Hittade igår en liten rovfisk jag tyckte såg hur häftig ut somhelst. Kollade upp beteende och fastnade så pass att jag beställde 5 st. direkt.
Någon här på forumet som har eller har haft den arten, o vill dela med sig av erfarenheterna?
Haft 3st samtidigt mellan 12-15cm. Riktigt roliga. Ingen höjdare att ha med sura fiskar men med rätt förutsättningar så är dom riktigt roliga att titta på. Gillar växter/ ytväxter har jag märkt då dom då står o väntar på att det ska ramla ner nåt gott från bladen på ytan =).
Får gratulera till ett köp av ett par riktigt fina fiskar! =).
Har 2. Äter sm hästar o framme hela tiden. Trevliga fiskar !
Tackar för input, mates
[MENTION=130]ratfink[/MENTION] - hur gamla är dina 12-15 cm:are? [MENTION=525]runstenen[/MENTION] - hur gamla är dina, och vad för size på dem?
@båda - hoppar dom?
Mina är typ 2 månader. Växer som satan. Äter som hästar. Hoppar inte. 5cm ...
Böt bort mina för nåt år sedan. Men jag hade dom väll runt ett och ett halvt år så dom var nog minst 2-2,5 år. Hoppade aldrig, ganska lättstressade dock om man har buffliga/sura fiskar med. Inte så dom dör av ett. Men kan bli jävlgt skygga då. Växter (gärna flytväxter) i karet är dagen tips!.
[QUOTE=runstenen;50328]Mina är typ 2 månader. Växer som satan. Äter som hästar. Hoppar inte. 5cm ...[/QUOTE]
- Gott att de inte tycks hoppa, trots att utländska sidor varnar för det. Kan ju bero på hur karet är inrett och övrig besättning iof.
[QUOTE=ratfink;50331]Böt bort mina för nåt år sedan. Men jag hade dom väll runt ett och ett halvt år så dom var nog minst 2-2,5 år. Hoppade aldrig, ganska lättstressade dock om man har buffliga/sura fiskar med. Inte så dom dör av ett. Men kan bli jävlgt skygga då. Växter (gärna flytväxter) i karet är dagen tips!.[/QUOTE]
- Flytväxter är prima för skygga firrar, men tyvärr snor det ljuset från övriga bottenförankrade växter. Vetefan hur jag ska lösa det. Mina ska inte gå med några jobbiga tankmates, utan färgglada snälla små afrikaner.
(hm..det där lät lagom rasistiskt, men jag menar alltså afrikanska FISKAR då, om någon skulle börja darra på PK-underläppen)
Har 2 st här hemma, de är på ca 15cm+ om jag inte har allt för dåligt ögonmått. Käkar som fan, ganska kaxiga mot mina dats emellan åt. Riktigt kul fisk och blir sjukt snygga när de går över 10-12 cm.
[QUOTE=Svampus;50334]Har 2 st här hemma, de är på ca 15cm+ om jag inte har allt för dåligt ögonmått. Käkar som fan, ganska kaxiga mot mina dats emellan åt. Riktigt kul fisk och blir sjukt snygga när de går över 10-12 cm.[/QUOTE]
- Men va fan..jag trodde det var en ovanlig fisk jag fått ögonen på, som jag kunde få vara lite unik med.
Nåja, det har ju hittills varit goda vitsord för den firren i alla fall.
har 2 med mina parachanna africana, riktigt coolt jaktbeteende om man matar med levande
Haha, nä särskilt ovanligt är den väl inte. Men större exemplar är mer ovanliga antar jag. Men de är lite balla för det! :)
Jag har haft en. Den var inte rädd för något. Men den var inte dum heller så den flyttade på sig när fiskar med tio gånger så mycket massa skulle fram. Mobbade ihjäl en lika stor påfågelciklid och gav tjuvnyp till dats i samma storlek. Cool fesk hursom!
Förresten... Hade tre från början, alla fick vita prick. (Läst på andra ställen också att dom lätt får vita prick.) Höjde tempen till 28-29 grader och då försvann det. En dog av något diffust och en blev biten av en optimistisk delhezi och repade sig aldrig. Den sista simmar hos någon annan nu.
Sammantaget låter det som en riktigt skön fesk, tycker jag. Småtuff med självinsikt och ett coolt utseende.
Mina pyttesmå rovfiskar...är de möjligen devils in disguise?
Några dagar innan jag fick hem de fem små busarna, köpte och koppade jag in 15 Neontetror. Idag har jag 4 kvar av dem.
Leopardbuskfiskarna är bara typ 40-50 mm stora, och tetrorna är väl ungefär 25 mm.
Ni som har erfarenhet av de här vackra Leoparderna - kan de ta byten som är så stora i förhållande till sin egen storlek?
Jora. Se dom som mindre dats. Dom kan öppna munnen ganska mkt o e ganska flitiga jägare. Tror dom föredrar ytlevande insekter i det vilda. Men ett gäng neoner e nog smaskens ändå =).
Daem´då blir det att införskaffa större tank mates till dem.