Rovmalar

»

Lima mal

1/2
Tjena, är nyfiken på vad det är för vitt slem som kommer ifrån min skednosmal. Den äter upp det också. Någon som har koll på vad det är, finner inget på blocket?
Blocket är kanske inte rätt ställe att leta sådan info på? :confused:
[QUOTE=THE DOUCHE;45757]Blocket är kanske inte rätt ställe att leta sådan info på? :confused:[/QUOTE]

Hahaha, jävla autokorrekt. Menade google
Haha instämmer lite med Douche där.. Men det är vanligt, de flesta limor gör så. Min gjorde med det, har för mig att de gör så när de är stressade.
Stressad? :( hen sover i stort sett hela dagarna kommer bara fram när det ligger pellets i karet.
Mina gjorde så oavsett..
Mina stora gjorde oxå det rätt ofta tror inte dem va spec stressade heller ..
[QUOTE=kakan;45770]Mina stora gjorde oxå det rätt ofta tror inte dem va spec stressade heller ..[/QUOTE]

Hur stora blir dom egentligen? I affären påstod han att dom blev kring 20-25cm..
[MENTION=557]uranoscopus[/MENTION] (favorit i repris) hade de största jag sett och de var närmare 50 än 40.. min lämnade in runt 35 och det är väl i den sizen man ser de flesta.. tror inte det har med fisken att göra utan snarare ägaren.. eftersom det blivit en nybörjarmal (hjääälp, vad kan jag ha för mal i mitt 450!!!!???) Som inte behålls när folk uppgraderar över 1000l och inte är av intresse som komplement till scalare/diskus i sällskapskar eftersom de sätter i sig småfisk/yngel har de oftast en relativt kort livslängd hos ägaren..
Ja min största mätte jag till 32cm när den böts bort. Vad butikerna säger ska man inte lita på då de i 8fall av 10 inte har en aning om vad de säljer ...
Blir så jävla förbannad.. Går och betalar 350:- spänn för en fin mal då kommer den garanterat. Bli för liten för mitt 450 kar.......
Jag tror att "slemmet" är någon sorts skyddande skikt som de ömsar litet då och då, dvs när dem växer så blir skiktet för litet och spricker upp och släpper sedan bildas ett nytt lager. Men det är inget jag är 100 på bara min egen teori.
[QUOTE=uranoscopus;45790]Jag tror att "slemmet" är någon sorts skyddande skikt som de ömsar litet då och då, dvs när dem växer så blir skiktet för litet och spricker upp och släpper sedan bildas ett nytt lager. Men det är inget jag är 100 på bara min egen teori.[/QUOTE]

Kan ju vara så eftersom malen tuggar i sig det . Och slemmets storlek varierar.
Min förra lima slemmade ibland när jag hade den för längesedan vet jag men på den tiden kunde jag inget om vattenkvalité & filtrering, den nya har jag aldrig sett göra det... och kunskaperna är väl lite bättre idag hoppas jag! :rolleyes:

[QUOTE=Cpt Migraine;45776][MENTION=557]uranoscopus[/MENTION] (favorit i repris) hade de största jag sett och [SIZE=4]de var närmare 50 än 40[/SIZE].. [/QUOTE]

Ja 43cm har jag bestämt för mig att han skrev den störst var, men det beror ju på hur man räknar... ;)
[QUOTE=Christoffern89;45786]Blir så jävla förbannad.. Går och betalar 350:- spänn för en fin mal då kommer den garanterat. Bli för liten för mitt 450 kar.......[/QUOTE]

Nej nej ta inte ut segern i förskott nu, få upp den till 40cm först och se hur lång tid det tar, och om du inte har ett större kar innan dess så har du nog lagt ner hobbyn helt. ;)
Alternativt säljer du bara den när den blir för stor? Alltid någon som vill ha en lima på 40+. :) Har faktiskt inte sett en lima på flera år.
Mm, en lima på över 35cm känns ovanligt, får du upp den i över det så blir det inte så svårt att sälja den tror jag. Min blev 30 eller nått innan den dog. Har inte sett många limor det senaste heller, på arken zoo i Linköping såg jag ett par st för första gången på typ 1-2 år känns det som. Fan jag börjar bli sugen på att skaffa lima igen... :love:
[QUOTE=Svampus;45818]Mm, en lima på över 35cm känns ovanligt, får du upp den i över det så blir det inte så svårt att sälja den tror jag. Min blev 30 eller nått innan den dog. Har inte sett många limor det senaste heller, på arken zoo i Linköping såg jag ett par st för första gången på typ 1-2 år känns det som. Fan jag börjar bli sugen på att skaffa lima igen... :love:[/QUOTE]

Dom är faktiskt riktigt fina och coola. Läst nu såhär i efterhand att dom trivs bäst i Stim på två - tre individer. Skaffar jag mig ett större kar i framtiden blir det en kompis åt hen! :-D
Du kan lätt skaffa det nu, 450 är inte för litet! Det tar lång tid för de att bli 40cm... De stannar av ganska duktigt på 30cm. Det gjorde min iaf. Skaffa fler!! Nu med det samma!!!!! :D Och som sagt, tillgången på en 40cm lima är inte stor och det finns nog en del som inte skulle kunna stå emot att köpa den isåfall! ;)
pfft, get in line, hampy! ;D Jag har ju letat efter just Lima i size. :D
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.