Channor

»

Channa argus

1/2
Har alltid varit lite intresserad av just channa argus. Funderar på att skaffa en när det blir ledigt i karet :)
Men är denna fisk vanlig i Sverige? Jag har aldrig sett någon tidigare och inte hittat nått speciellt om den här på forumet heller.
Så är det någon här på forumet som har erfarenhet av denna channa? :)
Inte sett den på någon lista någonsin.
borde gå o få tag på men kan va svårt. men grejen är ju o få ner tempen på vintern så den fattar att de är vinter, 15grader räcker nog inte tror den måste ner under 10, de är ju inte säkert att de är över 20 grader ens på sommaren där den är fångad isåfall, de är min tanke när de gäller dessa :)
Skulle vara sjukt läckert att ha en i damm. Bara det inte finns andra vattendrag i närheten som den kan krypa till haha ::-3:
Tror ni att den skulle klara svenska vintern? I södra Sverige borde det väl gå ganska bra? :confused:
Borde inte vara några större problem, den borde klara sig rätt bra i norr också.
[MENTION=431]Pingi[/MENTION] hade väl kontakter till någon som sålde argus? ska finnas nån tråd någonstans.
sätta upp ett litet nät typ 30-40 cm en meter eller något från dammen så även om den hoppar ur så finns de ingen stans att gå utom tillbaka :)
så länge det finns ett stället utan is så de kan hämta luft så ska de nog funka.. de lever ju i ryssland vildt, o där har de ingen golfströv som värmer upp landet
Channor i dammen! Inte ens tänkt tanken, men det är ju givet! Channa, nil, balzaani, gars. Given setup i sommar!
[QUOTE=kalle;44093]så länge det finns ett stället utan is så de kan hämta luft så ska de nog funka.. de lever ju i ryssland vildt, o där har de ingen golfströv som värmer upp landet[/QUOTE]

Sydöstra ryssland måste påpekas också. Men visst blir det kallt även där. Skulle säkert kunna överleva året om i Sverige om bara dammen är tillräcklig djup och inte bottenfryser, och som du sa isfri vattenyta.

[ATTACH=CONFIG]7998[/ATTACH]
Rött är vad dom är inplanterade och det gula är deras naturliga miljö.

Fast svårast är inte att hålla denna arten, utan det är att få tag i den. Sjukt ovanlig här. Som en annan sa i tråden så kan inte jag heller minnas att jag någonsin sett dom i listorna.
ja men gissar på att klimatet i södra ryssland i genomsnitt är som i mellersta sverige :)
Vart tror ni att man kan få tag på dom? I andra länder i Europa?

Från: http://www.aquaticcommunity.com/se/channa/argus.php
"Odla: Nordlig ormhuvudsfiskar kan yngla i dammar. De bygger stora bon från växtdelar. Den här arten kan producera upp till 15000 ägg i en yngling. Kläckningstiden beror på vattentemperaturen. Båda föräldrarna vaktar äggen och yngel."

Någon som vill fylla på Sveriges utbud av channa argus? :wink:
Ovanliga ja.
Och med tanke på hur det blev i USA hoppas jag nästan att dom aldrig dyker upp heller... :(
Instämmer med douche...finns ju liknande channor som är lättare att få tag på och som är mer lämpade för akvarier.
Är ju dock dess förmåga att tåla väldigt låga temperaturer som gör denna channa unik. :sad:
Man får la skaffa lake istället då! ;)
Verkar som att channa argus inte är helt omöjlig att få tag på! Var på akvarielagret i helgen och såg en channa som jag inte har sett förut. Den hette Channa White Pearl Lemon, så jag kollade upp den på internet och det står att det kan vara en variant/ typ av channa argus! :)

http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?566827-Channa-Sp-White-Pearl-Lemon
http://www.aquariumglaser.de/en/channa-white-pearl-lemon_en_1561.html
yup, argus platinum högst troligt. Pratade lite om detta i annan tråd (minns inte vilken), och nämnde att jag snackade med en från singapore som sa att det fanns hundratals av dessa på marknaden. Detta var ca 1-2 månader sedan så det var bara en tidsfråga innan de började dyka upp här med. Men som sagt så verkar det vara argus, vissa trodde striata men stämmer inte med tanke på storleken som de har nått än så länge.
Vilket kar gick denna firre i [MENTION=564]Oggmau5[/MENTION]
I ett litet kar inne hos resten av channorna! Den var ca 10-15cm :)
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.