En av mina polypterus ornatipinnis ser minst sagt risig ut. Röd runt hjältarna, grumliga ögon, och har som infekterade sår. Gjorde ett större vattenbyte idag och la honom i ett saltbad. Funderar på att köra en avmaskning i karet i helgen (gjorde dock detta för inte allt för länge sen).
Övriga fiskar verkar ok. Men min irwini drog på sig nåt liknande för ett par-tre veckor sedan och strök dessvärre med. Någon som varit med om något liknande, och vad ska jag göra?
Jättedålig bild. Men man ser iaf att han är långt ifrån 100.
[ATTACH=CONFIG]9141[/ATTACH]
Hänt.mig.med.enlap o en.delhezi.förr.delhezin stendog men lappen klarade sig,saltbad o.vattenbyte varje dag.tills.det släpper.e.nog.det.som gäller
Ja det där ser ju inte asbra ut.. Jag skulle nog kört ett saltbad som du nämnde, mycket rent vatten (vattenbyte varje dag).
Saltbadet och ett större vattenbyte gjordes i förrgår. Ska byta vatten idag igen när jag kommer hem. Är det lönt att köra ytterligare ett saltbad eller skadar jag fisken då?
Det är ju lurigt det där med salt egentligen.. Särskilt då om de får i sig saltet och sen snabbt ut med det, man ska ju helst avvänja dem under ett par dagar med salt. Men det kanske är skillnad på saltbad, eftersom det går ganska snabbt så hinner de kanske inte få i sig så mycket liksom? Annars så hade jag fortsatt med stora VB och hålla koll, bli han inte bättre eller t.o.m sämre så skulle jag nog lagt i ett eget kar/balja med salt och mycket rent vatten ett par dagar. Om du har tillgång till det.
Sant. Ska byta vatten idag och fortsätta med det och se om han blir bättre. Annars får jag försöka lösa det med en egen balja. Ni tror inte det är parasit? Vad kan det vara som ligger bakom det hela?
e säkert nån sjukdom .Har dock bara sett det där på malar och fengäddor av nån anledning o dom brukar bli duktigt grumliga i ögonen o svullna upp lite o bli röd runt gälar o under svalget.förlorade en dvärggiraffnos häromdagen på samma sätt som jag glömde säga.å det utan att en enda annan fisk ser påverkad ut.
standarden för sjuka fengäddor brukar ju vara saltbad,egen balja + stora vattenbyten varje dag.Baljan kan ju vara nån friggolåda eller plastback ala´ ikea eller nåt under ett par dagar.Mkt syre är ett måste o salta inte för mkt för har märkt att dom t.o.m kan börja blöda mellan fjällen av för mkt salt.o som vi båda säkert vet är det i dom flesta fall god natt om det händer=/.
Tänkte slänga in en uppdatering och säga att han har klarat sig! Ögonen ser bra ut och alla sår och svampinfektioner är borta. Tack för hjälpen :)