Akvarium och teknik

»

Att bygga ett akvarium:

1/11
Här behandlas frågor om glastjocklekar, mått, limning, bänkar, invägning osv rent byggteoretiskt..

[MENTION=68]PatrickPata[/MENTION]
[MENTION=4]Sjebbe[/MENTION]
[MENTION=18]boris[/MENTION]
[MENTION=613]Stampe[/MENTION]
[MENTION=56]Godfather[/MENTION]
[MENTION=102]Johan_86[/MENTION]
[MENTION=78]Hemsk[/MENTION]
[MENTION=44]Amaro[/MENTION] [MENTION=27]Bong[/MENTION]

Dessa vet jag har bra koll på material och har en gnutta sunt förnuft..

Alla länkar om hållfasthet, bra diy-projekt, osv är välkomna här.. Lägg in dem i tråden med en [MENTION=58]Cpt Migraine[/MENTION] så lägger jag in dem i första inlägget..
Här finns mkt bra verktyg för att räkna ut hållfasthet mm mm:
http://www.theaquatools.com
Fråga om dimensionering av glastjocklek.
Vad är det som avgör hur tjockt glas man behöver?

Jag har nämligen hört att om man bygger en glasfiberbalja så behöver man inte ha så tjockt glas eftersom den största begränsningen sitter i bredden på silikonfogen när man kör helglas.
Säg att man bygger ett kar som är 1000högt. Kör man helglas behöver man typ 18mm (?) men om man bygger i plyfa med ordentlig stålram runt rutan så behöver man bara 12mm (?) just pga att man måste ha så bred limfog för att silikonet ska hålla på helglasalternativet...
Det är höjden som ökar trycket helt enkelt. Ju högre kar ju mer tryck/behov av
tjockare glas. Precis som när man dyker så ökar trycket längre ner mot botten.
Ja ngt förenklat. Men använd verktygen ovan. Klockrent !
Givetvis är jag med på att det är tryckökningen som gör det.
Jag försökte få fram poängen i jämförelsen med ett plyfakar men jag tror den missades..

Är det limfogen som sätter begräsningen eller är det glaset som bångnar som är risken när man bygger högre.
Ju tjockare glas desto bredare limfog blir det ju liksom.

Jag funderar nämligen lite över träbaljor, men då priset på glas just nu är så sjukt lågt så är det ju knappt det lönar sig känns det som...
det är ju större limfog man vill åt när man kör mera stag, ram i botten osv..Men man ska nog inte förlita sig allt för mycket på stora fogar, jag tror tjockleken är lika viktig! det är ju inte direkt så att man vill chansa när man sitter med ett stor kar i lägenhete.

tjockare är 12mm behöver du inte förrens man ska upp i 75+ i höjd typ :)
Med priserna som angetts är det verkligen läge att satsa på ett glaskar.
Andra lösningar är en halvmesyr tycker jag. Blir mer som ett tittskåp med en ruta ;)
Men kolla han King Of Diy (youtube kanal) han har några avsnitt om budgetkar vet jag ..
Men som sagt. Blir nog lika dyrt om inte dyrare än amaros priser. Om man skall bygga
ett stort kar och vill spara mer än hälften av vad det normalt kostar så skall man passa på NU !!
Min åsikt ... no offence !
Som pata säger har iaf jag inga problem med att bygga 80 i 12mm.. Det är fler tvärstag, tjock sarg och eventuellt även en sarg i botten som gäller men fortfarande billigare och mer lättburet än 15mm..

Det som också är en påfrestning speciellt på väldigt långa kar 250+ är ju eventuell rörelse.. Även då kanske man ska överväga att gå upp till 15mm.. Det vi fick lära oss den hårda vägen är att ett 280x100x80 står med 5cm sarg även utan tvärstag.. Visst bågnade det men det stod.. Man vet juinte under hur lång tid men då förstår man att man har rätt stora marginaler..
Mm.. Kan bara hålla med.. Har byggt både plyfa och glaskar.. Kommer aldrig att ha ett plyfakar igen.. Det är helt enkelt i te värt det..
Jag gillar att veta saker därav min fråga.
Men i den "planen" jag har så gör det inte så mycket om det bara blir en glasyta eftersom jag funderar i banorna som den där galna tysken som byggde ett bautakar i väggen. Men det handlar ju om i ett hus jag ännu inte har så ja... Men det är ju som jag skrev i pristråden nästan så att man funderar på att köpa glas och ställa i källaren inför en icke definierad framtid när priset är som det är...
[QUOTE=KristianE;52575]Jag gillar att veta saker därav min fråga.
Men i den "planen" jag har så gör det inte så mycket om det bara blir en glasyta eftersom jag funderar i banorna som den där galna tysken som byggde ett bautakar i väggen. Men det handlar ju om i ett hus jag ännu inte har så ja... Men det är ju som jag skrev i pristråden nästan så att man funderar på att köpa glas och ställa i källaren inför en icke definierad framtid när priset är som det är...[/QUOTE]

bygga ett lågt kar i 15mm upp till 3-4000l är lugnt men sen är det plyfa som gäller typ. Det är brutalt dyrt med glas och jävligt otympligt med 15mm och uppåt

vi var 3st när vi limmade stenmans gamla burk(2250l?) och vi kunde behövt en 4:e man! Grymt bökigt med 15mm..
[QUOTE=PatrickPata;52578]bygga ett lågt kar i 15mm upp till 3-4000l är lugnt men sen är det plyfa som gäller typ. Det är brutalt dyrt med glas och jävligt otympligt med 15mm och uppåt

vi var 3st när vi limmade stenmans gamla burk(2250l?) och vi kunde behövt en 4:e man! Grymt bökigt med 15mm..[/QUOTE]
Lyssna på snickarkuken ovanför nu! ^ 2250L är correctemundo.

Fetaste helglasade kar jag har sett är väl 450x160x85 i 19mm med tunnare järnbalkar löst liggandes ovanpå som mittstag. Och han gnällde på att allt inkl 1200L sump och limning på plats kostade 3200€.. Deutschland uber alles!
[QUOTE=Stenman;52581]Lyssna på snickarkuken ovanför nu! ^ 2250L är correctemundo.

Fetaste helglasade kar jag har sett är väl 450x160x85 i 19mm med tunnare järnbalkar löst liggandes ovanpå som mittstag. Och han gnällde på att allt inkl 1200L sump och limning på plats kostade 3200€.. Deutschland uber alles![/QUOTE]

det lät billigt som fan ändå!
Mm.. tyskarna har inte riktigt fattat det där med billigt/dyrt.. bortskämda fanskap..
Det man inte ska glömma är att glas försvagas av repor och det blir ju repor med tiden. Ett friskt glas tål mycket mer än vad man tror. Känner en som hade ett kar i helglas 200*100*100 i 12mm det höll i många år innan han skar ner det för han skulle flytta. sen blev det dessvärre inte ihoplimmat igen. Detta kar var dock limmat mot botten, vilket (enligt mig) är det enda sättet man ska limma kar på ;)

Man tjänar nog inget på att bygga i plyfa om det inte är frågan om väldigt stora kar :p Det är oxå mycket jobb bakom ett kar i plyfa...
Mm.. Det är ju just det.. Man har större marginaler än man tror..
Kommer själv sikta på ett 220x150x70 i 12mm mm. Lär bli 15mm i botten pga den stora ytan, känns även bättre när man är uppe och klampar i det. :-)

Förövrigt tror jag på Kristians teori, det ska nog jävligt mycket till för att glaset ska spricka pga att det inte är tjockt nog - tror mer på att fästytan blir för liten. Har ett 80cm högt kar hemma, 6 kantigt där alla skivor är 12mm utom frontrutan som endast är 8mm. Detta har varit vattenfyllt i 10 år hos tidigare ägare. Visst gillar man gambling men det lär fortsätta agera förvaringslåda här... ;-)
Grejen är ju att det ser ut som en Badboll om det är för tunt glas .. Bågnar åt alla
håll ;) Sen håller det säkert som sagt, men varför chansa.
Bågnar det har man ju gjort något fel.. [MENTION=238]THE DOUCHE[/MENTION] har väl en bytta som är typ 120x120x55 i 6mm?

Har man bara rätt stag och sarger så;)
1/11
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.