Funderar på ta upp min akvariekarriär igen efter att hittat ett litet hörn i sovrummet där ja får plats med ett 100x100x50cm akvarium.
Så undrar då om detta duger till en vuxen fahaka eller om de behöver mer utrymme. Känns ju inte som det är jätte aktiva simmare direkt.
Utmärkt!
Då blir det att beställa nytt kar.
Finns säkert ngn som tycker att det bör vara större. Men 100 - 100 - 50 tycker jag ger en fin förutsätning för en Lineatus.
Lycka till !
Nästan overkill på djupet för en fahaka även om det såklart är bättre ju större man har.vill dock påpeka att du kan ha mkt olika stora fiskar i ett sådant kar om det är så att du tänkt fahaka just för att kunna ha nåt kul i ett kar som bara äter 100 långt:)
[QUOTE=AffeAlien;47866]Utmärkt!
Då blir det att beställa nytt kar.[/QUOTE]
Kul(a)! Välkommen tbax! Men... Jag förstår int, som jag ser det blir ju måtten, 100*100*100 ( minst) :D
100x100 passar utmärkt i det hörn jag har att tillgå så lika bra att bygga så stort man har plats med. Känner inte att jag har glädje av något högre. Blir bara dyrare.
Angående fiskvalet så känns det som en stor puffer är vad jag vill testa nu. Egentligen finns det många andra fiskar jag vill testa också men har inte plats för det karet som behövs nu så då lockar en puffer mest.
Frågan är bara vem som ska bygga karet.... Mailade A-lagret och de skulle ha 9k med en ställning..... samma som jag betalade för mitt 1100L så känns lite blodigt kan jag tycka.
Vad annat finns i "närheten"
[QUOTE=ratfink;47878]Nästan overkill på djupet för en fahaka även om det såklart är bättre ju större man har.vill dock påpeka att du kan ha mkt olika stora fiskar i ett sådant kar om det är så att du tänkt fahaka just för att kunna ha nåt kul i ett kar som bara äter 100 långt:)[/QUOTE]
karen är aldrig förstora..
[QUOTE=AffeAlien;47889]100x100 passar utmärkt i det hörn jag har att tillgå så lika bra att bygga så stort man har plats med. Känner inte att jag har glädje av något högre. Blir bara dyrare.
Angående fiskvalet så känns det som en stor puffer är vad jag vill testa nu. Egentligen finns det många andra fiskar jag vill testa också men har inte plats för det karet som behövs nu så då lockar en puffer mest.
Frågan är bara vem som ska bygga karet.... Mailade A-lagret och de skulle ha 9k med en ställning..... samma som jag betalade för mitt 1100L så känns lite blodigt kan jag tycka.
Vad annat finns i "närheten"[/QUOTE]
Maila dimantaquarium i Tyskland, tror det blir billigast trots frakten.
10mm måste ju räcka till ett 50 högt kar.. jag vet inte vart ni köper glas men med en bra kontakt får ni glas och limm för 2 000:- lätt.. känns sjukt att behöva beställa ett sånt litet kar från tyskland :D
Jag har inga kontakter alls när det gäller att köpa glas så några bra priser kan jag inte få och vet nog ingen som kan hjälpa mig bygga ihop det heller...
Får se hur jag löser detta.
Mailat både triton och södraglas nu så får vi se om de har lite vettigare priser.
Blir nog att få det borrat och köra sump när man ändå är igång.
Södra glas är billigt o bra !!!!
Dessa var svaren jag fick på vad karet skulle kosta med 3st hål och överrinning.
[QUOTE=Triton]Hej Alf
Priset på akvariet blir 5650kr
Med vänlig hälsning
Fredrik[/QUOTE]
[QUOTE=Söder Glas]Hej,
Akvarium 100x100x50x10 med 3 hål kostar 4313:-
Om du vill ha optiwhite glas i front och sidor kostar det 5352:-
8 mm kostar 3750:-
Med optiwhite 4238:-[/QUOTE]
Känns som det blir Söder Glas och det får nog de extra 500kronorna för 10mm. :)
[QUOTE=AffeAlien;47965]Dessa var svaren jag fick på vad karet skulle kosta med 3st hål och överrinning.
Känns som det blir Söder Glas och det får nog de extra 500kronorna för 10mm. :)[/QUOTE]
Vettigt! Mailade dom med... Vi får hämta dom samtidigt :D
Mejlade också södraglas och fick pris på 200*90*80cm 15mm glas för 13500:-. Någon som har erfarenhet av dom? Är Karen rejält byggda?
Runstenens burk är ju byggd av dem.. Det såg jävligt seriöst ut bortsett från att den glasmästaren limmar burkarna på bottenglaset.. Alltså läge att be om en sarg i botten för att sova riktigt gott.. Med priserna de presenterat känns det värt det :)
[QUOTE=Rode;47982]Mejlade också södraglas och fick pris på 200*90*80cm 15mm glas för 13500:-. Någon som har erfarenhet av dom? Är Karen rejält byggda?[/QUOTE]
[ATTACH]9134[/ATTACH]men då är diamant myyyycket billigare..
Okej. Verkar ju vara bland dom billigare. Majornas skulle ha 22.000:- för samma mått. Akvarielagret tar också runt 20.000:-.
[QUOTE=Cpt Migraine;47987]Runstenens burk är ju byggd av dem.. Det såg jävligt seriöst ut bortsett från att den glasmästaren limmar burkarna på bottenglaset.. Alltså läge att be om en sarg i botten för att sova riktigt gott.. Med priserna de presenterat känns det värt det :)[/QUOTE]