Köpte två endlicheri igår har försökt få fram könet på dem men skit svårt. Så jag undrar när dem är i mindre modell typ 11-12 cm finns det något sätt att se könet på??. Och vad är dem vanligaste tecken man kan följa ?
Tack för svaret på min fråga mycket bra info och nu ska jag se vad jag har :-D.
Mycket svårt att urskilja på så små exemplar dock. Låt dem växa några cm så ska du kunna särskilja dem mycket lättare sen, om det är en hona eller hane :)
Jag fick en hona och en hane:-D. Nu ska dem Få växa sen ska jag försöka få lek på dem. Alldrig provat med dena otroligt häftiga fisk får se hur det går :-D
Nu vet jag rätt lite om lek på pollys, men du behöver nog en grupp som är könsmogna och det tar nog ett par år innan dom blir det, av den gruppen måste du få ut ett par sen måste du ha rätt förhållanden i akvariet, kanske tillochmed behöver hormoner för att det ska bli något. Så lycka till.
Mm, endlicheri har jag ingen aning om egentligen. Men fengäddor är ju inte aslätt att få lek på, antar dock att senegalus är lättast (har lyckats själv en gång). Underjaws, så som endlicheri, lapredei, ansrogii osv tror känns som att dem är svårare med tanke på att dem blir större och ser korkade ut ::-3: Ska faktiskt försöka mig på en ny odling med lite andra fengäddor nu när jag samlat på mig en jävla massa. :P Har inte läst särskilt mycket om det än, men av det jag läst än så länge så behöver man flera av varje kön om jag inte minns fel, som robbidobban sa.
Du behöver flera honor till en hane o alla skall vara könsmogna,du lär ha ett halvstort kar utan andra fiskar i som kan hetsa dom eller distrahera dom o du skall koppa i lite kallt vatten varje dag för att trigga dom berättade polypterus professorn chrille här förut,kakan har sagt likadant han med.
Har försökt få lek på mina fengäddor länge o tror iaf till 99% att det gäller att ha dom själva i eget kar o gärna utan att man springer förbi o jiddrar med dom stup i kvarten utan låter dom vara i fred.Skulle tippa på typ 4-5 honor iaf minst till en hande o helst så nära ursprungsbiotop som möjligt för att få dom att trivas lite extra.Tror det sistnämnda är extremt underskattat för att underlätta lek på dessa underbara fiskar.O som sagt så tar det även flera år för dom att bli könsmogna o det gäller dessutom att hitta villiga o virila exemplar.Detta gör det bajsigt svårt att odla dessa privat.
Hur många år kan man räkna med innan en endli blir könsmogen och ungefär vilken storlek är den i då?
[QUOTE=robidobban;40654]Hur många år kan man räkna med innan en endli blir könsmogen och ungefär vilken storlek är den i då?[/QUOTE]
räkna med 2-4år o 40-50cm efter vad jag har läst mig till
Edit: förutsatt att fisken är närmare året när den kommer å är runt 15-16cm o 50 cm e det lååångt ifrån alla som blir då det tar läskigt lång tid.men nånstans där imellan iaf.
Oj tack för alla svaren och tipsen