Channor

»

Odla Channa

Vilken Dvärgchanna är enklast att odla anser ni?
Channa gachua, tropiska varianten ska vara väldigt lättlekt. Kan inte tala av egen erfarenhet då jag aldrig lyckades få lek, ägde dock södra Sveriges troligtvis fetaste gachuor. :-D
Channa pulchra anser jag vara lättlekta, i alla fall de jag hade höll på hela tiden. Sen har jag inte haft fler dvärgchannor ::-Z:
Mm skulle nog säga att pulchra är lättast, det är den man sett och hört talas om som lekt iaf. Men jag tror nog att alla dvärgchannor är lätta, mer eller mindre.
Ao oki,
Då kanske jag ska ta och satsa på att köpa ett gäng pulchror...:thumbup:

Hur vet jag vilken av alla dessa gachu som är tropisk?
[MENTION=102]Johan_86[/MENTION]
[QUOTE=Mathiasgbg;42256]Ao oki,
Då kanske jag ska ta och satsa på att köpa ett gäng pulchror...:thumbup:

Hur vet jag vilken av alla dessa gachu som är tropisk?[/QUOTE]

Pulchran är i mitt tycke den snyggaste (och största) dvärg channan, så det gör du rätt i. :)

Gachua/limbata brukar de tropiska kallas, men jag misstänker att de odlade varianter på listorna kan vara tropisk.

[MENTION=350]splash[/MENTION] kommer du ihåg vad dina hette när du beställde?
jupp mina hette så enkelt som Channa gachua wild när ja beställde :)
Aha funderar på gachua med för hade tänkt beställa 5-6 och pulchra är ju dubbelt så dyr..
Men kanske värt de..?
Vet inte hur marknaden är just nu men dvärgchannorna betalade sig själv när ja sålde lekparet och ynglen i omgångar men skulle inte satsa pengar på det med tanke på att de producerar sjuka mängder yngel och du mättar marknaden snabbt om du inte kan sälja till någon grossist. mina lekte konstant hade 3 kullar samtidigt vid något tillfälle helt sjukt va som en stort svart hål som gled runt i karet med små omättliga munnar :)
[MENTION=350]splash[/MENTION]
Jo det är ju sant,
Haha ett svart hål.. kollade med akvarieteknik och de hade "Gachua wild"7-9cm om jag minns rätt..
jepp de borde va rätt ja tror ja köpte en grupp på 4st varav de a runt 10cm när ja fick hem dom tog ett par månader bara innan de börja leka riktigt kul yngelvård och räkna med att de gräver vallar i karet när ynglen är små för att de inte ska smita från föräldrarna. både honan och hanen kan vårda ynglen hos mig va de mest hanen som fick sköta de små..en sak dock när de bildar par så va beredd o snabbt flytta de återstående blir snabbt blodbad :) och köp en grupp som du va inne på så chansen för parbildning är bra :) skitenkel fisk annars hade ett helt grönt kar med flytväxter och lågljuskrävande växter fyllde bara på vattnet som avdunsta då växterna tog hand om nerbrytningen mina va ej kräsna åt allt från fiskfile till pellets. ja kör pleuros nu som en del andra på forumet då gachuor inte är spec aktiva simmare. gachuor kan bli rätt tjocka också om du bara ger högprotein pellets så börjar de simma vertikalt mer än vågrätt så kanske dags o variera kosten =) lycka till.
[MENTION=350]splash[/MENTION]
Tack för infon:)
Har ju en gammal gachua nu och den lämnar bara sin lya för att äta eller hämta luft,
Doch pulchran jag har simmar jämt omkring... Men de är mer aktiva överlag?
du är välkommen :) mmm kan inte uttala mig om pulchran har inte ägt någon själv men tror en del på forumet haft dom iomed de är rätt vanliga men på den tiden hade ja inga större kar än ett 220l :P
om de är odla du är ute efter så skulle jag kört pulchra alla dagar i veckan! gachua är rätt lätt att odla på med med pluchran är duktigt mycket snyggare och ännu mer lättodlad imo :)
[MENTION=776]kalle[/MENTION]
Hm nu ger du mig lite mer att fundera på..
men jag har bara erfarenhet av dessa två men de ska ses som de två mest lättodlade och mina gachuor jag har nu är ca ett halvår gamla allt som allt o har parat ut och lekt en gång, blev visserligen missfall pga att hanen ej samlade upp ynglerna i munnen igen när de bara var någon mm stora.. de var nog en månad sedan o har inte visat några tecken på mer lek bara på o slå ihjäl varran, medans mina pulchror var som black mollys när de kom till o skaffa barn o när de hade parat ut slogs de väldigt sällan... men om du går efter vilken som är snyggast och leker så ta pluchran men vill du ha en som är bad ass och leker mer sällan ta gachuan.. hade jag fått välja mellan dom två igen så hade jag tagit gachua, men de är bara utav personligt val och tycke :)
ja hade med kört pulchra
[QUOTE=Brunojojo;43644]ja hade med kört pulchra[/QUOTE]

jag med om jag bara vill ha yngel och en cool fisk men vill man ha lite mer sällan yngel en cool fisk och en fisk med hyfsat med personlighet tar man gachua imo.
tyskodlade gachuor är mest troligt tropiska, har haft mina konstant över 23grader om som sagt så har dessa lekt.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.