tjääna, har fått hem vf cichlor i 25cm klassen som hade svarta/gröna prickar på sig vid leverans. Dom kliar sig inget och verkar må bra. 1 av 4 äter räkor redan och resten har tuggat lite.
någon som vet?
Bilder? Svarta prickar som i fläckar på kroppen/fjällen eller typ som plitor/annat utåtstående? sitter de fast eller ser du att "prickarna" flyttar på sig nått?
dom kan vara aningen utåtstående, 1-1,5mm stora. Sitter på fenor och kroppen.
Känns ju som att det kan vara någon form av parasit, särskilt om de är VF.. Som sagt, bild hade hjälpt! Testa att salta till att börja med, om du inte kommer på vad det är för nått.
dom kommer ju direkt från glaser och har gått i karantän där. tror inte det är loppor.
på fenor är det en utbuktning och på kroppen ser det ut som en svart prick med ett vitt hål i mitten.. vore skönt om nån visste vad det är
jag tog upp en och skrapade lite på dom nu men dom satt fast skithårt! det ser ut som en svart kula som växt fast på fenan. Och på kroppen verkar det sitta under fjällen.
det är för litet för att fastna på bild..
"Det finns en parasit som ser ut som små svarta fläckar. Ibland kan den följa med vildfångad fisk hem" NÅGON HADE SKRIVIT DET PÅ ZOOPET, TROR DET ÄR DET MINA CICHLOR LIDER AV..
Har ingen aning vad det är men jag skulle behandla med exit om jag var du :)
jag vill veta vad det är först till 100%. tänker inte chansa nåt.
E nog garanterat nån parasit iaf. Frågan är vad. Finns ju en satans massa skumma parasiter/fästingar o loppor där dom där kommer ifrån. Salta o se vad som händer. Lär ju knappast skada fiskarna iaf.
Du kan ju alltid fråga på mfk, finns säkert någon där som vet vad det är.
ahr bytt massa vatten och saltat. Ska ligga ute på jobb hela veckan så tjejen ska söta firrarna. kuljul...........
nja... prickarna på mina är MYCKET mindre och färre, men prickarna sitter under fjällen på liknande sätt.
ja, fast mina är lite större. men det kan ju vara för att fisken är större.