Vårdcentralen

»

IT rosa/rödaktig om fenor och munn

Tjena!

Min stora dat är rosa/rödaktig om början på fenorna och i munn. Ganska svagt till en början men man ser klart skillnad.
Han är mer utfärgad än vanligt och rör sig inte som han brukar. Han har inte ätit på ett par dagar. Han kliar sig rätt mkt och står i steaming utblåset.

Någon som upplevt detsamma och kan svara på vad det kan vara?[ATTACH]10034[/ATTACH]
Gör ett större vattenbyte, och salta.
Tack Tess och gratulerar på födelsedagen!
Något man bör oroa sig för?
Tack, fyllde igår men Hampus var seg som en potatis. :D

Har du testat vattnet?
Nej, har inte hunnit köpa ett test än.
Borde ha gjort det för några dagar sedan. Min svarta pannkaka dog ju i natt så det finns ju risk att det år nåt galet med vattnet.
Här kommer testresultaten.. Tetra test 6 in 1.
Stickan visar:
No3: 10mg/L
No2: 1mg/L
GH: 8d
KH: 6d
PH: 6,5
CI2: mellan 0 till 0,8 mg/L

Jag är inte kung keso på att tyda detta så uppskattar om någon kunnig/snäll själ kan ge feedback på ovan.

Tack//
//B
NO2 ska vara noll, 1mg är tillräckligt för att döda fiskar om dom simmar i det en längre tid..det börjar med att fiskarna slutar äta, gälarna sprängs tillslut då dom ej kan ta upp syret ordentligt när dom har nitrit i blodet.. salt hjälper till att tränga ut nitriten, men är en tillfällig lösning.
Vad kör du med för filtrering?

Köp dropptester.
Tack för infon [MENTION=70]shappe[/MENTION]
Väldigt svårt att se om det är 0 eller 1 på no2.
Jag har ett fx5 och ett eheim 2080, nyligen rengjorda filter. Sen byter jag säkert 200-250 liter vatten om dygnet, aut vb.
Vad ska jag göra åt No2?
[QUOTE=shappe;53331]NO2 ska vara noll, 1mg är tillräckligt för att döda fiskar om dom simmar i det en längre tid..det börjar med att fiskarna slutar äta, gälarna sprängs tillslut då dom ej kan ta upp syret ordentligt när dom har nitrit i blodet.. salt hjälper till att tränga ut nitriten, men är en tillfällig lösning.[/QUOTE]

What he said.

Hur mycket matar du? Låt aldrig rester ligga kvar i vattnet, även om du har en stor burk. Håll en ren botten. Har du mycket inredning? Har man mycket rötter och jox så ackumuleras skit under. Se till att vattnet rör på sig också.
Om du har saker i karet försök att få så att de tar upp sån liten botten yta som möjligt så så lite mat samlas under och mata i en öppen del av karet så det blir lätt att ta ut skit ur kart om det blir kvar.
[QUOTE=Charlemagne;53371]Om du har saker i karet försök att få så att de tar upp sån liten botten yta som möjligt så så lite mat samlas under och mata i en öppen del av karet så det blir lätt att ta ut skit ur kart om det blir kvar.[/QUOTE]

Jag brukar fylla och tömma samtidigt och spola runt rötter etc med slangen, gärna med högt tryck så att allt bös spolas fram.
Jag kör helt avskalat utan inredning och bottensuger om mat ligger kvar. Har riktigt bra cirkulation med streampump och flödet från 2080 och fx5.
Idag var det helt säkert 0 på no2.
Fiskarna äter och är glada igen 😄
Kul att det går åt rätt håll;-)
Yes, tack för hjälpen alla ni som kommenterat.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.