Hej jag funderar på att skaffa några dats. Det är antingen Datnioides polota för 900 kr 13cm eller Datnioides microlepis 7 cm för 300 kr. Jag kan inte förkortningen av namnen IT, AT eller vad de kan vara? Är mest intresserad av Datnioides microlepis. Vad är skillnaden och vad är förkortningarna för namnen? Jag funderar på att ha den/dom med fengäddor och bengäddor? Bengäddorna är ca 15 cm. Jag vill ha lite skötselråd. Är de svårt att ta hand om dem? Alla era tips råd och erfarenheter tack.
Mvh
Tänkte bara flika in att Glaser ha NTT inne för hyggligt pris - runt 200kr till slutkund för 5-7cm NTT.
Och NTT är en riktigt fin dat, dock kanske något svårare än IT..
Riktigt bra tråd Erib länkade till, du hittar all info du behöver där!
Hur många ska man ha? Det får bli IT tror jag.
1 eller 3 och uppåt inte 2 :)
Var ligger glaser? För det är en affär eller? Jag har ju inte haft rovfiskar så länga så jag har inte kommit underfund med alla begrepp...
Okej är det bra att börja med en?
[QUOTE=Olles;43788]Okej är det bra att börja med en?[/QUOTE]
Du kan alltid prova. Men lyckas du med den så kommer du ångra att du köpte bara 1 :)
Glaser är en grossist som vissa djuraffärer tar in från.
[QUOTE=Erib;43786]1 eller 3 och uppåt inte 2 :)[/QUOTE]
Varför inte 2? Du kan i princip ha hur många dats du vill... 1, 2 eller 34st eller vad du nu känner för ... och har råd till, haha. Dats är inte aggressiva för 5 öre, eventuellt mäter de rank och NGT (datnioides campbelli) kan vara aggro. Men annars är det ytters sällan en dat skadar en annan dat mer än att jaga iväg h*n och orsaka att den jagade simmar in i en rot eller nått.. Men jag skulle säga att köpa 1 så kommer du snart vilja ha fler! som sagt. :) Och det är fördelar med att ha fler, om någon av dem börjar äta pellets väldigt fort / en dat inte äter alls så blir de triggade och avundsjuka på de som snor maten och så kommer de också igång. Har du en själv kan det vara svårt med maten ibland, om du får en jobbig. De är individer :)
Har erfarenhet om att 2 inte går nå bra. Dom bråkar så mkt. Har sett det på 2 olika ställen iaf. Kan ju vara en slump vad vet jag? :) men den ena löste det sig för iaf när han skaffa fler. :)
[QUOTE=Svampus;43790]Och det är fördelar med att ha fler, om någon av dem börjar äta pellets väldigt fort / en dat inte äter alls så blir de triggade och avundsjuka på de som snor maten och så kommer de också igång. Har du en själv kan det vara svårt med maten ibland, om du får en jobbig. De är individer :)[/QUOTE]
Säg det till mina. Skiter blankt fan i att någon käkar pellets, stannar bara kvar under sina rötter och ser sura ut för att dom inte får någon räka :P
[QUOTE=robidobban;43793]Säg det till mina. Skiter blankt fan i att någon käkar pellets, stannar bara kvar under sina rötter och ser sura ut för att dom inte får någon räka :P[/QUOTE]
Finns bara ett svar på alla frågor som rör sig om dats egentligen... Det är dats! Dem gör vafan dem vill.. :saddd:::-3: Som sagt, individer. Berättar bara vad som fungerat oftast för mig, och för andra man läst om. Kanske ska tilläggas att andra stirriga fiskar såsom skivtetror, barber och andra fiskar som irrar runt och tigger mat är bra för att trigga igån dats. Dats - ett jävla mysterium. Men förjävla härliga fiskar ändå :)
Håller med svampus :) härliga fiskar det där :)
må ingen ta illa upp eller ta detta fel, men har aldrig förstått mig på detta med dats inte ens lite, va är fördelarna med dom, eller vill man ha en bara för o testa sina skills med akvariet o se om man kan få dem stabila? de är ju som en stor randig abborre :O
de sägs att de ska va personliga men de är väl rätt många fiskar :O
Okej. Men 900 kr är det inte ganska mycket för 3 st små dats? Är det värt att testa ntt? Eller är det för svåra för en som inte haft dats?
Haha, ja dom är ett jävla mysterium :p Jo ska testa det där med stirriga fiskar, lutar mest åt stanniolbarber (såg ju bra ut i ditt kar så..).
[QUOTE=kalle;43797]må ingen ta illa upp eller ta detta fel, men har aldrig förstått mig på detta med dats inte ens lite, va är fördelarna med dom, eller vill man ha en bara för o testa sina skills med akvariet o se om man kan få dem stabila? de är ju som en stor randig abborre :O
de sägs att de ska va personliga men de är väl rätt många fiskar :O[/QUOTE]
Testa och se om dom är något o ha, antingen gillar man dom eller så gör man det inte :)
[QUOTE=robidobban;43801]Testa och se om dom är något o ha, antingen gillar man dom eller så gör man det inte :)[/QUOTE]
tror faktiskt jag ska göra det om jag får iväg några av mina andra fiskar, måste se va tjusnimgen är :)
[QUOTE=Olles;43798]Okej. Men 900 kr är det inte ganska mycket för 3 st små dats? Är det värt att testa ntt? Eller är det för svåra för en som inte haft dats?[/QUOTE]
Standardpris när det gäller butik. Jag köpa NTT som första dat och det gick väl ganska bra, köpte 3, fick in en av dom på pellets, växte på bra, var alltid framme och hyfsat stabil. En dag hände något med den och så vart den död, osäker på om det är mitt fel eller om det är som vanligt, hört många fall då NTT bara dött.. Dom andra två lever fortfarande och mår bra. Jag tycker du ska börja med IT, växer hyfsat fort och ganska framåt (om man har tur nog att få en som gillar mat mer än hörnet där ljuset aldrig når..) och om jag förstått det rätt, den tåligaste/enklaste tigern.