Akvarium och teknik

»

ide för "ny" typ av ljusramp?

Tjena, tänkte höra med er om lysrörens funktion för akvariet. Det finns ju en uppsjö av olika lysrör men tillför dessa annat än lju? Behöver fiskarna vörme eller strålning för dessa?

Min styvfarsa är nämligen importör av ledlampor som sitter på dubbelhäftande tejp. Dessa beställs per meter. Tänkte att man byter ut de 4 lysrören mot kanske 10 rader med ledlampor, som sedan kan programmeras till soluppgång/nergång och finns i mer än 100 olika färger och nyanser.

Dessutom får man ju ner energikostnaderna från 150watt till typ 15 watt.

Vad tror ni? :)
Ja tack.. Beroende på kostnad.. Blir nog många glada munnar om du löser det som ofta är ett problem för folk med stora kar..
Men det är inte så att växterna behöver speciellt ljus för att frodas? Isåfall är det ju bara att köra :)
Det skulle väl vara uv ljus isf men det finns ju i led de med.
Det är styrkan på ljuset (kelvin?)som är intressant. Sen att man får ner watten, den går att dimma samt fler kulörer att välja mellan ser jag som en bonus. Jag är intresserad men fullkomligt grön på el haha
Om nu uv ljuset behövs!
[QUOTE=Sjebbe;39100]Det är styrkan på ljuset (kelvin?)som är intressant. Sen att man får ner watten, den går att dimma samt fler kulörer att välja mellan ser jag som en bonus. Jag är intresserad men fullkomligt grön på el haha[/QUOTE]

Kelvin är färgen, watt är energiåtgången.. kelvin är egentligen bara enheten för färgspektrumet..

Hur mycket ljus (lumen) du får ut per watt varierar på ljuskällan

:) om jag inte cyklar dvs.. då får någon gärna rätta mig..
Ooouuw, jeeeeess...ok, stand corrected...intresserad hur som, tjejens far är elektriskt snille och får äran att lösa mina problem.
Förlåt din magnifike best till man.. inte meningen att trampa dig på svansen..
Jag snackade just med styvfarsan om detta, och det som kostar mest är datorboxen som krävs om man vill programmera led'en att dimra automatiskt.

Säg att vi pratar om ett 720 kar, varje lysrör drar cirka 80W medans tejpen drar cirka 15-25W per meter (beroende på kvalité) så engergiförbrukningen kommer i princip halveras.
Priset för tejpen hos grossist ligger på cirka 20-30:- per meter. Så du får 5 rader med led á 2 meter för ungefär samma pris som ett lysrör.
Dessutom behöver du inte lägga 2900:- (akvarielagret) för armaturen eftersom det teoretiskt sett räcker men en bänkskiva. Dom pengarna får istället gå till PCIboxen som krävs ifall du vill kunna programmera tidsinställd dimmer. Att koppla in en dimmer som du styr manuellt kostar bara ett par hundra beroende på hur många meter tejp du använder, men det är ju hela "wake up light" idén som jag vill åt.

Istället för att bara trycka igång lysrören, PANG NU ÄR D MORRON! VAKNA FISKJÄVEL!!!!@X% så får dom smyga igång sin dag med behagligt ljus, säg en halvtimme.

Harmoni :)
[QUOTE=Cpt Migraine;39108]Förlåt din magnifike best till man.. inte meningen att trampa dig på svansen..[/QUOTE]
Ingen fara kapten skallebonk, är man dum får man skylla sig själv.

[QUOTE=snakehead;39111] PANG NU ÄR D MORRON! VAKNA FISKJÄVEL!!!!@X%[/QUOTE]
Just detta och knackandet på rutan håller jag på att vänja mig av med. Fiskarna hade mått fan mkt bättre utan mitt morgonhumör...
Vet du hur många kanalers styrdon det finns till dessa ljusslingor? Egentligen ska det väl räcka med tre kanaler som man kan styra styrkan på. Om man har röda, gröna och blåa slingor på olika kanaler som går att styra skilt så kan du få till ganska bra spektrum på belysningen. Sen kanske man vill blanda in lite olika vita ljus också för att komplettera dessa, men det ska inte behövas.

Vet du hur många watt varje led ligger på i dessa? Eller hur många dioder det går på en meter?
[QUOTE=snakehead;39111]Jag snackade just med styvfarsan om detta, och det som kostar mest är datorboxen som krävs om man vill programmera led'en att dimra automatiskt.

Säg att vi pratar om ett 720 kar, varje lysrör drar cirka 80W medans tejpen drar cirka 15-25W per meter (beroende på kvalité) så engergiförbrukningen kommer i princip halveras.
Priset för tejpen hos grossist ligger på cirka 20-30:- per meter. Så du får 5 rader med led á 2 meter för ungefär samma pris som ett lysrör.
Dessutom behöver du inte lägga 2900:- (akvarielagret) för armaturen eftersom det teoretiskt sett räcker men en bänkskiva. Dom pengarna får istället gå till PCIboxen som krävs ifall du vill kunna programmera tidsinställd dimmer. Att koppla in en dimmer som du styr manuellt kostar bara ett par hundra beroende på hur många meter tejp du använder, men det är ju hela "wake up light" idén som jag vill åt.

Istället för att bara trycka igång lysrören, PANG NU ÄR D MORRON! VAKNA FISKJÄVEL!!!!@X% så får dom smyga igång sin dag med behagligt ljus, säg en halvtimme.

Harmoni :)[/QUOTE]

Jag har en sån där Akvastabil Sunriser. Dimmar rampen på 1 h. Har inte provat så mkt. Kör med timers som på bilderna
jag la upp nu. Ska köra ett test och recensera ...
Har du växter vill du ha rätt spectrum och lumens så det räcker. Funkar ej med skräp led, vet ej hur många watt och vilka våglängder ni har ? Är det bara för belysning av ett tomt akvarium utan växter funkar ju vad som dock.

Dioderna bör ligga på en watt var minst för att det ska vara värt för 40+ i djup.
Ofan så växterna behöver ljuset alltså. Då ska jag gå upp ett snäpp i prisklass och kolla I katalogen :)
[QUOTE=snakehead;39567]Ofan så växterna behöver ljuset alltså. Då ska jag gå upp ett snäpp i prisklass och kolla I katalogen :)[/QUOTE]

Jao, jag kör med T5 lysrör endast för att motsvarande LED blir för dyrt i inköp..
Iom att jag har massa växter.
[QUOTE=Janne;39576]Då jag byggt en del kar och egna belysningar tänkte jag bara lämna en kort infallsvinkel på detta ämne.

Ca 3 watt per led krävs skulle jag påstå, det finns en anledningen till varför "riktiga" ledbelysningar kostar pengar, led på rulle duger som nattlampa, en riktig led kräver montering på metall och ofta även kylfläns/fläkt. Jag har byggt flera egna ramper, led är absolut värt att satsa på om man har ett stort kar / många kar, i annat fall tar det många år innan man sparar in kostnaden inköp/bygge kontra förbrukning. Billigast/Enklast brukar vara att köpa 12 v arbetslampor i led, de finns mkt prisvärda sådana, en tumregel är att en powerled ger mellan 75-90 lumen per watt - ett T8 lysrör på 58 Watt ger ca 3700 lumen, du behöver 4 sådana lysrör för tillräckligt ljus över ett standard 720 kar med 60 djup, dvs totalt 14800 lumen. Lumen = mängd ljus - sen får man tänka på spridningsbild osv, led saknar ofta reflektor - så ljuset kan gå lika mycket upp som ner eller åt sidorna. Kelvin = färgen på ljuset, 6500 K brukar man kalla dagsljus, 10.000 K brukar vara gränsen för sötvatten sen blir ljuset för blått. En annan mycket viktigt sak är RA-värdet på ljuset, det ska ligga på minst 85 - billiga lysrör / leds ligger ofta lågt här, ju högre RA desto naturligare ljusbild, man får med hela ljusspectrat om man har RA över 90.

UVA och UVB strålning får vi från solen, det finns lysrör från både Osram och Narva som har dessa egenskaper, mkt bra till en ung Arowana (gäller många fiskar) som färgar ut av just solljus tex.

/janne[/QUOTE]

Mycket välskrivit, har du lust att slänga ihop en artikel om ljuskällor där du även beskriver UV A+B i akvarium?
Det hade nog öppnat en ny värld av ljus för många akvarister, då många även jag inte visste att UV kunde ha en påvärkan på fiskar/växter.

Vet iaf att på Ciklid.org hade du fått en stor publik!
^ det hade uppskattats som fan!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.