Bengäddor

»

Växt takt

Tja. Undrar vad a-gar och f-gar har för växt takt? Har en F på 35cm som äter carnisticks frenetiskt! Vad kan jag förvänta mig på ett halvår?
Inte mycket i den storleken. Växer betydligt långsammare efter typ 20cm. Men en eller ett par centimeter om du tur. Växer snabbare i varmare vatten men risk för att den blir lite krokig då.
A-gar växer extremt snabbt. Upp emot 0,5 cm per dag upp till ca 30 cm. Matar du på så kan man säkert få upp den i 50 cm på ett halvår.

Min gick nog från 15 cm till 50 cm på ca 9 månader och då försökte jag hålla nere på maten.
Oj vilken skillnad! Trode inte det. Bra info grabbar:)
[QUOTE=Loachaholic;5173]Inte mycket i den storleken. Växer betydligt långsammare efter typ 20cm. Men en eller ett par centimeter om du tur. Växer snabbare i varmare vatten men risk för att den blir lite krokig då.[/QUOTE]

Men efter 35cm är väl risken för att den ska bli krokig relativt liten? Till och med redan efter 20cm?
Krokighet uppstår oftast när den är liten och skörare, när den växer som mest och kan krocka med rutor el. Liknande.
Uppåtnäbb skulle jag säga är ganska osannolikt om den är rak när den kommer upp i 35 (säkert tidigare också), men krokighet pga bruten rygg är högst realistiskt även vid den storleken. Jag förlorade en fgar på 35 som bröt ryggen för några månader sen. Fgars är mycket känsligare än gars i Atractosteus-släktet.
Okej, då är kanske risken mycket större än vad jag trodde..
Runt 35 cm:
http://s13.postimage.org/o6981xshi/DSC01818.jpg" />
Ja som sagt innan så stannar Fgars av rätt mycket runt 30 cm men forsätter endå upptill 45+, väldigt sakta men säkert. Min har precis passerat 30 strecket tror jag, var ungefär 28-29 cm när han släpptes ner i 1500 literset... Och tyvärr så kan dem fortfarande bryta näbben/ryggen som stora dock är chansen mycket större när dem är små. Det är just när dem är nya i ett kar, helst med andra stora/bökiga fiskar som dem lätt blir stressade av,så kan det hända att dem bryter näbben/ryggen - just vad som hände den som Djr visar... När dem väl har gått in sig är chansen betydligt mindre.
Tråkigt med din fisk Djr!
Självklart kan det fortfarande hända..! Men risken för det är som störst när de är små, det var mer det jag ville få fram..
Men ja, den blir inte odödlig när den är i större format.
Skrivet av OscarOberg
Tråkigt med din fisk Djr!
Självklart kan det fortfarande hända..! Men risken för det är som störst när de är små, det var mer det jag ville få fram..
Men ja, den blir inte odödlig när den är i större format.
Är det över om de bryter ryggen eller kan de läka ihop och klara sig?
Skrivet av Elfie
Är det över om de bryter ryggen eller kan de läka ihop och klara sig?
Jag har två på runt 30cm varav den ena nog knäckte till ryggen då den helt plötsligt en morgon var lam från mitten och bakåt.
Men den repade sig och nu kan jag inte se vilken av dom det var. 04
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.