Hur går man tillväga för att silikona om ett ramkar?
Har beställt fiskar redan, karet verkade hålla tätt ett par dagar och nu droppar det från ena hörnet?
Mvh
lokalisera läckan, skär bort siliconet. gör rent med t-röd. tejpa/silicona :)
Tack, men skära bort silikonet, går det fuska och bara skära bort vid själva läckan? :)
Cesar det där såg ju prisvärt ut, problemet är väl att jag måste hitta läckan, och vad är det som säger att det inte börjar läcka på fler ställen :)
Det kan vara väldigt svårt i ett ramkar, vet att [MENTION=350]splash[/MENTION] hade någon liten läcka som efter många om och men visade sig komma från aluramen OVANFÖR vattenytan... Det kan krypa på alla omöjliga vis.. :/ Utöver det som Cesar länkade till ska även Tec7 fungera. Lycka till!
Beta av bit för bit tills det slutar droppa :)
Har lagat kar med detta ,funkat kanon !
Även läckande pvc kopplingar , finns mycket skit ute som inte funkar,men detta har jag alltid 1-2 tuber hemma av .
Tror dom flesta butiker har detta hemma !
Dock brukar det skilja mycket i pris ,men är det lite kris så är 100kr mer kanske ingen katastrof :)
Suck.. kanske lägger ner hobbyn på nytt innan jag ens börjat igen.
Livets lott antar jag
Mvh
jo de va minst sagt irriterande trodde först det va i sidorna då det sluta droppa när jag tömt karet halvvägs. Så ja börja fylla igen för o hitta läckan o först när vattnet va högst upp genom att trycka på ramen så så ja var det kom några droppar i framkant så tömma igen skära loss silikonet rengöra med t röd och limma tec7 med halvfyllt kar klart :), men iomed att det droppade i kanterna i nederkant trodde ja det va nära botten det läckte men vattnet har krypit under listen i framkant och sedan droppat ner...drock är ramkar lätta o silikona om själv :)
Sugigt värre, är väl bara börja skära då.
Blir ju askul med btn bakgrunden och allt..
Ska man dra lim mellan glasrutorna innan man lägger på nytt silikon kanske?
Fan så bitter jag blev nu då..
[QUOTE=opius;42116]Blir ju askul med btn bakgrunden och allt..
Ska man dra lim mellan glasrutorna innan man lägger på nytt silikon kanske?
Fan så bitter jag blev nu då..[/QUOTE]
Tar mig cirka 2 timmar att silicona om ett 540, så skär bort allt silicon ( Byt rakblad OFTA ) och sen rengör med oljefri aceton eller t-röd.
Och silicona om ALLT, du behöver bara silicona om fogarna, dvs inte "Limma" glaset.
Eftersom det är ett alurams kar du har..
Går fort och lätt, och var snabb på att smeta ut fogarna efter du lagt siliconet så blir det fint.
Råkar du kleta silicon någonstans, nemas problemas bara å skära bort när det torkat..
Good luck have fun! =D
Jo, ska bli skitkul detta, men man får väl se det som en erfarenhet..
Värst tror jag blir att få bort bakgrunden
[QUOTE=opius;42125]Jo, ska bli skitkul detta, men man får väl se det som en erfarenhet..
Värst tror jag blir att få bort bakgrunden[/QUOTE]
Fiskelina brukar fungera bra för att skära bort silikonet bakom BTN. :)
Tack för tipset, har en hel del fiskelina liggandes här och var :)
Hade inte brytt mig ett dugg om det inte vore för att jag får mina fiskar om dryga 2 veckor hehe..
Ca en liter vatten på golvet kan jag leva med, sen är väl frågan hur mycket bänken har sugit upp.
Ehh, hur många tuber silikon behövs till ett 720?
[QUOTE=opius;42139]Ehh, hur många tuber silikon behövs till ett 720?[/QUOTE]
skulle tippa på 3.