Funderar mer och mer på comeback men känns inte riktigt som att sötvatten lockar mig längre så jag funderar på salt och undrar ganska mkt om hur det går till
Min utgångspunkt är typ ett 500l kar
Men till tekniken, vad behöver man och vad exakt gör prylarna man behöver och vad kostar det?
Kollat många vids på tuben och fått upp suget på den gamla drömmen - bambusharks !!
Tänkte kika om vi har ngt proffs här innan jag vänder mig till ett saltvattensforum
Tack på förhand
Har för mig att [MENTION=25]Fille[/MENTION] hade ett 720 med saltvatten.
Jag har själv funderat på fishtanks only.
Det du egentligen endast behöver utöver 500at är en sump med levande sten och ordentlig skummare. Det finns att beställa "fish only"salt. Du kommer alltså inte kunna hålla några koraller med detta saltet.
Värdena som är intressanta för enbart fisk i salt är ph, gh/kh, salthalt, nitrit och nitrat.
Levande sten fungerar lite som ett filter i sötvatten. Skummaren binder proteinet och bildar ett skum så att du fysiskt får ut det utan att behöva byta lika mkt vatten. Du kommer behöva byta mer vatten än man traditionellt gör i saltsammanhang men inte så mkt som vi mfkare gör med sötvatten.
Med reservation för att jag e dum i roten och kan ha fel.
bambuhaj ftw!.en vacker dag då jewlar!
En Saltvattenskarf är jag också ganska intresserad av.. ::-3: [SIZE=1]Kunde inte hålla mig..[/SIZE]
Grymt, är inte så värst sugen på koraller och dyl så fishonly var grymt bra tips det tackar man för.
Min lfs började med saltvatten ett par år sedan. Då såg jag två bruna bajskorvar sitta fast på rutan i ett 500l utan fiskar och fick svaret att det inte är bajs utan hajägg, några månader senare hade de "kläckt" -man hjälper dem tydligen komma ur ägget. Och fyfan vad söta, snygga och mäktiga dem var. Blev torsk men ekonomin var ej där den behövdes samtidigt som jag var fast i sötvattensträsket
Känner att comebacken måste vara med höjd ribba, känner att jag redan haft allt som intressera mig med sötvatten förutom ett 1000+ kar så antingen blir det 1000+ lr saltvatten. Sen har ja räknat på att det förmodligen blir billigare o satsa på salt än sötvatten om jag ska komma upp till samma nivå som förr
Jo min lfs kör också sump med levande sten ska snacka med dem o be om massa tips kom ja på nu, får även hajarna för 1000kr st vilket är klockrent
[QUOTE=Svampus;46433]En Saltvattenskarf är jag också ganska intresserad av.. ::-3: [SIZE=1]Kunde inte hålla mig..[/SIZE][/QUOTE]
:ohyou: karf låter fan lite coolare än kar :D
Återkom gärna med uppdateringar :)
Har du några specifika frågor så hjälper jag gärna dig, pysslade med saltkar ett rätt bra tag och körde både sps/lps samt rovfiskar :)
grymt, jag pm'ar dig längre fram när det närmar sig ifall det blir saltvatten, jag velar fortfarande lite fram och tillbaka nämligen :)
Också varit sugen på bambuhajar, grouper och muränor ett bra tag men inte tänkt så mycket mer på det eftersom det har känts för avancerat och dyrt med saltvatten. Men det är alltså inte svårare än en vanlig sump med levande sten och en skummare? Varför fish-only salt? Vad är skillnaden? Är det inte bara samma sammansättning av natriumklorid i allt salt eller ska det innehålla annat också? Och varför har alla så grymt små saltvattenskar är det svårare att få balans i ett stort eller är utrustningen bara för dyr? Väldigt mycket frågor men man blir ju grymt sugen.. :)
Vanligtvis så köper du salt med olika sorters spårämnen som hårda koraller vill åt. Dessa finns inte i fish only-salt. Onödigt att betala för nått du inte behöver. I och med att karet blir bra mkt större så går det åt mer salt.
Små kar i saltsammanhang kan vara av flera anledningar. En prisfråga på storleken på karet, självklart. Men också att ibland behöver det inte vara större om du bara gillar en viss typ av korall/fisk. Att hålla stabila värden så att hårda som mjuka koraller samt fisk frodas kostar pengar i utrustning och tillsatser, det där förklarar sig själv.
En skummare till ett hårt belastat 1000 liters kar...det går många dosor snus på en sånn :)
Sant. Tack för infon. Kanske borde sluta snusa och köpa en fet skummare för pengarna om typ ett år alltså. Kollade på alagrets pdf. Räcker någon av dessa för ett 1200l med några groupers, två hajar, nån muräna och sen kanske lika mycket fisk till som man ännu inte vet att man bara måste ha? Och hur mycket levande sten behöver man ha i sumpen? Ska man inte ha någon annan filtrering alls eller? Någon form av mekanisk lär man väl behöva eller?
Köp en begagnad stor skummare på saltvattensguiden. Finns väldigt stor fina skummare till salu där ibland och marknaden är inte så stor för dessa, alltså går de rätt billigt.
Angående levande stenen så skulle jag säga att desto mer desto bättre. I olika nybörjarguider brukar de rekommendera minst 1kg sten per 10 liter vatten.
Haha blir 19000 då till ett 1200l som jag funderar på.. Finns det någon annan lösning på reningen? Typ 30kg sten och sen nåt annat billigare?
Du kan köpa stenen begagnad på samma forum om du har lite tålamod. Annars köper du "död sten" och blandar med levande sten med mycket liv i. Tar ett tag men den döda stenen blir sedan "levande".
Ok tack för tipsen! Har kollat
..har kollat lite priser och tror att jag ska försöka genomföra detta om den gode [MENTION=44]Amaro[/MENTION] kan fixa glas :)