Får hem en retic imorn som jag ska ha i ett 165 kar i några veckor fram tills den äter det ja vill
Har bara ett problem.. Ytterfiltret till det karet låter piss mycket, är de skit viktigt att d är igång dygnet runt?(karet står oturligt nog på mitt rum, o ja e sådär person som inte kan sova om d inte är knäpptyst) Har ett innerfilter i oxå... I karet för övrigt går en hujeta, 1 cichla Orino o 2 Ctenopoma o vattenbyten kommer ske varannan dag..
Alternativt om någon vet hur man kan "ljudisolera" filtret.. D är ett Fluval 204
Ljudisolering av ytterfilter har jag ingen aning om men vet inte om jag skulle våga stänga av någon filtrering i ett så litet kar med rockor, även om det bara är över natten. Hur starkt/stort är innerfiltret?
Känner d samma me o stänga av:/ tror knappast innerfiltret är bättre än o ge rörelse i karet/syre o ta små partiklar... Vattnet i sig är kristallklart o har inget problem med fiskarna men känns riskabelt ändå:/ försöker komma på något sätt o ljudisolera filtret men friggelåda funkade inte xd
Du ska absolut inte stänga av filtret. Stänger du av det får du massdöd av filterbakterier och ammoniakförgiftning i karet när du slår igång det igen på morgonen.
Hehe har iof gjort det en månad drygt men firrarna i burken just nu är inte så Känsliga;) men får lust o slänga ut filtret genom fönstret just nu.... En slagborr låter fan mindre
Det tar ju typ en månad att få upp bakteriemassan i filtret... Troligen hinner dom få bakterier som har hunnits bildas dött av syrebrist varje natt.
Hur har du det med vattenvärdena?
[QUOTE]Troligen hinner dom få bakterier som har hunnits bildas dött av syrebrist varje natt.[/QUOTE] +1, Låter som ytterfiltret bara plockar upp skit medans innerfiltret kämpar för att hålla karet stabilt.
Inga problem med värdena alls
Pigga o krya fiskar
Får hoppas att det bara är o byta ut något skit i filtret så d håller käft.. Lär bli sömnlösa nätter tills dess
Köp nytt! Eller bygg nytt!
Körde på en billigare variant, öronproppar!;)
Ne men ska kolla reservdelar.. Kan va så att axeln är helt skev o drivmagneten oxå annars vet ja fan inte hur ja ska göra för nytt filter har jag inte råd med :/
Tycker man ska börja i rätt ända. Köp inte en rocka om du inte har råd att fixa ett fungerande filter först.
[MENTION=725]Ylipää[/MENTION], jag har aldrig sagt att Filtret inte funkar? men skiten låter som fan
O ja har ett större kar o ha den i om ja så vill men ska lära den käka d ja vill först, därav att ja ska ha den i ett mindre..
[MENTION=525]runstenen[/MENTION], d e ett Fluval 204, är påväg o köpa reservdelar just nu, så får hoppas att d e felet.
Men helt ärligt.. Om det bara är ett 204 du ska ersätta kan du säkert få ett fungerande begagnat för mindre än vad reservdelarna som kanske eller kanske inte fungerar kostar.. Ställ en blomlåda med ett powerhead och 4 biobollar i så har du ersatt ett knackande 204..
Du skrev ju själv...
[QUOTE=JockeDuvet;53880]Kan va så att axeln är helt skev o drivmagneten oxå annars vet ja fan inte hur ja ska göra för nytt filter har jag inte råd med :/[/QUOTE]
Om inte axeln eller drivmagneten det är fel på, vad gör du då?
[QUOTE=Ylipää;53891]Du skrev ju själv...
Om inte axeln eller drivmagneten det är fel på, vad gör du då?[/QUOTE]
han fixar väl ett nytt filter då, för den delen så funkade ju filtret bara att det låter lite mer än vad han tycker om o sova med.
så om det inte är axeln eller drivmagneten det är fel på så behåller han de filtret tills han skaffar ett nytt.
inget o hetsa upp sig för??
[MENTION=607]JockeDuvet[/MENTION] ja du får allt ha ett fungerande filter om du ska få min Retic:thumbup:
[QUOTE=Ylipää;53891]Du skrev ju själv...
Om inte axeln eller drivmagneten det är fel på, vad gör du då?[/QUOTE]
Då får filtret låta skit o ja får antingen flytta karet eller sängen
[QUOTE=Mathiasgbg;53894][MENTION=607]JockeDuvet[/MENTION] ja du får allt ha ett fungerande filter om du ska få min Retic:thumbup:[/QUOTE]
Ingen fara ;) filtret funkar bra men låter, reservdelar e beställda o får d imorn så får slagga me öronproppar inatt igen eller på soffan haha ;)
[QUOTE=kalle;53892]han fixar väl ett nytt filter då, för den delen så funkade ju filtret bara att det låter lite mer än vad han tycker om o sova med.
så om det inte är axeln eller drivmagneten det är fel på så behåller han de filtret tills han skaffar ett nytt.
inget o hetsa upp sig för??[/QUOTE]
Ja precis kalle! Jag tror väl ingen gillar o sova breve något som låter utav bara helvete;)
Nej men delar beställda o de ja snackat me trodde oxå d va axeln, så detta är nog löst! Öronproppar är annars billigt, 9:90 på biltema;) xD