Filtrering och vattenkemi

»

Vattnet blir grumligt fort

Jag tycker att vattnet i mitt kar blir överdrivet skitigt fort, blir väldigt grumligt väldigt på bara någon dag.
Har ett Eheim innerfilter o ett ytterfilter,Odyssea CFS700 till karet och sen ca 70% vattenbyte i veckan.
Har ett lager biobollar och sen typ 2-3lager filtermakaroner i ytterfiltret o sen resten filtermattor.

Slänger upp 2 bilder så ni får se skillnaden, bilderna är tagna typ 5dar efter varann

Före:
http://img.tapatalk.com/d/14/01/17/2anu3egy.jpg" />

Efter:
[ATTACH]7988[/ATTACH]

Och ändå är det bara 5frontosor som e mindre än 12cm o en pilnäbb som e 22 så. Blir inga direkta matrester o fiskarna mår som dom ska.
Någon som har en idé om vad det kan bero på och vad man kan göra åt det här för det ska bli bättre?

(Kom inte på något bättre trådnamn)
Hur ofta städar du filterna?
karet i nuläget har bara varit igång i 10 dagar, städade filtren när ja flyttade allt. Innerfiltret helt och ytterfiltret la ja ur alla biobollar / makaroner i en hink me akvarie vattnet o sen alla filtermattoe gjorde jag rent
(i akvarievatten då)
Men har haft samma problem väldigt länge även när jag hade alla cichlor. Dagen efter jag gjort ett 70% vattenbyte såg allt ut som skit igen
Jag hade testat finporiga filtermattor och filtervadd i något filter som drar igenom mycket vatten.
Sätt även så något flåsar neråt mot sanden så du rör upp all skit.
Hur finporiga filtermattor tänker du på? Jag har för mig den ena (översta) är ganska finporig. Sen finns det ju filtervadd men det är väl inte det bästa o ha om jag minns rätt?
hade varit bra om odyssea hade dubbla utblås som fx5..men får rikta ner utblåset lite till
Men ska skaffa en transformator för UV-lampan, det kan säkert hjälpa?
o sen kanske ett till billigare ytterfilter o bara ha det som biofiltrering?
Ge det tid, du har ju nyss startat karet. Håll koll på vattenvärdena och ta det lugnt med vattenbytena.
Fast vattnet va så innan jag böt ut fisk i karet o allt oxå, o då hade d varit igång i 3månader kanske
så känns inte som filtret e riktigt som det ska
[QUOTE=JockeDuvet;44035]Fast vattnet va så innan jag böt ut fisk i karet o allt oxå, o då hade d varit igång i 3månader kanske
så känns inte som filtret e riktigt som det ska[/QUOTE]

Kolla så vattnet inte smiter förbi filtermattorna.

Även om karet e nytt ska det inte vara "Grumligt" med partiklar.
Filtervadd är det inget fel på. Utan det tar det lång tid innan du geggar igen filtermattorna tillräckligt för att fånga småpartiklar.

Använder du något beredningsmedel så du inte fyller karet med klor ?
fattade inte riktigt hur du mena där med filtervadden?

Nej har inget medel, men vårt vatten e klorfritt
Mena att utan något vadd eller väldigt finporig filtermatta. Tar det lång tid innan det blir såpass igensatt att även det minsta fastnar i filtret.
så det är bra att det blir aningen igensatt med andra ord?
Är verkligen jätte dålig på det här med filtrering o skit, har mycket o lära där xd
Nu e ju ditt kar rätt nystartat så jag tror att det är just det som det beror på... att filterbakterierna inte kommit igång, men du sa att det varit så innan med?

testa att köra bara filtervadd i innerfiltret så skall du se att det försvinner....om du verkligen vill ha det kristallklart så kör med happylife lr liknade preparat... grymt bra :love:
Det löser sig nog när filterbakterierna kommit igång ordentligt.
Tänk på att mata väldigt försiktigt i början, om inte någon redan har sagt det.

Var beredd på att göra vattenbyte direkt om du ser att fiskarna flämtar, kliar sig eller håller fenorna infällda mycket.
Faltsetas: ska ta o dra i filtervadd i innerfiltret idag så får hoppas på det blir bra då^^
Ja va så ett litet tag men det kan ha berott på lite andra saker nu när jag tänkt efter!

Douche: får verkligen hoppas det!
Är lite svårt med kanske just frontosor o avgöra ifall dom mår dåligt:/ är ju oftast bara alfa hanen som får spänna sig xD fast alla käkar med aptit så bör inte va någon fara hoppas jag på=)

Kanske för möblera om stenarna så det inte lagras massa matrester bland dom som inte filtret "kommer åt" o suga in.. Ska iallafall fixa igång UV ljuset i filtret när jag kan,!
annars kan du köra filtervadd i ytterfiltret, det körde jag med på min... går snabbare å få upp all skit, men du måste byta det oftare :P
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.