Akvarium och teknik

»

Förslag på innehåll i 8-kubikare?

1/2
Planerar ett infällt kar med måtten 400x200x100cm.
Är sugen på C.micropeltes och A.gar, men funkar de arterna ihop? Räcker karet i storlek?
Förslag på andra arter?

Mvh Tony
tvivlar på att just micro och agar passar ihop, agar passar nog bättre till något annat men vad har jag ingen koll på
har du någon speciell budget på fisk? :) Jag hade antingen packat karet med cichlor eller köpt ett par A gars och typ 10000000000st neontetror
Nä, budget finns inte när det gäller ens intresse ;)
Cichlor ä väl ett alternativ, men ä sugen på stora firrar.
alla riktigt stora fengäddor 50+ alla du hittar och/eller ett gäng rockor sen inget mer :) de är vad jag hade gjort så blir man imponerad av att även stora fiskar kan försvinna i ett akvarium :)
Esox lucius och Sander lucioperca finns ju riktigt stora exemplar att få tag på :)
[QUOTE=jonasl;48830]Esox lucius och Sander lucioperca finns ju riktigt stora exemplar att få tag på :)[/QUOTE]

Nja, då skulle karet behöva bli ännu större....
Du skulle ju rimligtvis kunna hålla tsn, rtc och pacus utan att skämmas. Stor fisk som funkar ihop och växer fort. Några cichlor på det och en fet silveraro och du har Amazonas...på riktigt!
[QUOTE=Ravenskog;48831]Nja, då skulle karet behöva bli ännu större....[/QUOTE]

A-gar blir dock ännu större än de arterna, och troligtvis fortare också.. ;-)

Är nog inne på Sjebbes linje, Amazonas stil med de rejäla pjäserna vore hur grymt som helst!
[QUOTE=Sjebbe;48833]Du skulle ju rimligtvis kunna hålla tsn, rtc och pacus utan att skämmas. Stor fisk som funkar ihop och växer fort. Några cichlor på det och en fet silveraro och du har Amazonas...på riktigt![/QUOTE]

Är ny på forumet och har inte riktigt koll på förkortningar, men rtc är redtail catfish? Pacu vet jag, men tsn?
Sen ska majoriteten va rovfiskar :)
Är så överdrivet med stora fiskar... Kör på ett svartvattenskar med ett stim på ca 500 corydoras av någon trevlig art som får böka runt på botten, ett stim på 500-1000 rödmunstetror som simmar runt i mittdelen och på toppen kan du ha ett par hundra bilbukar, sen kan du ju fylla ut med 30-40 altumscalarer som får jaga tetrorna lite för då kommer dom bilda ett tätare stim och det kan jag lova att det ser riktigt coolt ut!
Efter någon månad när karet har gått in sig lite så riggar du en kamera och filmar när du släpper ner ett stim 50cm+ cichlor och lägger ut filmen i facebookgruppen akvarister bara för att visa att det är rovfisk som gäller!

Nämen seriöst då, skrev detta när någon frågade på facebook vad man skulle valt för fisk i ett 8000 liters akvarium:
"Finns många alternativ till ett sånt kar. En möjlighet skulle va SA-fiska, karets mått: 339x236x100cm.

Toppen: ett stim på ca 5 st svarta och silvriga arowanor.

Mitten: Osäker vad jag ska ha här men lutar åt ett stim med 20-30st emperor blue hook, eller så blir det ingenting där.

Botten: lite olika L-malar, några exempel; L-014, L-025, L-091, L-240, stora rovmalar helt enkelt.
Större arter av panaquer, P. titan, L-190, L-191, L-027 'xingu', L-330, P. cochliodon.
2st P. leopoldi med få vita prickar, http://www.aquapage.cz/Obrazky/Ryby/32883.jpg
2st P. sp. pearl med mörk basfäg http://www.lode.biz/roggen/parelman_1.jpg
2st P. itaituba med många små prickar http://i1.ytimg.com/vi/VvtUWfVT8MI/hqdefault.jpg
Ett litet stim Geophagus proximus pga dess storlek, alternativt G. dicrozoster för att det är den snyggaste jordätaren, 10-15st.
1st Platynematichthys notatus
1st Leiarius marmoratus
1st Brachyplatystoma tigrinum

Alla ska vara mer eller mindre fullvuxna!

Vettefan hur det skulle gå om man slängde i alla dom här arterna, malarna och rockorna är nog lite väl risky, men det skulle bli ett jävligt schyst kar!

Inredningen kommer vara ganska enkel i form av ett par trädstammar med synliga rötter nere vid botten som ska sitta jäms med sidorutorna och bakrutan, ett par stycken skall placeras längre ut i den öppna delen av karet."
[QUOTE=Ravenskog;48837]Är ny på forumet och har inte riktigt koll på förkortningar, men rtc är redtail catfish? Pacu vet jag, men tsn?[/QUOTE]

RTC= RedTail Catfish
TSN= Tiger ShovelNose(catfish)
[QUOTE=kalle;48829]alla riktigt stora fengäddor 50+ alla du hittar och/eller ett gäng rockor sen inget mer :) de är vad jag hade gjort så blir man imponerad av att även stora fiskar kan försvinna i ett akvarium :)[/QUOTE]

Vore ballt.Problemet är väll att det typ finns en handfull 50+ fengäddor i Sverige om ens det=/.Kommer nog försvinna även dom i ett så stort kar också tyvärr:saddd:
[QUOTE=ratfink;48846]Vore ballt.Problemet är väll att det typ finns en handfull 50+ fengäddor i Sverige om ens det=/.Kommer nog försvinna även dom i ett så stort kar också tyvärr:saddd:[/QUOTE]

ja men då tar han alla :) ja de tycker jag är halva grejen att även stora fiskar i våra ögon egentligen inte är så stora :)
Arapaima gigas!!
Men ett så stort kar så får du nog inte så stora problem att fixa stora fiskar.
Du kommer att få div monster fiskar skit billigt av dom som inte längre har plats för dom.
Sen är det väl bara låta naturen ha sin gång. :-)
The strongest will survive.
[QUOTE=Ravenskog;48827]Nä, budget finns inte när det gäller ens intresse ;)
Cichlor ä väl ett alternativ, men ä sugen på stora firrar.[/QUOTE]

Om du inte har en budget så ta hem några cichla temensis på ca 20-25cm och dra upp de till 80cm så har du ju en rätt grov fisk ;)
Eller bagarius, fanns ju två storlekar dessutom. DÄR har du fisk som kan bli stor och får fina tänder.
[QUOTE=Godfather;48860]Om du inte har en budget så ta hem några cichla temensis på ca 20-25cm och dra upp de till 80cm så har du ju en rätt grov fisk ;)[/QUOTE]

Blir dom verkligen så stora i kar?.Nog för att det är ett stort kar o att dom har bra med käk utan att behöva jobba för den.Men det är ju lixom inte i närheten av samma förutsättningar som i naturen så att säga bortsett från möjligtvis vattenkvalite
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.