Ska skaffa fengädda, så gärna tips på vilken art och inredningstips! Går det ha dom ihop med något annat kul, tex dvärgchanna lr något färgglatt . Är det tvunget att vara sand?
Måtten på akvariet är 150*50*50
Har 25 kilo sand och 25 kilo smågrus som botten nu!
Sand botten är bäst man ska helst inte ha grus för de kan råka svälja stenen. Ha en hel del rötter så att dom kan gömma sig och inte för starkt ljus. De två arter jag kan rekommendera för ditt kar är senegalus eller delhize då dom båda inte blir allt för stora. Annars är dom tåliga och kan ta en hel del stryk.
Det där att de kan käka sten brukar alltid dyka upp i infon. Är det nån som faktiskt har varit med om att det har hänt? Sten bör rimligtvis finnas i deras naturliga miljö?
Palmas polli lär funka bra i den burken också. Finns nog rätt många arter som åtminstone funkar länge...
Tro mig. Du kan stoppa i precis vilken fengädda som helst i den där burken. Även dom som blir en halvmeter. Dom växer så sakta så att det tar en evighet och lite till bara för att få upp en av dom större arterna från 30 till 40+cm. O sen när dom är så stora så rör dom sig inte gärna i onödan så att säga.
Fengäddor kan ta ha med vad som helst som inte är för litet för att käkas. eller som är för elakt.
Silvriga fiskar kan det bli lite problem med.
Det där med att dom växer extremt sakta, kan inte det bero på vilket akvarium dom går? Tänker på hur det ser ut i tex ditt akvarium, ganska litet och med mycket fisk, om akvariet vart större så att varje fisk får mer yta kanske dom skulle växt snabbare. Jag säger absolut inte att det är något fel på ditt akvarium eller att fiskarna mår dåligt, jag tror bara att dom skulle växt snabbare i ett större.