Vårdcentralen

»

Fen sjukdom pleuro?

1/2
Såg idag att pleuron (Gösta) va lite ful längst ut på bakfenan. Kan det va nån sjukdom eller bränt sig på värmare? Ser lite slemmigt ut och fladdrar lätt i vattenströmmen.

Nån som har nån teori? Ingen fara?

http://i.imgur.com/Hatz3v0.jpg
det är ju samma på bukfenan. fenröta?
Fenröta ser det ut som tyvärr
Dayum! Behandla mot fenröta illa kvickt!
[QUOTE=Mreque;41548]Dayum! Behandla mot fenröta illa kvickt![/QUOTE]

Kan det bara drabba en fisk? Ser det inte på någon annan. :/
Ska jag Saltbada han själv tillå börja med ikväll och fixa medicin till hela karet imorn? Snabba svar nu vart jag orolig. :/
Fenröta beror på bakterier. Byt vatten lite oftare, salta nu ett tag och ta ur och medicinera separat om det inte läker av sig själv. Rekommenderar Myxazin.
[QUOTE=Tigerflickan;41551]Fenröta beror på bakterier. Byt vatten lite oftare, salta nu ett tag och ta ur och medicinera separat om det inte läker av sig själv. Rekommenderar Myxazin.[/QUOTE]

Hur många DL/100L? Har glömt bort det där. Och hur va det nu igen gick det bra med jod? Ska prata med djuraffärn imorn och se om dom har nå hemma. Men jag byter vatten nu ikväll och har i salt tänkte jag.
1-1 1/2 dl/100 l, spelar ingen roll om jod.
Ok hade så jag kan ha 1dl/100l hemma nu iaf. Provar med det.
[QUOTE=Erib;41555]Ok hade så jag kan ha 1dl/100l hemma nu iaf. Provar med det.[/QUOTE]

Har du tur trabbar det ingen annan, men det brukar ju spridas.
Så bäst du behandlar alla.
[QUOTE=Mreque;41558]Har du tur trabbar det ingen annan, men det brukar ju spridas.
Så bäst du behandlar alla.[/QUOTE]

Ok ska fixa medicin imorn!
Vet inte hur det är just med pleuros, men generellt ska man vara väldigt försiktig med channor och salt - de mår inge vidare bra av det. Hoppas medicineringen hjälper!
Nu har jag köpt medicinering så det räcker till hela stor karet. Ifall han har smittat nån. Ska börja kuren imorn. Det är en 8 dagars kur. Den ska väl göra susen hoppas jag.
Att medicinera hela kar är alltid riskabelt, jag hade hellre tagit ur och medicinbadat separat.
[QUOTE=Tigerflickan;41591]Att medicinera hela kar är alltid riskabelt, jag hade hellre tagit ur och medicinbadat separat.[/QUOTE]

Hur då? Vore jätte snällt om du vela berätta hur. Ska man blanda starkare med medicin i en friggo låda tex och bara doppa fisken då? Vill helst slippa medicinera hela karet.
[MENTION=2]Tigerflickan[/MENTION] :)
Har du ett separat akvarium så flytta fisken dit och låt den gå där i med normal dos efter vattenvolymen. Instruktioner hittar du på förpackningen eller på en bipacksedel. Har du inget separat akvarium så funkar en plastlåda eller frigolitlåda utmärkt. Kolla vad det står om medicinbad på förpackningen. Den dosen är ofta lite högre, men chansa inte! Läs på, annars följ normal dos. Någon timme eller två brukar vara tillräckligt, kolla så den inte får syrebrist eller att vattnet blir allt för kallt. Vaka gärna över fisken när den medicineras så du snabbt kan flytta tillbaka om den skulle börja må dåligt i lådan.

Vilken medicin köpte du?
Ok ska se om det står nå om bad på beskrivningen. Dom hade bara "dessa mor" hemma. Och hon sa att den skulle vara bra.
Står inget om bad. Men då får han bo i ett 100L under hela kuren. Har ett tomt utan inredning med bara crikulations pump.
http://i.imgur.com/1jEgxGX.jpg

Såja medicinering pågår. Och salt i stora karet ifall det är nån smitta.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.