Vårdcentralen

»

Kvalster!!!!! HJÄLP!!!

Hej
Fick hem en channa pleurophthalma idag som har kvalster>=( det ser ut som små kräftor. Dom har två små svarta ögon och är annars genomskinliga likt små vattenkrabater. Firren hade oxå ägg på huvudet=/

Den går i ett eget kar nu, men hur ska jag behandla den nu för att ha ihjäl ohyran?

Tack för all hjälp!!!!!:eek:
plocka dom med pincett är enklast... medicinen är rätt stark ahr jag för mig :)
[QUOTE=PatrickPata;4311]plocka dom med pincett är enklast... medicinen är rätt stark ahr jag för mig :)[/QUOTE]

Håller med, bara att ta upp fisken och plocka bort dom. Släng i lite salt också för det blir små sår där dom små blodsugarna har suttit.
aww crud!! ja det ser utsom det.. med pincett- ja jag ska försöka ge det ett försök. sen blir det medicinering imorgon. Men nu vet jag iaf att det är karplöss jag dealar med, tackar för hjälpen!!
jag menade att du skulle skita i medicin och använda enbart pincett då medicinen är jättestark... när äggen blir lite större hittar du dom med och kan även ta dom med pincett :)
Skiter du i medicinen så ska du vara säker på att allt är borta innan den åker i med de andra fiskarna. Tänk på det. Håll fisken tillräckligt länge i karantän bara.
ok=) det är minst 200 st!! Tack för tipsen. Ett elände det där med ohyra, burrrrr!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.