Filtrering och vattenkemi

»

hur länge kan en ytterfilter stå avstängt utan att bakterierna dör?

1/2
Som sagt.. ska göra om i akvariet från grunden. Om jag bara låter fxfemman stå avstängd, med vatten i, hur lång tid har jag på mig innan bakterierna dör?
30 min har jag hört. Vet inte om det stämmer ...
Nej fan...Dem klarar sig om tempen håller sig ett par timmar skulle jag säga. Hade mitt ena ytterfilter avstängt i 3 timmar senast ikväll.
Hade mitt sunsun avstängt ett helt dygn (glömde av det, haha) och det hände inget. Aldrig hört någon som haft problem med det heller.
aa, som sjebbe. mer än 3-4 timmar skulle inte jag ha det avstängt..
2-3 timmar har jag haft mitt avstängt vet jag och eventuellt så mycket som 8 timmar (det stannade nån gång på natten) utan att det har hänt nått. Men jag blir lika nojig varje gång :)
Bara att byta lite vatten och låtsas som inget har hänt.
Det är när du börjar oroa dig som fiskarna dör....Titta inte ens i karet, mata på som vanligt....Räkna eventuella dödsfall gör man en dryg vecka efter :P
När jag kör en större rengöring av mitt kar så lägger jag ner en syresten ansluten till en luftpump (såklart). Känns tryggt även om det kanske inte är nödvändigt i alla fall man har gjort det.
Jo visst går det bra i de flesta fall. Men det var väl inte det han frågade va ?
Frågan var hur fort bakterierna dör i filtret. Och det verkar ingen på jorden veta.
Har googlat runt nu he he. Så jag skulle säga- jobba på så fort som möjligt och koppla tillbaka
så ska det nog gå bra ...
Sorry om jag lät dryg.. Inte min mening. Såg det nu. He he.. Men iaf ett par timmar skall tydligen vara
Lugnt. Bra då vet man det också. Man lär sig sjukt mkt på att följa med i trådarna :)
hehe ok tack för alla svar.. nej firrarna får ju simma fram o tillbaka i ett annat kar sålänge :P okej men då vet jag att jag inte bör ha filtret ståendes en vecka iallafall
Ska du ha det avstängt länge kan du ju öppna filtret för att det inte ska bli syrebrist i filtret. Bakterierna dör ju inte av strömbrist ;-)
om du har ett annat kar fiskarna ska simma i sålänge, vf inte bara starta igång filtret i det karet under tiden?

alt en plastlåda lr dyl som filtret kan dra runt i så länge

bakterierna dör ju % beroende på tiden det tar, har du ett belastat kar med känsla på hur mkt du kan mata osv så kan/kommer ju den balansen rubbas -detta hände mig efter ett strömavbrott på några timmar, fortsatte mata som jag alltid gjort mm och fick nitritspik och fiskdöd
Dom första syrekrävande bakterierna kommer dö efter 10 min... Sen kan det ju finnas liv i det i säkert ett par timmar.

Antingen kör du filtret i en hink eller så stänger du av det och hanterar karet som nystartat när du sätter igång det.
Var lite så jag hört fr början. Känns som att flera timmar är låång tid.
Jag hade inte startat ett filter dom stått still 1 h utan att höra rent och vara vaksam dom närmaste veckorna ...
tackar för alla svar!

Jo det ligger till så att just nu kör jag en fx5 + en cristalprofi 1500 i mitt 720liter men jag har bara lite tigerbarber och praktbotior än sålänge. Jag köpte i veckan ett 240 liters som fiskarna får flytta till där jag även sätter igång cristalprofi'n direkt. (Juwel rio 240 med möbel, helt sprillans för 1000lappen:)
I 720litarn ska jag göra om helt till amazonas blackwater.. silikona fast bakgrund osv. Så det tar ju säkert en heldag. Tänkte bara ha kvar fx5an där och kanske köra ett extra plantfilter ovanför karet. Sen får det bli hem till typ 100 cardinaltetror eller citrontetror, ett dussin Lmalar och massa ciklider :)

Då gör jag rent fx5an å startar om den sen när det är dags!
sjysst men, tänk på att du får igång karet efter omgörningen snabbare, dvs att vattnet blir fiskvänligt betydligt snabbare - om du bara använder en hink, plastlåda lr dyl och låter den dra runt där under tiden.

menar inte att vara jobbig, du har ju kunskap att gå på själv, jag menar bara att bakteriekultur är ngt jag aldrig personligen skulle låta gå till spillo om räddningen bara är en hink bort lixom

men se till o slänga upp bilder när du e klar med bakgrunden och allt
[QUOTE=Amaro;48082]sjysst men, tänk på att du får igång karet efter omgörningen snabbare, dvs att vattnet blir fiskvänligt betydligt snabbare - om du bara använder en hink, plastlåda lr dyl och låter den dra runt där under tiden.

menar inte att vara jobbig, du har ju kunskap att gå på själv, jag menar bara att bakteriekultur är ngt jag aldrig personligen skulle låta gå till spillo om räddningen bara är en hink bort lixom

men se till o slänga upp bilder när du e klar med bakgrunden och allt[/QUOTE]

okej ja det har du nog rätt i! dumt att låta bakterierna dö nu när dom väl är där. får se hur jag gör sen!

Japp bilder kommer :)
Ang de här med filtren avstängda. Jag stänger av mina två fx5:or minst 1timme varje gång ja byter vatten vilket händer typ 3ggr i veckan. Har aldrig haft några problem och matar ganska hårt typ 3 gånger om dagen. Aldrig hänt något med mina fisk iaf. hur ofta brukar ni göra rent era filter? Jag har haft mina igång typ 3mån nu.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.