Tigerfiskar och abborrar

»

Gös i akvarium

Är det någon här på forumet som har haft gös i sitt kar? Hur funkade den? Var den passiv/ aktiv? :) Är helt desperat efter att få tag på en liten och lämplig gös!
Jobbade i fiskebutiken Huntyard & Berras förut och där hade vi ett gösakvarium. De var från en odling så de käkade pellets. Vi bytte för lite vatten så de växte inte jättesnabbt. Grymt passiva. Coolt att se hur de verkligen attackerade pellets dock men det var väl det enda. Det var ett artkar så och de var rätt lugna mot varandra men jag har för mig att jag har hört att de är hopplösa att ha med andra fiskar eftersom de biter ihjäl allt. Men det är alltså inte mina egna erfarenheter. Bästa sättet att få tag på en är nog en odling om du inte har nåt ställe man kan ta en liten på jigg eller vet någon å där de små går upp vintertid så man kan ta en med kastnät. Ljusterö har en gösodling har jag för mig och de är inte dyra men det är oklart om det går att köpa bara en :)
Känns väl som att gös från en odling är det bästa då, eftersom de lever på väldigt djupa och kalla vatten? Kan la vara rätt svårt att hålla en sådann vid liv om man inte har ett riktigt kallvattenskar, särskilt om du fångar upp en från någon sjö eller liknande. Och som sagt så är de väl nattaktiva med, så man lär ju inte se dem jätteofta.. Sjukt snygga dock! :)
Nja kallvattenfisk skulle jag inte säga.. Trivseltemp är ju typ 15-20 grader. Dessutom finns det många småsjöar med maxdjup på 2m som håller riktigt mycket och stor Gös och där lär blir det ju lika varmt som i ett tropiskt kar ibland så det är nog inga problem om det bara finns syre :) Nattaktiva är de bara i klarvattensjöar. Men ja i akvarium är de i princip helt inaktiva :p
Tack för tipset som Ljusterös gösodling! Ska höra av mig till dom och fråga om man kan få köpa ca 5st! :D
Älskar när det faktiskt är en utmaning att få tag på fisken man vill ha! :)
[QUOTE=gar;55204]Nja kallvattenfisk skulle jag inte säga.. Trivseltemp är ju typ 15-20 grader. Dessutom finns det många småsjöar med maxdjup på 2m som håller riktigt mycket och stor Gös och där lär blir det ju lika varmt som i ett tropiskt kar ibland så det är nog inga problem om det bara finns syre :) Nattaktiva är de bara i klarvattensjöar. Men ja i akvarium är de i princip helt inaktiva :p[/QUOTE]

Åfan! där ser man. :)

[MENTION=564]Oggmau5[/MENTION], posta bilder om du får tag i några!
Det ska jag definitivt göra! :)

[video=youtube;XqwXr6raSOY]https://www.youtube.com/watch?v=XqwXr6raSOY[/video]

Dom verkar inte vara så aktiva när dom jagar heller ;)
[QUOTE=Svampus;55208]
[MENTION=564]Oggmau5[/MENTION], posta bilder om du får tag i några![/QUOTE]

Plus ett på det! :D
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.