Projekt och DIY
»Funderingar och frågor kring plywoodbygge
Nytt år, nya projekt.
Har efter en del motgångar och noga övervägning bestämt mig för att bygga ett plywoodkar.
Förutsättningarna som finns är ett max 2,5m brett kar och 1,75 djupt (för att få plats med en soffa framför karet:)).
Nu har jag ett 1500l glaskar som jag håller på att skära ner (1,75x1,20x80) eftersom frontrutan bara var 10mm glas, resten var 12mm... Jag ska alltså använda 3 rutor från detta karet 1st 1,75x80 och 2st 75x80 i 12mm.
Har läst en hel del amerikanska DIY trådar samt Bongs familjära tråd. :)
Men alla tycks välja olika vägar som ändå tycks leda till ett bra resultat, därav lite funderingar nedan.
Tänkte mig något i stil med nedan för att nyttja glaset på bästa möjlliga vis.
[ATTACH=CONFIG]7577[/ATTACH]
Med ovan innermått, och om man räknar med ca: 70cm vattennivå blir volymen ca: 3000 liter.
Kan mycket väl tänka mig att bygga mer plywood i nederkant för att kompensera för 12mm glas - med tanke på glaspriserna här nere och hur svårt det är att ens få tag i 12mm glas gör att jag kan leva med begränsad insyn nertill. :P
Frågor:
- Hade ni ökat "listen" nertill från 100mm till t.ex. 150mm med tanke på 12mm glas?
- Lite beroende på ovan, glaset är 80cm högt - hur högt hade ni vågat bygga?
- Har en del 45x70 reglar liggandes, går det att använda för att bygga ramen samt sidor, kanske t.o.m. botten?
- Har även en del leca liggandes och inbillar mig att det är lättare att få till en vettig ställning med det?
- Tätning - endast epoxy målning eller även förstärkning?
- Beroende på ovan, vilket tjocklek på plywood bör man ha?
Detta är tänkt att arbetas med löpande när tid ges och är ännu bara i planeringsstadiet, men målet blir att vara klar till senast till sommaren.
Har efter en del motgångar och noga övervägning bestämt mig för att bygga ett plywoodkar.
Förutsättningarna som finns är ett max 2,5m brett kar och 1,75 djupt (för att få plats med en soffa framför karet:)).
Nu har jag ett 1500l glaskar som jag håller på att skära ner (1,75x1,20x80) eftersom frontrutan bara var 10mm glas, resten var 12mm... Jag ska alltså använda 3 rutor från detta karet 1st 1,75x80 och 2st 75x80 i 12mm.
Men alla tycks välja olika vägar som ändå tycks leda till ett bra resultat, därav lite funderingar nedan.
Med ovan innermått, och om man räknar med ca: 70cm vattennivå blir volymen ca: 3000 liter.
Kan mycket väl tänka mig att bygga mer plywood i nederkant för att kompensera för 12mm glas - med tanke på glaspriserna här nere och hur svårt det är att ens få tag i 12mm glas gör att jag kan leva med begränsad insyn nertill. :P
Frågor:
- Hade ni ökat "listen" nertill från 100mm till t.ex. 150mm med tanke på 12mm glas?
- Har en del 45x70 reglar liggandes, går det att använda för att bygga ramen samt sidor, kanske t.o.m. botten?
- Har även en del leca liggandes och inbillar mig att det är lättare att få till en vettig ställning med det?
Detta är tänkt att arbetas med löpande när tid ges och är ännu bara i planeringsstadiet, men målet blir att vara klar till senast till sommaren.
Inga rockningar
[QUOTE=Johan_86;41972]Nytt år, nya projekt.
Frågor:
Detta är tänkt att arbetas med löpande när tid ges och är ännu bara i planeringsstadiet, men målet blir att vara klar till senast till sommaren.[/QUOTE]
Sorry om jag missförstått :D
Men 12 mm räcker gott å väl till 70cm vattendjup, Har du dessutom en list på 20mm som rutan vilar på så ska det inte vara några som helst problem.
Det är ju ganska djupt men höjden spelar ju mest på hur tjockt glas du har.
Men om vi säger att du bygger ett helglas i samma mått så skulle du tagit 13mm.
Men bygger du i plywood med en sarg som glaset vilar på borde du kunna sova gott med 12mm.
Detta är vad jag tror, kan inte lova att jag har 100% rätt.
Räknade glastjocklek på ett rektangulärt akvarium, men förstärker du bra bör det inte spela någon roll om det är ett hörn-pentagon.
Jag hade dock inte byggt med leca, dom tål visserligen en hel del.
Men reglar håller bättre och är lättare att få rakt och fint.
Frågor:
Detta är tänkt att arbetas med löpande när tid ges och är ännu bara i planeringsstadiet, men målet blir att vara klar till senast till sommaren.[/QUOTE]
Sorry om jag missförstått :D
Men 12 mm räcker gott å väl till 70cm vattendjup, Har du dessutom en list på 20mm som rutan vilar på så ska det inte vara några som helst problem.
Det är ju ganska djupt men höjden spelar ju mest på hur tjockt glas du har.
Men om vi säger att du bygger ett helglas i samma mått så skulle du tagit 13mm.
Men bygger du i plywood med en sarg som glaset vilar på borde du kunna sova gott med 12mm.
Detta är vad jag tror, kan inte lova att jag har 100% rätt.
Räknade glastjocklek på ett rektangulärt akvarium, men förstärker du bra bör det inte spela någon roll om det är ett hörn-pentagon.
Jag hade dock inte byggt med leca, dom tål visserligen en hel del.
Men reglar håller bättre och är lättare att få rakt och fint.
Inga rockningar
Det är grymt svårt att förklara för någon som inte är snickare.. När jag byggde mitt 1800l kar så ställde jag det på frigolit. Sen lade jag 45x170mm reglar på platta sidan på frigoliten. Sen skruvade jag fast botten plywooden(18mm) i reglarna. sen skruvade jag och limmade sido plyforna emot botten plyfan. och sen låste jag dom genom att skryva en 45x95regel runt om på utsidan. Och sedan skruvade jag fast en regel runtom i ovankant på utsidan också, kortsidorna lägger man 45mm högre upp så att reglarna blir liggande omlott i hörnen(skruva och limma hörnen). Sen ställer du lodrätta reglar mellan regeln uppe och nere som hjälper plywooden att palla trycket från vattnet.
Sen är ju ett tips att eftersom botten inte räcker med en plywood tycker jag du ska köra med 18mm eller nåt och sedan lägga en tunnare plyfa (12mm eller nåt) över i en förskjuten skarv så att du är helt hundra på att det inte spricker i epoxyn..
fråga på om det är nåt :p
Sen är ju ett tips att eftersom botten inte räcker med en plywood tycker jag du ska köra med 18mm eller nåt och sedan lägga en tunnare plyfa (12mm eller nåt) över i en förskjuten skarv så att du är helt hundra på att det inte spricker i epoxyn..
fråga på om det är nåt :p
Inga rockningar
Tack [MENTION=443]Mreque[/MENTION] misstänkte också att listen nertill och även upptill bör ge ordentligt med stödyta till glaset så man vågar nöja sig med 12mm. Funderar på att t.o.m göra karet 90 högt men låta rutan hänger 10cm ovanför botten, då bör det (i min teori) funka att ha 80cm vatten?
[MENTION=68]PatrickPata[/MENTION]
Jag är absolut ingen snickare men hänger med på vad du säger, riktigt bra förklarat!
Bra tips om bottenreglarna, uppskattas! Spacklade du även skruvarna innan du målade med epoxi?
Funderade på att använda 2x12mm konstruktionsplywood genom hela bygget och kan då överlappa skarvarna, tror du det hade fungerat om man reglar ordentligt? Vilken typ av lim är att föredra, PL400?
Tack! :)
[MENTION=68]PatrickPata[/MENTION]
Jag är absolut ingen snickare men hänger med på vad du säger, riktigt bra förklarat!
Bra tips om bottenreglarna, uppskattas! Spacklade du även skruvarna innan du målade med epoxi?
Funderade på att använda 2x12mm konstruktionsplywood genom hela bygget och kan då överlappa skarvarna, tror du det hade fungerat om man reglar ordentligt? Vilken typ av lim är att föredra, PL400?
Tack! :)
Inga rockningar
Trälim är tillräckligt..
Jag hade använt 21mm plyfa (vilket jag gjorde i burken shappe har 1600) eftersom det är styvare att jobba med.. du behöver dessutom inte lika mycket regelverk då.. jag byggde 65högt i bara plyfa, inga reglar alls, bara skruv och plugg..
Jag hade inte känt några tvivel alls över glastjockleken..
Jag hade använt 21mm plyfa (vilket jag gjorde i burken shappe har 1600) eftersom det är styvare att jobba med.. du behöver dessutom inte lika mycket regelverk då.. jag byggde 65högt i bara plyfa, inga reglar alls, bara skruv och plugg..
Jag hade inte känt några tvivel alls över glastjockleken..
1 annan rockar det här!
2x12 räcker till botten om skarven hamnar på regel, sen kan du använda tjockare plyfa till sidorna.
bygga karet utan reglar är inget jag skulle våga göra inomhus.. :p
bygga karet utan reglar är inget jag skulle våga göra inomhus.. :p
Inga rockningar
även om du skulle bygga en ram av reglar så blir det ju ingen prisskillnad direkt, det som kostar är skivorna,glasfibret och båtfärgen.. och att inte bygga en ram runt om skulle aldrig jag våga göra inomhus :p
Inga rockningar
Jag skulle inte heller ge mig på det om jag inte vore snickare och inte högre än 70 men det karet shappe har är stabilt utav helvete.. dessutom är det ju glasfibrat på insidan.. glasfibret i sig är nog fan i mig bärande.. självklart ska man ju köra overkill men när folk börjar köra ramverk av typ 120reglar känns det bara som extra jobb, vikt och pengar.. så mycket tryck blir det liksom inte.. klarar sig ett 720 på 8mm glas klarar 21mm plyfa med glasfiberarmering fan så mycket mer.. just sayin..
Men jag ska inte lägga mig i bygget i sig.. för många kockar.. :)
Men jag ska inte lägga mig i bygget i sig.. för många kockar.. :)
2 andra rockar det här!
Vill bara för estetikens skull säga att det inte är nödvändigt med reglarna som delar av glaset.. så länge du har stöd i botten och toppen med vettig regling blir det ju fan så mycket snyggare att limma glas mot glas..
Inga rockningar
Tack grabbar, verkligen bra input. Kommer regla ordentligt runt omkring, känns säkrast och som PatrickPata sa kostar reglarna i det stora hela ingenting.
Har ni några åsikter om biltemas glasfiber?
Kapten, makes sense med glaset - tänkte inte alls på det. Blir bra mycket snyggare utan reglar emellan.
Har ni några åsikter om biltemas glasfiber?
Kapten, makes sense med glaset - tänkte inte alls på det. Blir bra mycket snyggare utan reglar emellan.
Inga rockningar
Biltemas produkter funkar utmärkt, [MENTION=6]Freke[/MENTION] s 2.4 m2 balja körde vi biltema och det står med vatten i än.
Inga rockningar
[QUOTE=Sjebbe;42039]Biltemas produkter funkar utmärkt, [MENTION=6]Freke[/MENTION] s 2.4 m2 balja körde vi biltema och det står med vatten i än.[/QUOTE]
Härligt, tack Sjebbe!
Har lyckats få en hel del kött på benen tack vare er här, så det uppskattas innerligt.
Nu är det bara kar+sump som ska flyttas för att göra plats i rummet och kunna skära ner det gamla helt och hållet.
Återkommer här när bygget väl kommer igång!
Härligt, tack Sjebbe!
Har lyckats få en hel del kött på benen tack vare er här, så det uppskattas innerligt.
Nu är det bara kar+sump som ska flyttas för att göra plats i rummet och kunna skära ner det gamla helt och hållet.
Återkommer här när bygget väl kommer igång!
Inga rockningar