Hallihallå!
Ny medlem här på denna sidan, mitt namn är Christoffer och bor i Skåne, 24 år gammal som börjat snöa mig in på det här med rovfiskar.
Min fråga är då. Jag har ett 450kar och undrar då om jag kan fylla de med följande "mixade" fiskar.
1st påfågelciklid
1st marmorerad fengädda
1st Datnioides
1+1st jordätare
Tror ni den här blandningen kan funka?
Hoppas på sjysta svar. Rätta mig om jag är helt ute och cyklar.
Mvh
Christoffer.
Halloj, och välkommen! :)
Jadå, det funkar. Se bara till att fiskarna är i någorlunda samma storlek. Alltså är kanske inte en 35cm+ ornatipinnis (om det är den du tänker på?) med en 5cm dat att rekomendera, det kan sluta tråkigt... Eller nått liknande, helt enkelt inte för stor storleksskillnad - som sagt, det är rovfisk :D Men annars ska det där funkar kanon! Har själv haft typ samma combo fast förutom påfågeln, men med massa annat ;)
Tack för snabbt svar! Kul att mixen gick hem.:) Ni kan också lämna tips på en liknande mix. Alltid kul och höra vad andra kört med.
kör med 450, med 2 florida gras, pilnäbbsål, öronål, och två fengäddor en delhezi och en endli och ett litet antal foderfiskar som snart är slut :)
[QUOTE=kalle;44457]kör med 450, med 2 florida gras, pilnäbbsål, öronål, och två fengäddor en delhezi och en endli och ett litet antal foderfiskar som snart är slut :)[/QUOTE]
Tjena Kalle !:)
Blir inte Florida gars kring 120-130cm? Är det inte lite väl stort för ett 450? :-D
jo om många år blir dom det kanske men just nu är det runt 15cm och de är redan till salu :) i fakt är nästan alla mina fiskar till salu skicka pm om du skulle vara intresserad av något du kanske har vägarna förbi uppåt nån gång :)
bte har alltid diggat större ciklider släng gärna upp bilder nån stans så vi får se :)
Florida gars ska du vara nöjd med om du får upp i 45cm. De har ju hittats riktigt stora exemplar av Florida gar i naturen, men i akvarium så brukar de stanna av och växa rätt långsamt vid 30-35cm. Inte för att de växer med en jävla fart upp till det precis, men som sagt.. Alligator gar däremot, de ska man passa sig för att köpa om man inte har plats ;) En Agar når ju 60cm på ett år LÄTT. Så florida gars skulle passa bra i ditt kar! Du kan ju kika i artregistret efter lite fisk där. (man får klicka på sök så får du upp alla arter som är inlagda än sålänge). Kolla runt lite bildtrådar och så efter vad andra har i sina kar och ställ en fråga eller två om du inte lyckats hitta ett svar :)
Har en annan fråga när det gäller rovfisk. Är nitratet skadligt för fiskarna? I mitt kar har jag toppvärden. Noll nitrit men där finns lite nitrat. Har inga levande växter än.