Hallå på er,
Jag har ett juwel 450l kar. Där finns följande fiskar:
1st Oscar
1st it dats
1st marmorerad fengädda
Min fråga är då vad för algätare funkar bra att ha i där? Funkar ancistrus?
Vissa säger fei feng men hur stora blir dom?
Jordätare är det bra att ha för att hålla sandbotten ren?
Alla tips är varmt välkomna!
Mvh
Christoffer :)
Jordätare = asgrymma på att hålla sanden rent från matrester. Långsträckta pansarmalar också, de blir ju inte så stora dock (riskerar att bli mat). Ancistrus är för små tror jag, även fast de är hårda och äckliga att äta så kan det nog hända att de slinker in i munnen på någon fisk. Gibbis är bättre isf men de kan hända att de försöker käka upp slemskiktet på fengäddan. Min gjorde det i början men har lagt av nu. Annars kanske det finns bättre algätare, ingen aning. kan inte L-malar så bra.
Tack för snabbt svar! Men har två ancistrus i karet som fått vara ifred än sålänge. Fri feng har jag hört käkar alger. Men hur effektivt vet jag ej, sen är deras storlek också intressant. :)
Fei feng kan bli ganska stora, uppåt 40 (större kanske) men dom växer väl inte super fort, saktar väl ner vid typ 20-25(?) aldrig ägt nån själv dock men det är vad jag läst/hört :P
Mm feifeng ska vara grymma på att käka alger. 35cm för en fei feng är ganska bra liksom. Efter 25cm som sagt så saktar de av. De växer ju inte råsnabbt upp till det heller egentligen tror jag..
Ja fei feng är bra mot alger! :)
Feifeng e grymma på alger och slemskikt på fengäddor :( annars e bruno pleco ena jävlar på att städa!
Min gibbi är helt oslagbar på att käka alger. Jag skrapar aldrig rutorna och det är rent som sjutton. Den har låtit slemskiktet vara på mina andra fiskar med. Dock kan den vara en jävla buffel emellanåt som gärna knuffar runt andra som kommer in på hans turf. Sen hade han en period när han bara ville ha pellets istället. Men nu är han tillbaka på algdieten igen. :)
Har en fei feng på 40cm som sköter om mitt kar galant. Och han rör inte fengäddor eller några andra fiskar.
Så en gibbi eller fei feng ska du satsa på :)
Jag tror det är viktigt att dom är mätta bara så äter dom inte på andra fiskar, men dom kan vara lite svåra att mata. Många av mina har svultit och inte vuxit något...
Ville bara påpeka en sak... jag kan ha fattat frågan fel lr så... men bara för att du har fiskar som äter skit,alger och överbliven mat så måste du fortfarande göra underhåll av karet själv, byta vatten etc... vill inte verka petig lr så men lät som om det var det du egentligen frågade :wink:
Fiskarna behöver hjälp ibland...
Men om jag skulle få välja nån av ovanstående så slår fei fången allt... den jag hade för nåra års sen käkade fan allt och mycket...