Akvarium och teknik

»

Mitt nya kar!

1/2
Hej...

Vad tror ni om detta projektet?
2400x120x85 2400liter glasburk + 1000litersump!(moving bed filter kaldnes)

Minna tankar är Amazonas burk...
[ATTACH=CONFIG]9804[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]9805[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]9806[/ATTACH]
Rättelse 240x120x85 2400liter ska det vara! LxBxH...
Jävligt trevligt 4e inlägg.. :) grym burk! Därkan du ju ha lite vad du vill, bara fantasin och plånboken säger stopp..
Hoppsan dedär va ju trevliga mått! Å som kaptenen sa bara plånboken som stoppar dig!

Vad för amazonas besättning tänker du dig?
Yeah ! Vilken burk. Amason kallar man även stora kvinnor. Var väl inte den "inredningen"
du hade i åtanke kanske ? ;)
Fan va najs! Välkommen hit. Uppföljning tack :)
Grymt avundsjuk. Med den där burken hos mig så hade jag kanske t.o.m kunnat ha kvar Doviin med det andra livet ut =).
Vilket drömkar, sjukt bra mått. Vad är det för tjocklek? bara glaset måste väga runt 500kg.
Hej o tack!

Burken är köpt för 2 veckor sedan på blocket av en mycket trevlig herre i Tyresö Stockholm.
Glaset är 15mm tjockt och karet är tungt som f.a.n!
Så här såg min lilla bus ut när jag fraktade hem burken!
[ATTACH=CONFIG]9809[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]9810[/ATTACH]

Detta är vad jag har hemma som ska driva burken!
1 st Eheim 1262 3400l/h retur pump sump.
1 st Eheim 1260 2400l/h cirkulationspump i kar.
2 st Aquaclear 5000 powerhead 3800l/h intervall styrning cirkulationspump i kar.
2 st Tunze Nanostream 6025 2800l/h cirkulationspump i kar
3 st 300w Eheim doppvärmare i sump (skall byttas mot en Aquaking Heater 2kW)
1 st Aqua Air Outdoor pump 720l/h (billigt men bar på Hornbach)

Detta ska beställas inom kort!
1 st Pondteam UVC-Pro 36W
1 st Aquaking Heater 2kW
Tyresö you say.. Mina gamla trakter.. Var i tyresö stod det om man får fråga? kkänns som att jag borde känna till det haha? Eller var det en saltburk?
Ja vart var den annonsen kapten ? Borde vi sett tycker man .. ha ha
Tror du kan fläska på med större returpump btw.. Beroende på hur tungt du ska lasta karet..

Biotop;
p14 x2
pearlsx2
Panaque titan
2-3 svarta aros
Stim fei feng 5-7st
Tigrinus/brachyplatystoma roussouix (stavning)
2x l25
Fet jävla belysning

Det hade jag stoppat i den burken med de förutsättningarna..
Riktigt trevliga mått, ska bli kul o se vad det blir av! :)
[QUOTE=runstenen;51650]Ja vart var den annonsen kapten ? Borde vi sett tycker man .. ha ha[/QUOTE]

Denna burk var ex salt och stod på Lindalsvägen 14!
En lördags morgon fanns den på blocket 4000 kr senare klockan 19:30 lastades burke på bussen mot Väsby???
[QUOTE=johan väsby;51656]Denna burk var ex salt och stod på Lindalsvägen 14!
En lördags morgon fanns den på blocket 4000 kr senare klockan 19:30 lastades burke på bussen mot Väsby???[/QUOTE]

Sjukt billigt!. Nog fan bästa affären jag hört om på forumet!. Förutsatt att karet var helt o fräscht då.
[QUOTE=Cpt Migraine;51651]Tror du kan fläska på med större returpump btw.. Beroende på hur tungt du ska lasta karet..

Yes du har rätt! Det ska nog bli en större returpump när belastningen stiger i karet!
[QUOTE=ratfink;51657]Sjukt billigt!. Nog fan bästa affären jag hört om på forumet!. Förutsatt att karet var helt o fräscht då.[/QUOTE]

Ja det var ok! men dåligt limmat på flera platser...
I ena hörnet var det bara 3 mm silicone av 15mm glas!!!
Detta problem uppstår nog bara om man plats bygger ett kar och inte kan inspektera skarvarna?
[ATTACH=CONFIG]9811[/ATTACH]
som ni ser inte så bar siliconerat... Där tejpen är ska det borras för ytavrinning...
Förlåt! vet inte var för mina bilder blir på sidan...

Som sackt Grav dyslexi och dator svårigheter...
[QUOTE=kakan;51537]Hoppsan dedär va ju trevliga mått! Å som kaptenen sa bara plånboken som stoppar dig!

Vad för amazonas besättning tänker du dig?[/QUOTE]

Jag bygger mina burkar så här:

Först efter uppstarten (efter konstens alla regler) börjar jag med invertebrates av typen sniglar musslor krabbor
som jag mattar med en 400w metallhalogen lampa och cirkulation tills dom ser ut att trivas och får tillökning.
Sedan inför jag småfisk som gillar mina inneboende!
Och när dom trivs så kommer Rovfisk.se in i bilden...

Jag vet inte ännu vad det blir för besättning men älskar malar och kan tänka mig en arowana!!!

Ge mig era måste i en rovfisk burk....

Mvh J
jag har platslimmat en 1500burk där jag knappt kunde kolla fogarna i bakkant, det var jävligt mycket svårare än att limma med fritt space :)
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.