sf_other

»

Feedback, tips etc

1/2
Försökte mig på d där med o ha frontosor men det va ju inte min grej va ingen attityd i dom så blir rovfirrar här igen!
Har dock lite svårt o välja vad..
Ska iallafall ha et litet gäng fengäddor dom är givna! Utöver det är de tomt :/
Funderar dock på följande:

Några Fgars
1 dat eller 3
Riktigt sugen på en channa.. Auranti?
Sen funderar ja även på o skaffa 1 påfågelciklid igen o typ nån mer ciklid kanske..

Kom gärna upp med lite idéer på roliga fiskar , speciellt om någon channa som får lite bra size o funkar me andra firrar utan problem!

Fisken ska funka i ett standard 540 i något 2-3 år utan o känna sig super trängda :P
Svart piraya (serrasalmus rhombeus) hade du fått kul med... nackdelar: du kan inte ha i andra fiskar, svår å få tag på...
channa lucius är den lugnaste jagg vatt med om.
[QUOTE=Faltsetas;46245]Svart piraya (serrasalmus rhombeus) hade du fått kul med... nackdelar: du kan inte ha i andra fiskar, svår å få tag på...[/QUOTE]

Haha i nuläget tror ja inte de blir nån svart piraya ;) men när man har lite fler kar kan d va intressant o testa ^^
[QUOTE=kalle;46248]channa lucius är den lugnaste jagg vatt med om.[/QUOTE]
Är dom lugna? Hade för mig jag läst att dom typ kunde va riktiga mördarmaskiner xD
Channa pleurophthalma är ju relativt snäll och når ganska bra storlek :)
Luciusen är ju som en snäll farmor jämfört med pleuron.. Pleuron är ju en riktig jävla seriemördare, inte freddy kruget utan mer bateman.. Man ser det inte hända men det försvinner folk i dess närhet..
Hahah xD är väl något åt det hållet du beskriver pleuron som ja oxå hört.
Men Lucius då, hur skulle det funka med typ gars, polys, dats? Samma fråga fast med P.obscura o C.Auranti? Hade ju vart snyggt me en pleuro men lär ju bli seriemord om den får spel..
Min pleuro fungerade iaf bra med andra fiskar, channor har ju som sagt väldigt olika personligheter! :)
har mina lucius med alla mina andra fiskar stora som små aldrig hänt något
Hade ju gärna haft en Pleuro men kanske känns lite vågat i ett ändå såpass litet kar? Lucius tycker jag ser lite tråkiga ut i färgen haha:P Därför jag funderade på Auranti istället för dom har jag för mig jag sett folk ha i blandkar ganska ofta?
Ska ju iallafall som sagt ha en några fengäddor, har 2 för tillfället.
Är sugen iallafall på att ha florida gars i burken med, kanske någon Dat, o ciklid och någon channa.. Är det någon firre som channor sällan kommer överens med?
Skulle några Fgars, 2 IT , 1 NGT, 1 fei feng, några fengäddor och en Channa Pleuro funka tror ni? Samma fråga fast med Obscura/Auranti ist för Pleuro :P
Har ingen erfarenhet av dats, gars eller snakeheads så har ingen egen erfarenhet om deras temprament :P därför jag tillåter mig själv o ösa på med frågor!;)
[QUOTE=JockeDuvet;46374]Skulle några Fgars, 2 IT , 1 NGT, 1 fei feng, några fengäddor och en Channa Pleuro funka tror ni? Samma fråga fast med Obscura/Auranti ist för Pleuro :P
Har ingen erfarenhet av dats, gars eller snakeheads så har ingen egen erfarenhet om deras temprament :P därför jag tillåter mig själv o ösa på med frågor!;)[/QUOTE]

Jag har alla dom fiskarna ihop och det funkar klockrent. :)
Ingen erfarenhet av dom två andra channorna dock.
Chansen är ju stor att det funkar.Men om man lyssnar på alla utländska hobbyexperter (om man nu lyssnar på deras snack) så är F-gars å påffar en big no no.Hos mig funkade det.men garsen blev ganska stressade av påffarna då dom är minst sagt buffliga.inte så att det var kritiskt förvisso.Men stressade gars tenderar att simma in i saker o bryta näbb o rygg så vänta med påffarna tills du har lite size på garsen e mitt tips=).
[MENTION=431]Pingi[/MENTION] hur funkar det med pleuron? ser han ut o vilja slakta alla sina tank kompisar nångång eller funkar de felfritt? I introducerade du den med resten när dom andra fått lite size?:P [MENTION=130]ratfink[/MENTION] jo har läst rätt mycket om att påffar stressar mycket, dom 2 ja hade förr va lugna men har ändå bestämt mig för o skita i påffen :P får vänta tills man kan bygga ett riktigt amazonas kar om några år ;)
Min pleuro har bara haft ihjäl en fisk, det var en svensk gädda i samma storlek. (båda var ca 30cm då). Vet inte varför, men den tyckte han la inte om eller nått. Annars är min snäll o fin, kan vara lite aggro mot min Cichla dock, men det har lugnat ner sig.
ahh okej segt där med gäddan :/
Jag funderar nog på o skita i o ha en channa tills dom framtida firrarna nått en bättre storlek^^
Hur är NGT:s när d gäller o va stabila?
lutar åt o bli såhär just nu:
3fgars
1 ngt
6+ fengäddor
1 flagtail
Kanske 2 av nån annan dat
1 hantelciklid
Kanske electric blue dempsey
Kanske 1-2 cichla orinos

Men är osäker på d här med dats då jag vet att vissa gärna ligger o kelar med rutan stor del av tiden xD
NGTs är i princip alltid stabila. Kan vara ostabila ibland, men nästan alltid helt stabila. Och när de väl är ostabila ser de typ ut såhär:
http://i26.photobucket.com/albums/c134/amiidae/zpostIMG_5668bgacopy.jpg" />

Ang. dats som ligger o trycker, köp ett par dats först och se. Är det så att de är bruna o tråkiga, släng i några ciklider, barber, skivtetror eller nått annat som är framme mycket och kanske rent av lite stökiga. Inte bråkiga, men liksom stirriga och orädda. Gärna med samma eller liknande "form" som en tigerfisk. Alltså kanske inte en catfish eller en gar i detta syftet... Dats bli gärna avundjsuka / triggade om liknande fiskar är framme mycket. Har funkat för mig med barber, jordätare, cichlor, solabborrar mm.
Ahh nästan som jag trodde me NGT då^^ fast dom va jäkligt snygga när dom va ostabila med haha :P
Funderar ju på staniolbarber faktiskt men svårt o avgöra, finns ju så jäkla mycket snyggt o välja på :P
NGTer kan faktiskt inverteras och bli blå. Ränderna byter färg och de mörka blir ljusa och tvärtom. Rätt coolt!
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.