Skall skaffa ett till (eller fler) ytterfilter.
Är framförallt i behov av Biologisk filtrering då jag tycker karet känns rent från partiklar som det är men har ständigt lite nitrit i karet.
Skulle vilja utöka till ca 10-12 liter nytt filter material.
Funderar på 2 st eheim Classic 2017 med ärtor eller K1 i.
Det kommer ju dock kosta en del, ska man slå till på ett större med en gång? Typ fx6 eller 2080?!
Kör hellre på många mindre filter pga ljud och utrymme.
540 Liter med 2 Oscars, 2 Caquetaia Myersi och 4 Crenicichla Sveni och lite malar.
Hungriga fiskar som ger rejält med avfall.
Har i dags läget 2x eheim 2075 med standard material i och en powerhead bakom min bakgrund av filtermadrass.
Tacksam för inputs.
vad har du för filter material? byt ut lite av det mekaniska mot biologiskt.
[QUOTE=Charlemagne;53095]vad har du för filter material? byt ut lite av det mekaniska mot biologiskt.[/QUOTE]
Som på bilden:
Byta ut lite svarta filter makaroner kanske?
[ATTACH]10023[/ATTACH]
ja med något mer poröst material.
Billigaste alternativet = öka vattenbytena?
[QUOTE=Faltsetas;53106]Billigaste alternativet = öka vattenbytena?[/QUOTE]
självklart, men inte riktigt det han letade efter tror jag(?) då han letar tips på att öka filtervolymen :)
"Är framförallt i behov av Biologisk filtrering då jag tycker karet känns rent från partiklar som det är men har ständigt lite nitrit i karet."
Kändes som han ville åtgärda det problemet ;) df jag skrev så... enklaste å billigaste är ju att öka vattenbytena...
[QUOTE=Faltsetas;53110]"Är framförallt i behov av Biologisk filtrering då jag tycker karet känns rent från partiklar som det är men har ständigt lite nitrit i karet."
Kändes som han ville åtgärda det problemet ;) df jag skrev så... enklaste å billigaste är ju att öka vattenbytena...[/QUOTE]
jo de har du rätt i! de vart inget illa menat av mig heller :)
[QUOTE=Faltsetas;53106]Billigaste alternativet = öka vattenbytena?[/QUOTE]
Förstår helt din tanke men jag byter 50-60% i veckan...
Tror personligen inte att man kan "överfiltrera" ett akvarium. Det ska till en jävla massa filter isåfall.
Desto mer filtermassa desto bättre sjävlfallet, Men du har ändå nitrit i karet efter dina vattenbyten? vad ligger värdena på? hur ofta byter du dina 60 procent? en gång?
[QUOTE=Faltsetas;53132]Desto mer filtermassa desto bättre sjävlfallet, Men du har ändå nitrit i karet efter dina vattenbyten? vad ligger värdena på? hur ofta byter du dina 60 procent? en gång?[/QUOTE]
Kör ett stort byte i veckan.
En annan anledning till att jag vill komplettera med filter är att min bakgrund som är gjord av filtermadrass åker ur karet i höst. Då känns de som att man vill kompensera upp det också.
Har du testat 2 stycken a la 30 procent i veckan istället å mätt vattnet efter?