Har alltid velat ha en Black ghost och SKA skaffa det också.
Vad är favoritfödan för dom när dom är små?
Hur många ska man ha för att jämna ut bråken?
Hur stort akvarium skulle behövas för att ha flera när dom fått lite storlek?
Munnarna ser ganska små ut, behöver man ha tex väldigt små pellets om dom nu börjar äta det?
Lite funderingar för tillfället, fyll gärna på med både svar och frågor.
Min BG jag köpte förut (har kvar den fortfarande) matade jag med hikari mini pellets och små räkbitar
resten kan jag dock inte svara på
Brukar inte dom ta ögon när dom blir äldre?
Strimla (små) räkbitar, funkar utmärkt till min lilla ghost på 14 cm
Min ghost på typ 16cm har gjort en pansarmal enögd, och en clarias totalblind.
Inga problem direkt med vad man ger för den biter utan problem loss mindre bitar ur större bitar om det skulle vara så, men min lever mestadels på pellets.. O ögon
Hur beter dom sig när dom blir lite större, typ 25-30cm, står dom och trycker i något gömställe eller mer frisimmande?
Min plan när större akvarium skaffas; ljus sand, två större rötter med anubias på och inte så mycket mer inredning. Därför jag undrar. Tänkte ett gäng BG(5?), ett gäng Dats, ett stim praktbotior, en clownkniv, en gibbi + några till.
Min erfarenhet av BG är att dem ligger o trycker i ett gömställe 95% av den tiden det är tänt i karet, förutom när man matar så kommer dem fram en liten sväng. När det är släckt är dem ute o simmar ibland. Matade min mest med sjunkande hikari gold pellets.
Har för mig att knivfiskar generelt kan vara aggro som fan mot varandra. Så BG och clownkniv kan vara lurigt. + att en clownkniv växer på bra mycket fortare än BG, dats och praktbotior.. Så om du vill ha den blandningen så är ett tips att du inte köper alla fiskar i samma storlek, utan helst ska alla de andra fiskarna vara lite större än kniven.
Min erfarenhet och har hört andra säga samma sak, de är oftast riktigt skygga upp till cirka 25cm sen som över en natt blev min super social, frisimmande och helt handtam. Riktigt härlig fisk som jag saknar. Min åt allt inkl pellets
Ja det med storlekarna får man försöka planera. Clownkniv och BG får jag nog helt enkelt testa och se hur det går.
Jag vet att det varierar grymt mycket men hur skulle ni säga att växthastigheten är? Riktigt seg som tex praktbotia eller mindre seg som tex dats eller snabb som redtail?
Beror helt på vad du matar med. I dat hastighet som standard.