Hur gör ni när ni ev. vill dra på semester några veckor?
Någon bekant som matar, byter vatten, och pysslar åt er? Eller åker ni aldrig hemifrån?
lämnar lägenheten max en helg.....miniweekend i danmark är den semester man får...
I princip som splash. En helg, inte mer. MAX en vecka, och då har man vakt.
Någon måste kolla dom varje dag. Ibland kan det räcka med en lekman som kollar att elen är ok, filter går, inga skadade döda fiskar. Matning ber jag nån med fisk/akvarie kunskaper göra... Ett par dar utan man är ju lungt men inte mer. Hellre för lite än för mycket. Inte en endaste liten mat bit får ligga kvar.
beror ju helt på vad för fiskar man har åxå, har man dyrgripar som behöver mycket mat och extremt hög vattenkvallitet så håller jag helt med dem andra, men om du sitter på ormskallar eller fengäddor så överlever dem definitivt i 2 veckor om du har nån som ger dem mat nån gång i veckan
Jag har kamera till akvariet så att jag kan hålla koll på dom själv. Är jag borta en helg så får dom klara sig utan mat, är jag borta längre tid så får farsan åka och mata var 2-3:e dag.
just det självklart håller man koll på firrarna med ip kamera...
Agreed, har två stycken! :D
Jag har undrat just hur i hela tusan rovfiskfolket här kan ha ett normalt semesterliv utanför lägenheten/huset, med alla dessa vattenbyten och matningar flera gånger per dag.
det är inte så farligt vatten byte en gång i veckan och matning någon minut om dagen.
[QUOTE=Charlemagne;53724]det är inte så farligt vatten byte en gång i veckan och matning någon minut om dagen.[/QUOTE]
- Jag tror inte det gäller majoriteten här, med tanke på setup:en i medlemmarnas kar.
Lämnar sällan hemmet men är det så har jag leopoldi, shappe, tess, malcus, boris, morsan och farsan, stampe, nevyn, alex720, runstenen, osv som jag antingen umgås med även utanför hobbyn eller mer än gärna anförtror nycklarna till.. Alla tillräckligt kompetenta för att sköta mitt kar.. (Dvs att vilken idiot som helst klarar det ;) ) finns ett gäng till men dessa har jag antingen glömt eller så bor de så inte i sverige.. Typ johan, gudfarsan, sjebbe, hampus, osv..
[QUOTE=Charlemagne;53724]det är inte så farligt vatten byte en gång i veckan och matning någon minut om dagen.[/QUOTE]
håll dig till levandefödare.............
[QUOTE=PatrickPata;53733]håll dig till levandefödare.............[/QUOTE]
ja att lägga net mat i akvariet 3 ggr om dagen tar ungefär en minut om dagen sammanlagt :)
Äh.. Jag lägger fan inte heller mycket mer tid än så på burken.. Däremot kan det också bli så att en hel dag går åt till filterbyten, tillbyggnad, ombyggnad, pumpar, osv.. Men generellt.. Jag byter vatten genom att koppla in 2 slangar och sen sätter jag mig med en öl i soffan.. Max 10 min arbete..
[QUOTE=Cpt Migraine;53737]Äh.. Jag lägger fan inte heller mycket mer tid än så på burken.. Däremot kan det också bli så att en hel dag går åt till filterbyten, tillbyggnad, ombyggnad, pumpar, osv.. Men generellt.. Jag byter vatten genom att koppla in 2 slangar och sen sätter jag mig med en öl i soffan.. Max 10 min arbete..[/QUOTE]
precis de är inte mycket kroppsarbete om de bara är de enklaste som ska göras
ja jag har mest rockor XD Där gör jag nu dagligt såklart men det är för att jag har nitrit problem som du vet så är det ett nytt kar. Göra vatten byten dagligen tycker jag inte är nödvändigt när man har ett stabilt kar. Om det kommer problem så byter man mycket såklart men om man har bra filter med bra bakterie byggnad så är det ingen fara.v Sist jag fick en spik i ett etablerat kar var det ph spik som var pågrund av för lite gas omsättning alla andra värden låg låga. Sen har jag inte så mycket fisk i mina kar eller jag försöker att ha så få fiskar som möjligt för det är snyggare jag packar inte 20 stora fiskar i ett kar som de flesta monsterfisk ägare.
Om man gör vatten byten varge dag så har man inte något stabilt system och då kan man like gärna slänga ut filtret och bara köra med luftpump.
[QUOTE=Cpt Migraine;53737]Äh.. Jag lägger fan inte heller mycket mer tid än så på burken.. Däremot kan det också bli så att en hel dag går åt till filterbyten, tillbyggnad, ombyggnad, pumpar, osv.. Men generellt.. Jag byter vatten genom att koppla in 2 slangar och sen sätter jag mig med en öl i soffan.. Max 10 min arbete..[/QUOTE]
Sant, det är rätt lite arbete ändå. Det handlar ju mest om övervakning. Sen kan man ju som jag få för sig att byta substrat och göra rent ytterfilter vid midnatt och då är det en annan historia... En blöt, grisig och uttröttande historia. :P
[QUOTE=Tigerflickan;53748]Sant, det är rätt lite arbete ändå. Det handlar ju mest om övervakning. Sen kan man ju som jag få för sig att byta substrat och göra rent ytterfilter vid midnatt och då är det en annan historia... En blöt, grisig och uttröttande historia. :P[/QUOTE]
haha du åxå? ;)
har du borrat karet för kan det inte bli översvämning om man bara låter vattnet stå på om man inte är försiktig? Jag kör liknade nu eftersom jag behöver byta dagligen men det tar för mig 2 timmar för att byta vattnet sen måste jag konstant kolla så inte det blir översvämning eller något annat problem? detta är åtminsonde min hypotes till varför det blev som det blev.