Tänkte höra om någon sitter på uppgifter om lämpliga PH värden för lite olika fiskar?
Jag har 8,2 i kranen hemma. Är det ett ok värde till dom flesta fiskar eller för högt eller lågt?
Vad har ni för PH värden i era akvarium?
6,3-6,5ph passar mina träskfiskar bra..har väldigt mjukt vatten också...
PH't i ledningarna ska vara över 8 för att inte kopparrören ska rosta men sedan brukar PH't sänkas när det kommer i karet. Det beror på vad du har för fiskar, mina catfish vill ha 7.6 vet jag..
Runt 6.5-7.5 funkar bra för dem flesta.
Sedan om du vill fördjupa dig i någon biotop så kan du ju lätt leta upp vad dem vill ha för PH värde.
Men man får oftast en bra balans runt 7 om man inte använder några tillsatser och byter 30-40% vatten i veckan.
När riggade mitt 720liters nu för 2 veckor sedan valde jag att köpa substratet Manado från JBL som jag hört ska vara bra. Blev lite förvånad över alla små vita korn i substratet men när jag sedan hittade en fågelfjäder i ena säcken förstog jag att det var äggskal :P
[QUOTE=Kung Cidro;42814]När riggade mitt 720liters nu för 2 veckor sedan valde jag att köpa substratet Manado från JBL som jag hört ska vara bra. Blev lite förvånad över alla små vita korn i substratet men när jag sedan hittade en fågelfjäder i ena säcken förstog jag att det var äggskal :P[/QUOTE]
haha klockrent, aja äggskal är ett bra sätt att hålla PH värdet på 7.5. Om man inte får för mycket nitrat :D då sjunker det endå.