Filtrering och vattenkemi

»

vilket filtermaterial?

Igår fick jag hem mitt kar med en tillhörande fx5. Hörde av säljaren att det finns bra o billigt filtermaterial på hornbach men vad är det jag behöver egentligen. Är det makaroner som gäller i alla 3 "burkar" eller rekommenderar ni något annat?
I min fx5a har jag makaroner i den understa byttan och dom två översta plastbollar. Tycker det funkar bra än så länge
Okej! De biologiska bakterierna sitter i "skumgummit" om jag förstått det rätt?
Om jag förstod [MENTION=58]Cpt Migraine[/MENTION] rätt så sätter sig bakteriefloran inte bara i det utan även på makaronerna och biobollarna i plast. Man skulle också tänka på att göra rent filtermaterialet i akvarievatten så dom får behålla bakterierna
Ok! Tack flr svaren
Du kan ha en gammal tröja i ytterfiltret, jag lovar det kommer funka...!!
[QUOTE=Leopoldi;39453]Du kan ha en gammal tröja i ytterfiltret, jag lovar det kommer funka...!![/QUOTE]

Hahahaha.. här försöker jag vara lite pedagogisk och du klampar in som elefanternas ledare.. :)

Men ja.. man kan absolut ha en gammal tröja..
haha awsome! och tack för länken :)
Men dessa "biobollar" ska väl ändå göra sig bäst i ett droppfilter? De har ju inte direkt någon stor yta för bakterierna att fästa på. För övrigt så har du nerbrytningsbakterier överallt i akvariet, i sanden osv.
jag köpte typ en kartong av varje "makaronsort" hahah kunde inte bestämma mig...
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.