Vårdcentralen

»

Avmaska Channa micropeltes

1/2
Tja! hört att man ska avmsaka micros. Men vad ska jag använda vad är bäst? Är 3 st som är på ca 12cm i ett 540l kar :)
Tremazol eller dactymor, båda innehåller Praziquantel som dödar hudmaskar, gälmaskar och mask i magen. Lycka till
Är det inte helt onödigt om dom ej är sjuka?
Dom har nästan alltid camallanus, så jag har alltid tagit det säkra före det osäkra eller hur man nu brukar säga?;) vill man inte avmaska så väntar man tills man ser masken sticka ut ur röven på dom(det gör den garanterat om fisken bär på den), då vet man med all säkerhet att man måste avmaska.
Mina microsar har jag haft i flera månader nu och dom äter bra men har bara vuxit max 2 cm. Ska köra en kur tremazol på dom i helgen så kanske det blir fart på tillväxten sen.
Har pratat med min fiskhandlare och han säger att Daktymor är livshotande för fiskarna. Har han rätteller fel? Mina växer också sjukt sekt...
Någon som har någon erfarenhet av dektymor?
Bär alla channor på maskar? Både min micropeltes och pleuro har haft nått som jag tror är ankarmask (stack ut små vita trådar från huden). Plockade iaf bort maskarna med pincett.
Kan också tillägga att jag inte hade dessa channor samtidigt!
Jag har haft samma problem med en av mina channor. Fick tyvärr avliva firren :(
[QUOTE=Jonas;49342]Jag har haft samma problem med en av mina channor. Fick tyvärr avliva firren :([/QUOTE]

Vadårå? Blev det riktigt illa eller? :(
[QUOTE=shappe;48795]Tremazol eller dactymor, båda innehåller Praziquantel som dödar hudmaskar, gälmaskar och mask i magen. Lycka till[/QUOTE]

...👍👍
[QUOTE=Oggmau5;49343]Vadårå? Blev det riktigt illa eller? :([/QUOTE]

Ja den blev riktigt kass. Körde med parazin hjälpte inte ett smack. Men vågar man köra med daktymor? :)
Vet inte om jag har använt Dactymor någon gång, men läs igenom och följ instruktionerna noggrant så ska det inte vara farligt. (det står alltid vilka fiskar som tål medicinen och inte)
Problemet är att folk inte läser packsedeln... Då KAN det gå illa med. Prazi
Gör man inte det kan man ju inte var speciellt rädd om sina fiskar ens från början... :/
Ja körde med dactymor på min diplo den överlevde dock försvann inte masken. tror dactymor funkar bäst till utvärtesmask. Fick nån tablett av min lfs som funkade perfekt kommer dock inte ihåg vad de hette.
Ska inte sterazin va bra mot invärtesmask?
Jag testade behandla min micropeltes med easylife multicura förra veckan. Fungerade inte alls. Ska testa en gång till och låta den gå i medicinen i åtminstone 2 veckor.
multicura är väldigt dålig att medicinera med enligt mig. däremot kan man köra i förebyggande syfte. ju fler åkommor en medicin verkar mot desstu mindre effektiv.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.