:-D
Har kar o bänk beställt så lite jobbig väntetid nu;-)
Gar. Det låter onekligen som en höjdarfisk!
Får läsa nog allt börja göra mer hemläxa innan dem åker i.:-D
Har kar o bänk beställt så lite jobbig väntetid nu;-)
Inga rockningar