[ATTACH=CONFIG]9979[/ATTACH]

skulle detta funka? då jag varken vill eller kan borra i akvariet funderar jag på att göra såhär. har kollat på nätet på andra ritningar å byggen utan borrat akvarium. tycker de ser onödigt "avancerade" ut men en jävla massa slangar å rör hit å dit. enda skillnaden här blir väl att jag måste suga i slangen för att få igång cirkulationen när pumpen varit avstängd. kom gärna med tips, förslag och kritik då jag aldrig byggt sump. tack på förhand!
[video=youtube;65yVr7DiDls]https://www.youtube.com/watch?v=65yVr7DiDls[/video]

var så god XD.

Nej det kommer inte funka vatten nivån i karet kommer troligen bli för lågt och häverten kommer sluta funka om inte det så kommer för mycket vatten hamna i sumpen och den kommer läcka över. Om det fanns en så simpel lösning hade nog folk redan använt den. Finns för mycket som kan gå snett.
jo jag har sett den videon. man kan ju fästa en "kran" på slangen och reglera flödet.
gör lite experimentet först och kolla om det funkar. Surprise me :)
Och vad händer när något täpper igen slangen eller bryter häverten? Det blir blött. Kör overflow som på filmen med ialf 40mm pvc och du kan kräma på upp till 5000l/h och häverten kan inte brytas. Gör ett fack för returpumpen så du inte tömmer hela sumpen om någon fisk skulle fastna, alt dubbla 40mm.

Denna fungerar kanon efter jag öppnat insugsröret helt.
http://www.rovfisk.se/showthread.php?1830-BFTO-Arowanakar&p=46777&viewfull=1#post46777
okok ja de e ju sant blir väl att köra på de. men om man gör ett fack för returpumpen så borde de ju inte va några problem egentligen. om något fastnar så töms ju bara facket och jag hade tänkt köra med en eheim universal och den kan ju gå torrt. slutar pumpen fungera så har man ju mätt så allt vatten får plats i sumpen tills häveffekten avtar. jag är inte emot det som redan funkar kommer antagligen bli så tänkte bara bolla lite idéer. :)
Fan, efter den där videon blev man ju själv sugen på en sump ju...

Hur stor är lagom? Eller är det störst är lagomast som vanligt?
hur stort kar har du?
1440L
Kör 2st FX5or just nu och har fått för mig att jag ligger snålt med mina 5 cichlor och 2 L190/191
Du har ju drömläge eftersom jag har för mig att ditt kar har dubbel överrinning?
[QUOTE=KristianE;52746]1440L
Kör 2st FX5or just nu och har fått för mig att jag ligger snålt med mina 5 cichlor och 2 L190/191[/QUOTE]

I mitt tycke är 20-25% av volymen på karet en bra riktlinje som klarar relativt hög belastning. I ditt fall vore ju en 375a ideal, vettigt djup och bredd gör att det går att få in under vissa bänkar. Hade kört med 50mm överrinning minst för att slippa höra vattnet sugas ner - kör själv 40mm och det är på gränsen med 4000l/h som returpump..
Japp dubbla överrinningar i dom bakre hörnen. 50mm vetefan om jag får ner inne i hörnet, de e liksom lite trångt där (måttade efter en FX5slang). Men allt går ju att lösa.
Jag har typ 602mm från golv till underkant på bänken, sen väl under så får jag 95mm ytterligare.
Hur många mm har du?
35 i bakkant och ca 25 på kortsidan, men det är ju inne i hörnet så det bygger ju på att burken står rakt och att väggarna är raka osv.
Bild?
På vad? Avståndet? eller överrinningen?
Överrinningen.. Antar att karet är borrat? Eller är det bara förberett?
Inte borrat och det är ett ben rakt under där överrinningen är så det blir inget borrande här inte.

Överrinningen är bara en glasskiva som "stänger av" hörnet så jag vet inte hur mycket det är att se.
Jaha.. Trodde det var borrat och klart.. Det var ju jävla typiskt..
Äh sån plockepinngreja i filmen där uppe funkar ju också, får man leka rörmokare.

Får bli nästa projekt i väntan på att rätt rockor dyker upp...
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.