Vårdcentralen

»

Hjälp! Min pleco ömsar?

1/2
Är detta vita prick sjukan? aldrig haft någon sjukdom i karet förut, Bara malen som ser ut så här. Man kan inte se de på bilden men de vita ser ut som löst skin. han beter sig precis som vanligt.
[QUOTE=Rasmus;44450]Är detta vita prick sjukan? aldrig haft någon sjukdom i karet förut, Bara malen som ser ut så här. Man kan inte se de på bilden men de vita ser ut som löst skin. han beter sig precis som vanligt.[/QUOTE]

Byt ordentligt med vatten, kan vara nitrat. Byt 50% i veckan. gärna tre vattenbyten på en vecka utan matning.
Kan vara pht. Hur ser detta ut ? Har du stoppat ner några rötter eller annat senaste tiden ?
Har gjort ett stort vattenbyte nu så får hoppas de försvinner. Nä har inte stoppat i några rötter eller något på ett bra tag, allt ser bra ut, så har inte en aning va de kan va.
Jag tror det är nitrat. Brukar bli så när slemhinnan inte klarar av trycket.
Snart har han gjort en mikael jackson... Har kollat värdena och allt ser bra ut. Han verkar fortfarande må bra och beter sig precis som vanligt, kliar sig inte eller något.
Sjukt. Kanske är som din påffe :P
wow.. :o
Har du händelsevis opererat ut en näve grus?

Det första jag tänkte på iaf, iofs en tsn men ändå:
http://www.rovfisk.se/showthread.php?1074-Red-Tail-Catfish-amp-Tiger-Shovelnose-Catfish-ett-problem-och-ett-mysterium
Bezze hade också en panaque som gjorde sådär, vet inte vad det berodde på eller om den ändrade tillbaka efter ett tag.
Det verkar som de flesta L-malar kan växla till gult eller iaf piebald. Värst av dem alla är nog Parancistrus aurantiacus.
[ATTACH=CONFIG]8177[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]8178[/ATTACH]

Här är en intressant tråd om detta fenomen.
http://www.planetcatfish.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=35868
Hur gick det sen med den där albinon skeden ? [MENTION=443]Mreque[/MENTION]
Får vi nog aldrig veta, men jag har en annan på G! :D
[QUOTE=runstenen;44942]Hur gick det sen med den där albinon skeden ? [MENTION=443]Mreque[/MENTION][/QUOTE]

En kille på forumet köpte den, flera månader efteråt så levde den och var albino iaf.

Nu har jag ingen koll :D.
Max nånting har jag för mig.. Borde vara rätt stor nu..
Nu har han blivit kritvit
Har du något i karet för att hålla PHt stabilt?
Nä ingeting faktiskt
Testa att städa gruset & filtret lite grann och gör ett stort vattenbyte, samt tillsätt någon typ av ph höjande tex. kalk kross.

Avvakta ett tag och se vad som händer, mata sparsamt.

Men det är bara en gissning från min sida...
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.