mätte PH och nitrit precis och de va en vecka sedan jag gjorde vattenbyte.
pht låg på nästan 8 och jag har 8 i kranen. nitrit va 0. ska jag börja byta vatten varannan vecka istället för varje vecka? vatten borde ju bli surare ju längre tid som går och efter som jag inte hade någon nitrit så borde det ju va ofarligt. skall mäta nitrat också så fort jag får tag på ett test.
Hur stort är akvariumet? vad har du för fisk i?
Huvudsaken är att pht är stabilt. Har du rötter ?
540 inga rötter 1 diplo, 1 gibbi, 2 delhezi, 1 ornatipinnis, 1 pulchra
Kolla kh istället. Mycket mer intressant om det inte är extremt pH åt något håll såklart.
[QUOTE=Brunojojo;54000]mätte PH och nitrit precis och de va en vecka sedan jag gjorde vattenbyte.
pht låg på nästan 8 och jag har 8 i kranen. nitrit va 0. ska jag börja byta vatten varannan vecka istället för varje vecka? vatten borde ju bli surare ju längre tid som går och efter som jag inte hade någon nitrit så borde det ju va ofarligt. skall mäta nitrat också så fort jag får tag på ett test.[/QUOTE]
Hej Brunojojo,
Vad har du för botten substrat i karet?
Mvh Johan
Ska köpa kh test imorgon, vanligt sketet akvariegrus.
Fördelen med högt kh är ju att det blir mycket trögare att förändra pH.
Rent generellt dock så brukat dom preparat som höjer kh även höja pH något men det är ingen fara i ditt fall då det inte höjer över 8...
Så de e ingen fara att ligga vid typ 8 så länge det är stabilt?
Dra i lite rötter så går pht ner lite om du vill...
Givetvis finns det avvikelser när det kommer till pHkänsliga fiskar men generellt är det viktigare med stabilt än exakt rätt siffra så länge det inte är extremt åt något håll.
Tänk själv. När du kommer till en ort med ett pappersbruk så tycker du att det stinker satan. Efter ett tag kommer du vänja dig. Men skulle det sluta lukta och sen börja igen så skulle du tycka att det stinker satan igen...
okok, hur mycket kan pht skifta innan det räknas som ostabilt?
lite uppdatering av värden:
No2:0
No3:ca 75
PH: ca 7,8
KH: 7-8
är det något som är helt galet? nitraten är förhög ja, KH vad är bra att ha där?
Kh är bra. Du får ett väldigt stabilt pH när du ligger så pass högt.
Troligen är det pga ditt höga kh som du har något högt pH. Men jag skulle inte göra något annat än att byta vatten för att sänka nitraten (eller i med mer växter som käkar nitrat).
okok tack för hjälpen!! dock tyckte jag det var väldigt svårt att mäta KH ganska otydligt test.
Vad har du för test? Jag har Sera och tycker det inte är speciellt krångligt.
Fördelen är att om man inte ändrar något så håller sig KH ganska stabilt. Jag höll koll på mitt när jag körde co2 i min burk och det var konstant på 2. Fördelen då var ju att det gick lätt att trycka ner det och jag hade kontroller som gjorde att jag inte fick några svängningar ändå.
okok. ja har tropical det ända ja hittade i halva norrbotten. ville inte vänta så beställde inte. men jag antar att de e samma princip. droppa tills de byter färg.
Japp. Först till gult sen till blått eller grönt eller nått sånt.
[QUOTE=Brunojojo;54026]Ska köpa kh test imorgon, vanligt sketet akvariegrus.[/QUOTE]
Testa blanda i Lithaqua i ditt akvariegrus det kör jag och det fungerar underbart! du kan även köra med typ torr koralsand det funkar också...
Obs! Inte levande coralsand...
Mvh Johan Väsby