vill ha något halvstort (20-40cm max +- lite) på botten till mitt sydamerika kar, men har bara ett 450, ska updatera till MINST 720 inom ett år men av de saker jag hört är de för litet till även den minsta rockan, vad förestår ni att jag skaffar?
finns bara ett krav o de är att de ska leva vildt i amazonien
skaffa ett 960 istället för 720. Lika långt fast djupare, klarar du dig längre på.
Det är väl d små bruna rockorna och du kan ha, Reticulatus Magdalena, Orbigniy(stavning). Finns nog fler alternativ. Men du kan ju ha typ en marble oxå men de kan bli stora.
Men d flesta sötvattens rockorna är från Amazonas med undantag för några från släktet Himantura.
[QUOTE=JockeDuvet;52569]skaffa ett 960 istället för 720. Lika långt fast djupare, klarar du dig längre på.
Det är väl d små bruna rockorna och du kan ha, Reticulatus Magdalena, Orbigniy(stavning). Finns nog fler alternativ. Men du kan ju ha typ en marble oxå men de kan bli stora.
Men d flesta sötvattens rockorna är från Amazonas med undantag för några från släktet Himantura.[/QUOTE]
minst 720! helst ett specialbeställt 800+ lågt och brett kar! men om man skaffar en rocka nu som bara är valp, hinner han växa ut mitt innan mina planer går i upfyllelse?
något i denna stilen blir det (fast större) [ATTACH]9959[/ATTACH]
Finns ju sötvattensflundror från amazonas, inte samma beteende som rockor, men dom är platta och håller sig på botten...
[QUOTE=robidobban;52603]Finns ju sötvattensflundror från amazonas, inte samma beteende som rockor, men dom är platta och håller sig på botten...[/QUOTE]
vet du om någon finns på listorna?
Flundror överlever nästan aldrig.. Råknepiga med maten, oklart hur stora de blir, oklart om de är fullständigt sötvattenslevande..
Satsa hellre på ett lite större kar och scobina/retic..
Ingen aning, men testa sök på flundra på fisklistan. Känns som att glaser borde ha.
Dom är (vad jag hört) jävligt jobbiga på att få o käka och rätt känsliga över lag, som sagt, bara vad jag hört så hur sant det är vågar jag inte svara på.
Kapten vart lite snabbare än mig där... Men ja kör på en vanlig rocka, får du ut 80cm på djupet istället för standard 60cm så gör det rätt mycket.
Dom är bräckvatten. Det är därför dom inte överlever i folks sötkar.
Sen har jag hört att dom ligger nedgrävda jämt o är allmänt svåra
och jävliga så nej, den är ingen hit ...
[QUOTE=robidobban;52611]Kapten vart lite snabbare än mig där... Men ja kör på en vanlig rocka, får du ut 80cm på djupet istället för standard 60cm så gör det rätt mycket.[/QUOTE]
ja 80cm ska jag allt få ut, minst
ur ja brukar tänka är att man tar bredden på rockan gånger två på bredden så en fullvuxen motoro på 60cm behöver 120cm brett så 40cm rocka ska ha 80cm brett nu kan jag ha fel men så tycker jag är bäst. Höjden ska vara 60 för en 60cm rocka och 40 för en 40cm rocka men helst högre kanske 80 för motoro helst. Min hane på 15-18cm går snart i 600l och det kommer funka ett bra tag och sen ska jag köpa ett kar på 200*120*80 cm där den troligen kommer kunna gå livet ut. Scobina är en bra art som bara blir 40cm men är väldigt ovanlig.
[QUOTE=Charlemagne;52628]ur ja brukar tänka är att man tar bredden på rockan gånger två på bredden så en fullvuxen motoro på 60cm behöver 120cm brett så 40cm rocka ska ha 80cm brett nu kan jag ha fel men så tycker jag är bäst. Höjden ska vara 60 för en 60cm rocka och 40 för en 40cm rocka men helst högre kanske 80 för motoro helst. Min hane på 15-18cm går snart i 600l och det kommer funka ett bra tag och sen ska jag köpa ett kar på 200*120*80 cm där den troligen kommer kunna gå livet ut. Scobina är en bra art som bara blir 40cm men är väldigt ovanlig.[/QUOTE]
ja en av dem mindra arterna blir det, men de kan ju inte bli för ovanligt då pengar inte växer på träd för mig som fortfarande går gymnasiet
Jag går även i gymnasiet så mina pengar räcker inte långt och vi är samma ålder om jag inte har fel. en jag ska Jag ska sommar jobba för så jag kan köpa ett stort kar.
[QUOTE=Charlemagne;52641]Jag går även i gymnasiet så mina pengar räcker inte långt och vi är samma ålder om jag inte har fel. en jag ska Jag ska sommar jobba för så jag kan köpa ett stort kar.[/QUOTE]
najs jag går andra året på industriprogrammet så sommarjobb var lätt fixat! dem pengarna ska gå till de specialbestälda karet.. :)
[QUOTE=kalle;52652]najs jag går andra året på industriprogrammet så sommarjobb var lätt fixat! dem pengarna ska gå till de specialbestälda karet.. :)[/QUOTE]
Nice jag går teknik första året jag fick gå bak ett år efter Australien och mitt sommar jobb kommer vara plätt lätt jag ska fixa med skolans akvarium, växt hus och lite annat XD.
[QUOTE=Charlemagne;52654]Nice jag går teknik första året jag fick gå bak ett år efter Australien och mitt sommar jobb kommer vara plätt lätt jag ska fixa med skolans akvarium, växt hus och lite annat XD.[/QUOTE]
najs lycka till! :D
De flundror jag har haft har alltid ätit och den jag fångade i förr går ska få mat snart.
[QUOTE=Charlemagne;52663]De flundror jag har haft har alltid ätit och den jag fångade i förr går ska få mat snart.[/QUOTE]
vad har du haft för några o vad har du fått betala för dem?
det var ett tag sedan men dom flästa håvar jag och sedan släpper ut