sf_other

»

Tillväxt på gräskarp?

Nån som vet hur snabbt tillväxten sker på en gräskarp? Funderade på om jag kunde göda upp en liten och sedan slänga ner den i mitt 700L kar. Har läst någonstans att dom kan käka sin kroppsvikt varje dag. Och om detta är sant så borde dom väl växa ganska fort? På youtube har man ju sett folk som har haft gräskarpar i 80L kar som knappt växt nånting alls på flera år. Är dom verkligen så anpassningsbara? :confused:
ingen som har koll? :)
Min polare hade d i sin damm, växte från typ 4cm till 30 på 1 år :P
De är helt sinnessjuka på att trycka i sig växter, framförallt sallad. Tar pellets men inte alls med samma aptit. De kan växa sjukt snabbt, upp till 1000% eller 2 kg per år beroende på storlek. Lämpar sig definitivt inte för akvarium eftersom de knappt förbränner maten så alla filter sätter igen direkt och vattnet blir alldeles för näringsrikt! Man kan ju mata sparsamt men det är ju ingen poäng. Dom utsöndrar dessutom extremt mycket rester från tillväxthormoner vilket bromsar tillväxten som fan om man inte byter alldeles för mycket vatten för att kunna få någon form av balans i karet. Grymt roliga men helt värdelösa som akvariefisk! Ha få, överdriven mekanisk rening, byt mycket vatten och ha grymma algätare om du ska prova :)
Tack för infon! Har du haft gräskarp? :)
Ja i omgångar men jag känner mig rätt färdig med dem nu :)
Mina var små när jag släppte dom också, kanske 25cm. Så stora är nog lite knas att hålla!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.